Faust (Vitens X Ulster) Het probleemveulentje?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Faust (Vitens X Ulster) Het probleemveulentje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:54

Gister waren mijn vriend en ik aleen thuis. Mijn moeder heeft de afgelopen 4 weken al lopen te verkondigen dat het veulen ieder moment geboren kon worden. Uiteindelijk is het veulen gister tussen 21.45 en 22.30 geboren. Een hengstje die de naam Faust mag dragen.

De geboorte is vlot verlopen. Toen wij om half 11 gingen kijken lag hij net in het vlies. Ik had meteen mijn moeder opgebelt en die heeft de vergadering afgebroken om naar huis te komen.

Om half 12 lag het veulen nog steeds. Toen hebben we geprobeert het veulen op te laten staan. Wat erg lastig was. De merrie liet zich na het opstaan van de veulen vallen. Hierna liet het veulen zich ook weer vallen. Gelukkig is bij haar de na-geboorte er goed afgekomen.

Rond half 1 lag ik op bed. Maar het veulen had nog niet gedronken.

Vanochtend nog even wezen kijken. Maar rond 7.00 had het diertje nog steeds niets binnen. Uiteindelijk had mijn moeder de vee-arts opgebeld en die was er om 8.00. Ik en de VA hebben geprobeerd het veulen te laten drinken. Hij zoekt wel, maar de tepel kan hij gewoon niet vinden. Toen heeft de VA het veulen erbij "gedrukt". Maar dit was ook geen succes. Hij had de tepel 2 sec in de mond, maar er was geen zuigreflex. Verder had Faust wel een goede hartslag en hij oogde fris.

Toen hebben we de merrie maar even gemolken en de biest in een flesje gedaan. Ook toen nam de veulen de speen aan, maar hij dronk niet.

Rond 9.15 heeft het veulen uiteindelijk de fles leeggedronken. Maar nog steeds vind hij de tepel niet. Gelukkig heeft hij nu wat binnen.

We laten ze nu even met rust in de hoop dat het veulen toch doorzet. Rond half 11 nemen we weer contact op met de VA.

Hier de foto's van gisteravond:

Het eerste contact
Afbeelding

En hier ging de merrie net liggen.
Afbeelding

Wat nou? Opstaan? Pff, ik lig zo lekker. Hoezo een eigenwijse kruimel?
Afbeelding

Ik hoop zo dat het veulen wel drink.. Het is bijna half 11 dus wel gaan zo weer met de VA bellen. Ik zie er erg tegenop, stel dat hij straks helemaal niet meer zoekt naar de tepel. Heb geen zin in een flessenveulen. :\

En [***]: Wat vind je van het nieuwe veulentje?

Wij thuis blijven gewoon duimen in de hoop dat er niets aan de hand is.

Was het even vergeten te melden: Het veulen heeft gemest en er is duidelijk darmgeruis. De vee-arts is er van overtuigd dat hij wel wat heeft gedronken. Maar helaas hebben onze ogen dat nog niet kunnne bevestigen.
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 16-04-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:56

ten eerste: gefeliciteerd met de geboorte van deze knappe man...ik hoop echt mee, dat z'n zuigreflexen gaan werken, en ben erg benieuwd naar wat de d.a. zegt. Vind de merrie het wel prima, dat jullie ( en hij) aan haar zitten?
Laatst bijgewerkt door Getup op 16-04-10 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:56

Persoonlijk vind ik dat jullie te lang gewacht hebben met de VA/DA bellen. A

Maar goed gefeliciteerd met faust.
(leuke naam)

eenitraM

Re: Faust (Vitens X Ulster) Het probleemveulentje?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:59

@ Getup: Die merrie maakt er geen probleem van. We kunnen haar zelf melken en ze laat zelfs de vee-arts in de stal. Gelukkig maar :)

@ IndianLady: Was het vergeten te melden. De VA heeft duidelijk darmgeruis gehoord, en Faust heeft gemest. Zijn mond was ook wit. Maar wij hebben het zelf nog niet gezien.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 11:41

Nou, hij heeft al 5 halve flesjes melk naar binnen gezogen. Maar nog steeds neemt hij niet de tepel aan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 12:17

Spannend zeg, als het veulen toch zo fris is, zou je idd denken dat hij toch wel wat gedronken moet hebben...

