mijn pony heeft afgelopen nacht om kwart voor 12 een veulen gekregen. (uitgaande van mooi weer.) vanaf hoeveel uur/dagen mag het veulen met moeders even een uurtje naar buiten
Ik zou als het gewoon mooi zonnig weer is, ze morgen of overmorgen gewoon overdag lekker naar buiten doen. Beweging is voor zowel moeder als veulen goed (altijd natuurlijk )
Vjestagirl
Geplaatst: 13-04-10 13:19
Amaretto27 schreef:
Ik zou als het gewoon mooi zonnig weer is, ze morgen of overmorgen gewoon overdag lekker naar buiten doen. Beweging is voor zowel moeder als veulen goed (altijd natuurlijk )
Mee eens!
Gewoon lekker naar buiten toe.
haflingertje
Geplaatst: 13-04-10 13:20
Mijn merrie is snachts bevallen. Ik heb ze toen diezelfde dag samen een uurtje buiten gezet. Was wel 20 graden die middag. Als het zonnetje schijnt dan moet dat prima gaan!
Amaretto27
Geplaatst: 13-04-10 13:21
Edit: Wel goed om de afrastering denken, want sloten zou ik eerst afzetten met stroomdraad wat duidelijk zichtbaar is, omdat veulens ook nog wel eens in een sloot belanden
boefie
Geplaatst: 13-04-10 13:22
Zelf zou ik ze nu al lekker het land opdoen! En dan niet voor een uurtje, maar de rest van de middag! (uitgaande van een gezond veulen)
Het regent niet en dan kan dat makkelijk.
Joto
Uurtje buiten kan prima, maar hou even in de gaten of veulen wel goed drinkt buiten.
petitparis
sommigen opteren zelfs om de merrie buiten te laten bevallen, dus dan staat het onmiddelijk buiten. Hoe meer bewegingsvrijheid hoe beter. Alleen bij vrieskou zou ik toch liever geen veulen 24/7 op de weide hebben...
sophie84
Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-10 13:22
de omheining van de weide was al aangepast op een kleiner paardje. en gelukkig zitten er om de weide geen diepe sloten alleen maar van die ondiepe slootjes van ong 15 cm diep. En daar staat eigelijk nooit water in.
vandaag waait het nog behoorlijk hier, dus als het weer een beetje mee wil werken denk ik dat ik ze morgen naar buiten doe. Want 20 graden word het denk ik voorlopig nog niet
bedankt voor de snelle reacties
sophie84
Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-10 13:23
Joto schreef:
Uurtje buiten kan prima, maar hou even in de gaten of veulen wel goed drinkt buiten.
ze heeft de hele dag haar mondje onder de melk zitten, dus die melkbar zit wel goed
De eerste dagen kan een veulen zichzelf nog niet goed warm houden en slaapt het nog veel. Ik zou haar met mooi weer, alleen smiddags als het lekker warm is buiten laten en zodra het begint af te koelen weer binnen. Mijn veulen zijn nu ruim 2 en 3 weken oud en zijn vandaag voor het eerst de hele dag buiten. Daarvoor steeds een paar keer een half uurtje en dan steeds een beetje langer.
doen jullie het veulen met of zonder halstertje naar buiten. Met lijkt me handing voor het geval ze toch in problemen komt (buiten de wei) Maar aan de andere kant kan ze misschien wel ergen achter blijven hangen
Amaretto27
Geplaatst: 13-04-10 17:08
Je moet het halster gewoon sluitend maken aan het hoofdje.. persoonlijk zou ik het zonder halster doen. Een veulen kun je zonder halster ook nog makkelijk meenemen, door gewoon een arm om de borst en om z'n billen te doen en hem vooruit te 'duwen'.
Ik heb vorig jaar omdat t zo koud was (26 feb) haar de eerste 2 dagen een klein half uurtje in de binnenbak gehad en daarna steeds een uur naar buiten. (met halstertje). Was ze daar ook gelijk aan gewend.
De mijne werd in juli geboren 's nachts. Het was de dag daarop mooi weer dus ging hij meteen 's morgens naar buiten. Daar zijn ze lekker een paar uurtjes geweest. Ik meen tot een uur of 4. Meneer heeft lekker in de zon gelegen. De dagen daarna gingen ze gewoon de hele dag naar buiten. 's Nachts ook.
vanRijnwoude
Geplaatst: 13-04-10 20:52
Bij ons gaan de paarden als ze ongeveer 36 uur zijn voor het eerst naar buiten, dan ook gewoon meteen een aantal uren (mits het weer ok is). Onze veulens (18 maart, 25 maart, 2 april) staan sinds afgelopen vrijdag ook dag en nacht buiten nu... en ze doen het prima , zolang ze maar uit de wind kunnen staan/liggen en de grond droog is .
Ons veulen is de dag erop 2x 2uurtjes buiten geweest ('s ochtends en 's middags) en de dag erop (vandaag) al van 11u tot 17:00. Ze kan lekker veel spelen en ze nemen toch hun rust wel. Denk idd vooral aan de omheining en mocht ze wit neusje hebben, beetje zonnebrand. Vooral nu; veel zon en wat wind.