drachtige merrie vocht en korstjes op haar vulva

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saar0203

drachtige merrie vocht en korstjes op haar vulva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 19:57

wij hebben vorig jaar juni een shetlander voor mijn dochter gekocht en hierbij werd wel even tussendoor vertelt dat ze drachtig kon zijn. ze was toen al wel vrij dik en we hebben haar in oktober op laten voelen. zat niks in werd er gezegd. dus wij het helemaal uit ons hoofd gezet. nu bleef ze in de winter lekker dik en dit vond ik ook niet raar want ze staan allemaal op kuil en ze had een mega-dikke wintervacht. maar nu de wintervacht verdwijnt en wij haar laatst uitvoerig geborsteld hadden merkte ik dat ze verder helemaal niet dik was en je zelf haar ribben kon voelen (dit was niet merkbaar met die dikke wintervacht), dus ik de dierenarts toch maar weer eens gebeld, want ik vertrouwde het niet helemaal. meer om te kijken of ze iets onder de leden had, dan dat ik nou echt ineens zeker wist dat ze toch drachtig was. maar goed dit was vorige week woensdag en vorige week dinsdag kwam de dierenarts en ..................tatatatatatadaaaaaaaaaaaaaaaa zit daar toch een volgroeid veulen in. de dierenarts vertelde al dat het niet lang meer zou duren. en na een rekensommetje ivm de dekking kan het veulen uiterlijk eind april komen.

maar goed nu het volgende:
sinds 3 dagen begin de pony al flink uier te krijgen en sinds gisteren zitten er witte dopjes op. nu weet ik dat het dan nog wel een week kan duren. maar nu ben ik net weer geweest en zag ik dat er wat vocht uit haar vulva kwam en dat er wat korstjes er omheen zaten (lijkt op opgedroogt vocht). zou dit al wat vruchtwater kunnen zijn? kan dit kwaad?

ben wel erug nieuwschierig en hoop dat het veulen snel komt, want het houd ons sinds we het weten echt mega-bezig :P!

gitje65

Re: drachtige merrie vocht en korstjes op haar vulva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:24

Kan een gesprongen adertje zijn (bruin/rode kleur) of de slijmprop (geel/grijzig/glazig). Als ze de slijmprop verliest is dit wel een aankondiging van de aankomende bevalling. Een gesprongen adertje is geen voorteken; kan ook lang ervoor al; de vulva wordt beter doorbloed bij drachtigheid.

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:41

Vruchtwater lijkt me sterk. Dat kan alleen afkomen als de vliezen zijn gebroken en dan is de de bevalling toch echt in gang gezet.

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:45

is de staart ook nat geweest of nog nat? Dit is namelijk het enige waar je goed aan kan zien of de vliezen gebroken zijn. Zijn ze gebroken (wat ik niet denk) dan moet je met spoed de dierenarts bellen. Een bevalling van een paard gaat snel, nada de vliezen gebroken zijn moet het veulen er binnen een kwartier zijn anders is er vaak wat mis. De witte dopjes betekenen wel dat je haar niet meer alleen kan laten. Het kan gerust vannacht gebeuren. Succes!

Samneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:55

En is er intussen al iets gebeurt?

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-10 18:10

nee er is verder niks meer gebeurd. vocht is ondertussen ook weg net als de korstjes. merrie staat ook weer veel rustiger in het land. eergisteren was ze erg onrustig en ben ik 's nachts ook nog een keer extra geweest, maar gistermiddag was het al weer veel rustiger. ze bijt wel op haar kont, dus heb wel idee dat het veulen aardig aan het pesten is. de dopjes op de uiers zijn ook niet veranderd. loop geen melk uit ofzo. alles bij elkaar denk ik dat het nog wel weer even kan gaan duren :( (jammer want dacht eergister toch echt dat het snel ging komen :P)