Gaat het bijna gebeuren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jenthe_x

Gaat het bijna gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:51

Rumba mijn verzorgmerrie is voor volgende week uitgerekend,maar ik vind dat ze nu toch 'gek' begint te doen. vanmorgen lag ze in de piste, en daarnet toen ik voorbijkwam lag ze der weer, ze doet steeds haar staart omhoog en dan doet ze net als ze doet als ze hengstig staat, alleen komt er niets uit :) ze heeft al wat uier maar ze kegelt nog niet..
wie denkt dat ze bijna gaat bevallen? Spannend!

melsey

Re: Gaat het bijna gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 15:55

Spannend hoor! Hoop dat je niet al te lang hoeft te wachten.

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 15:56

ik hoop het ook :D
ik ga nog gauw even kijken..

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 16:09

nou staat ze alweer gezellig te grazen..
maar weet er iemand of dit tekens kunnen zijn dat het niet lang meer gaat duren? en kegelt elke merrie voor de bevalling? het is haar eerste veulen..

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:13

mijn pony was 6 april uitgerekend en doet ook steeds of ze hengstig is, dan zie je dat roze naar buiten komen en komt dan ook niks uit.
zij kegelt nooit, maar de dag dat ze gaat bevallen komt er vaak melk uit de uiers vanzelf

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 13:42

Niet elke merrie kegelt voordat ze gaat veulenen, vooral bij merries die hun eerste veulen gaan krijgen zie je regelmatig geen kegelen.
Succes ermee!

demenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:48

Een merrie kan in de dagen vóór de bevalling koliekachtige pijnen krijgen. Dit heeft te maken met het draaien van het veulen in de baarmoeder. Tekenen van de aanstaande bevalling en op zich dus niet ernstig.
Elke bevalling is anders. Wij fokken nu een jaar of 12 met 4 a 6 merries en ik heb tussen merries en per merrie gekeken of er een vaste gebeurtenissen zijn en die zijn er dus niet. Elke geboorte is anders en dus altijd weer spannend.
Laat het een geruststelling zijn dat Moeder Natuur het heel goed regelt.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 19:38

inderdaad
moeder natuur regelt alles!
en als de merrie aan het bevallen is, laat jezelf dan niet zien.
mensen gaan er altijd bij staan kijken, maar dit vinden de merries totaal niet fijn.
stoor ze niet ... ga afentoe eens de stal binnen om het kwartier ofzo om te kijken of alles nog goed gaat.
laat alles lekker zijn gang gaan en al hangt het veulen even 10 min uit de kont ... grijp niet meteen in zolang het beestje gewoon goed ligt.
ook met de vliezen hetzelfde verhaal ... laat de merrie het vlies eraf trekken, tenzij het natuurlijk over het hoofdje hangt, dat heb ik 1x gehad en toen moest ik even ingrijpen.
en hetzelfde weer met het gaan staan van het veulen.
mensen gaan altijd meteen helpen, nou dat veulen kan zelf ook wel staan al duurt het soms wat langer hoor :)