JoyCiej007 schreef:Hier hebben we altijd 2 volle broers (en beiden hengst) bij elkaar gehad en dat ging prima; die 2 waren dikke vrienden, dat 'vechten' was meer ruig spelen, het was niet echt vechten. Was een heerlijk gezicht. Ze konden het erg goed met elkaar vinden en waren regelmatig met elkaar aan het stoeien. Ja goed dat gaat er wel eens wat harder aan toe, maar ze hebben elkaar eigenlijk nog nooit wat gedaan, nooit blessure's of wondjes gehad oid. Gewoon af en toe beetje tegen elkaar op stijgeren, in elkaars benen bijten e.d. en dat alles totaal niet gemeen, maar echt op een speelse, vriendschappelijke manier.
Ik zou er eerder een hengst bij zetten dan een ruin; toen we 1 van de 2 hengsten verkocht hadden, heb ik een ruintje bij de andere hengst in gezet, en die heeft flink van zich af moeten meppen en heeft zich weken lang flink moeten verdedigen. De hak van het achterbeen van het ruintje heeft helemaal open gelegen en hij had overal flinke bijtwonden, ondanks dat hij erg van zich af heeft gebeten en getrapt; de hengst bleef maar doorgaan en ook er op springen van achter....
uiteindelijk heeft het wel een paar weken geduurd voordat het wat beter ging, af en toe nog eens als ik het ruintje een tijdje mee had genomen om te wandelen en ik gooide hem dan weer in de wei, ging de hengst nog weer even flink klieren, maar dat werd steeds minder. Uiteindelijk zijn het erg goede vriendjes geworden, ook toen de hengst nog hengst was, hij is inmiddels wel gecasteerd.
Denk dat een ruin al vrij snel te weinig terug 'vecht' en zo laat zien dat hij misschien wel lager in rang staat, maar zich niet zomaar laat bijten of trappen; hengsten zijn daar veel feller in. En ach; echt gemeen vechten heb ik hengsten nooit echt zien doen, het is vaak meer wat ruiger spelen. En geef ze ook echt de tijd om aan elkaar te wennen, en trek ze niet binnen een paar dagen weer uit elkaar.
Vind het overigens wel erg belangrijk dat je nu op zoek gaat voor een vriendje voor hem ja.... vind het zo sneu; mensen kiezen er zelf voor om een hengst niet te castreren, maar vaak zijn de pony's er zélf de dupe van, mogen ze niet met vriendjes staan en altijd maar alleen. Dan moet je hem gewoon castreren.
Maar het hengstje is bijna 2 jaar? Hoezo ga je daar straks mee fokken dan.... heeft hij wel papieren en is hij al goedgekeurd?
Zo denk ik er ook wel over , bedankt voor de tips..
Hij heeft heel goede papieren . Mama is hier in 2004 Belgisch kampoen geweest en papa in 2008 ( Midden maat). Nu is zijn volle broer vorig jaar ook Belgisch kampioen geworden. (Grote maat)
Dus ik ben heel benieuwd !
In september gaan we naar de keuring voor de 2jarigen