wel of niet drachtig ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shettie1978

wel of niet drachtig ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:43

ik hoop dat het hier goedstaat en anders hoor ik het wel, maar ik heb een vraagje.

Hoe zie/merk je aan een merrie of ze drachtig is ??

Het zit namelijk zo : ik heb sinds 6 jaar een merrie shet en tot voor kort ( januari) stond er altijd een shet hengst bij haar, ze waren zowat met elkaar opgegroeid en hij probeerde haar weleens te dekken, maar hij zat er altijd naast of hij zat aan de zijkant bij der flank, ik moest er altijd wel om lachen het was zo'n stom gezicht, maar ik heb wel altijd gezegd stel dat het toch een keer lukt is het veulen van harte welkom.
Dus ik heb er verder eigenlijk nooit bij stilgestaan omdat hij er toch altijd naast zat en mijn merrie dat gepor in der zij op den duur zat werd en hem er hardhandig aftrapte.

Nou moest ik helaas in januari de hengst in laten slapen, maar dat is een ander verhaal.

Nou is het zo, de merrie is altijd al vrij stevig geweest, al vanaf het moment dat ik haar kreeg en sinds vorig jaar staat ze op dieet, maar nou blijft ze zo dik, zou de hengst dan misschien toch een keer raak geschoten hebben ???
Ik had zelfs het idee dat ik van het weekend haar buik zag bewegen, ik mag ook niet meer aan haar buik komen, dan gaan gelijk die oren in haar nek.
En ik vind haar plas ineens enorm stinken, terwijl dat eerst nooit zo was.

Dus hoe kan ik erachter komen of ze drachtig is ???
Ik wil sowieso woensdag de dierenarts laten komen om haar te scannen, maar ik vroeg me af of er bepaalde dingen zijn waaraan je kan zien of ze drachtig is.

Het zou wel leuk zijn eigenlijk, dan heb ik nog een mooie herinnering aan mijn hengst.

Maar ja ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en zo niet dan hoor ik het wel.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:48

De DA kan dat natuurlijk het beste zien, maar dat haar gedrag al verandert is zegt natuurlijk wel iets :) Ik weet niet of je al naar het uier hebt gekeken?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:50

Als je het zeker wil weten moet je het de DA vragen.

Voor de rest is het puur uiterlijk aan een dikkere buik te zien en wat gevoeligheid van de buik is ook vrij normaal.
Maar ja als je haar op dieet hebt hoeft dat dus ook niet alles te zeggen.

Verder kan je pas echt vlak voor de bevalling het uier zien groeien.

Heb je enig idee wanneer ze ongeveer gedekt is?

shettie1978

Re: wel of niet drachtig ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 14:55

ik kan aan het uier nog niks zien, maar ja je hoort wel vaker dat dat pas net voor de bevalling volloopt.
Ik ga sowieso de DA erbij halen hoor, maar ik was benieuwd of er zo al iets te zeggen is

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 15:05

shettie1978 schreef:
ik kan aan het uier nog niks zien, maar ja je hoort wel vaker dat dat pas net voor de bevalling volloopt.

Dat is idd zo, maar wie weet was er al wel wat te zien en is ze bijna uitgetelt.

Maar aan het type dikke buik kun je toch ook wel wat zien... Als ze op dieet stond, dan zal ze nu een dikke buik hebben, maar de vetreserves op haar nek zullen dan bijv minder zijn...