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 18:16

Hij drink! Uiteindelijk! Het heeft een halve dag geduurt, maar nu heeft ie toch de uiers gevonden. :)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:20

wat een schitterend mooi veulen,en wat heeft hij een mooie bles,ik ben heel erg blij voor jou dat hij is gaan drinken.heel veel plezier met hem.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:23

gelukkig is hij gaan drinken dus!!!
Van harte gefeliciteerd met deze mooie man :)

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:32

gefeiciteerd met je aanwinst, lees net dat het met wat drinkproblemen kamte maar dat hij nu eindelijk zelfstandig drink gelukkig maar.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:38

Ik snap niet dat je naar bed gaat als je weet dat het veulen nog niet heeft gedronken. Ook heb je zoals ik begrijp niet de moeite genomen om vannacht ee keer te gaan kijken. Ook ik vind dat je veel te lang gewacht hebt om de DA te bellen. Maar ja dat is mijn mening. Gelukkig is het goed gekomen voor het veulen.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:41

Gefeliciteerd met deze knappe kerel. Fijn dat hij de tap heeft gevonden!

Orpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 19:08

Wat fijn dat ie de uiers nu wel kan vinden zeg!
Gefeliciteerd, en veel plezier met m ;)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:01

Gefeliciteerd met deze knappe vent. Maar zoals anderen ook al zeggen: ik was er bij gebleven tot ik zeker wist dat het veulen gedronken had. en ikwas ook niet naar bed gegaan. Volgens mij kunje een DA ook midden in de nacht bellen voor dit soort dingen. Ik hoop dat de kleine nu weet waar de melkbar is en dat hij nu voorspoedig zal groeien.

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 00:05

Ik vind hem erg leuk, mooi aftekeningen!
Fijn om te horen dat hij nu ook goed drinkt :)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 08:13

Fleuribelle schreef:
Ik snap niet dat je naar bed gaat als je weet dat het veulen nog niet heeft gedronken. Ook heb je zoals ik begrijp niet de moeite genomen om vannacht ee keer te gaan kijken. Ook ik vind dat je veel te lang gewacht hebt om de DA te bellen. Maar ja dat is mijn mening. Gelukkig is het goed gekomen voor het veulen.

Je weet toch niet of haar moeder wel is gaan kijken :P
Waarom altijd gelijk kritiek zonder dat je eerst vragen gaat stellen hoe de situatie precies in elkaar zit, erg jammer!!!

kimberleyhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:43

gelukkig dat hij de melkbar gevonden heeft!
gefeliciteerd met de kleine!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 12:20

Fleuribelle schreef:

Jeetje zeg, waar mensen het lef vandaan halen om zulk commentaar te geven. Was je er bij ofzo dat je alles zo goed weet :\

TS gefeliciteerd met het veulentje! :)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 19:06

gelukkig is hij gaan drinken!!
gefeliciteerd

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 12:54

Nieuwe foto´s!! Zaterdag eerste keer naar buiten

Afbeelding

En hij drinkt <3
Afbeelding

En lieve mama laat alles toe :+:
Afbeelding

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:27

Pas met zo'n veulen op met de kuipen water, als hij uitvindt dat dat veel makkelijker drinkt dan bij moeders heb je kans dat hij de uier weer links laat hangen met alle gevolgen van dien.
Wel een groot veulen trouwens :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:29

gelukkig dat alles is goed gekomen!
vind het een fantastisch mooie merrie maar niet heel groot of wel?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:30

Sjuimpje schreef:
Pas met zo'n veulen op met de kuipen water, als hij uitvindt dat dat veel makkelijker drinkt dan bij moeders heb je kans dat hij de uier weer links laat hangen met alle gevolgen van dien.
Wel een groot veulen trouwens :j

Oeh, daar moeten we dus een alternatief op vinden!! Nou, ze staan nu in de winterwei. Binnenkort gaan ze de grote wei weer is. (Als het gras eraf is) Dan is er een andere drinkmanier.

Veulen is niet zo groot. Merrie is klein (1.54 m.) :=

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:21

Haaa, een topic van Mardo en Faust! Een prachtig stel Martine, van harte gefeliciteerd!

Fijn dat hij nu drinkt en dat het allemaal goed is gekomen. Super. Ik vind hem prachtig!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:54

dat heb ik echt nog nooit gehoord.... niet willen drinken door waterkuipen... kan iemand dat bevestigen?