Mijn haflinger laten dekken, wel of niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Mijn haflinger laten dekken, wel of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 11:53

Ik zit al een tijdje te denken om daantje te laten dekken.
Daantje heeft eczeem en ik heb altijd gezegt: met een paard met eczeem fok ik niet mee.
Dadelijk heb ik een veulen met eczeem.
Maar vorig jaar is het erg goed gegaan met Daantje en haar eczeem dat ik toch ben na gaan denken over een veulentje.
Nu kom ik net een hangst op marktplaats tegen en ik ben verliefd.
Echt een mooi man voor Daantje <3
Hij heet no-limit http://www.everyoneweb.com/hengstenhouderijmeertens/
Maar wat zeggen jullie er nou van, wel of niet doen.
Ik wil graag een veulen fokken puur voor mezelf, ik wil graag een veulen wat wat zwaarder is als Daantje.
En het liefste donker, en als het kan wat groter.

Afbeelding
Dit is daantje is is van de afstamming wilfried van mereveld x wilfried van mereveld

Talishe

Re: Mijn haflinger laten dekken, wel of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:54

Ik zou persoonlijn met een merrie met zo'n afstamming al niet gaan fokken.
Is haar moeder echt gedekt door haar eigen vader?

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:55

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, exeem is een vervelende aandoening en dan vooral voor het paard. Gewoon een veulentje kopen dan? Kost doorgaans ook nog eens wat minder..
Is ze op de keuring geweest verder? Waarom denk je dat die hengst goed op je merrie zou passen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:14

Ja helaas is haar moeder echt door haar eigen vader gedekt, volgens de fokker om de goede eigenschappen door te geven, ik noem het maar inteeld.
Nee een veulentje kopen wil ik niet, ik wil vanaf dat een dier geboren is zelf er mee bezig zijn.
Ik denk dat deze hengst bij haar past omdat de afstamming in elk geval helemaal anders is als bij Daantje, en ik hoop dat ik dingen aan daantje kan verbeteren.
Daantje heeft bijna geen billen is heel iel deze hengst het tegenover gestellde, ik hoop dat het veulen daar wat van mee kan krijgen.
Denken jullie dat deze hengst niet bij haar past en waarom dan.
Ik heb niet zo veel verstand van deze zaken.
Ik wil geen veulen fokken voor op de keuring, ik wil een veulen fokken met een lief karacter die koel is in de kop.
Dat schijnt deze hengst wel te zijn.

Herfterhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:50

Ik raad het ook af vanwege de exceem en de 'inteelt'.
Ben je van plan om het veulen te houden dan?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:37

jesme schreef:
Ik raad het ook af vanwege de exceem en de 'inteelt'.
Ben je van plan om het veulen te houden dan?

Ja ik zou het veulen dan zeker houden, wat het ook mag worden hengst of merrie maakt me niet uit.
Ik zou geen veulen fokken voor de verkoop, er staan er al genoeg te koop.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:40

koetjeboe schreef:
Ja helaas is haar moeder echt door haar eigen vader gedekt, volgens de fokker om de goede eigenschappen door te geven, ik noem het maar inteeld.
Nee een veulentje kopen wil ik niet, ik wil vanaf dat een dier geboren is zelf er mee bezig zijn.
Ik denk dat deze hengst bij haar past omdat de afstamming in elk geval helemaal anders is als bij Daantje, en ik hoop dat ik dingen aan daantje kan verbeteren.
Daantje heeft bijna geen billen is heel iel deze hengst het tegenover gestellde, ik hoop dat het veulen daar wat van mee kan krijgen.
Denken jullie dat deze hengst niet bij haar past en waarom dan.
Ik heb niet zo veel verstand van deze zaken.
Ik wil geen veulen fokken voor op de keuring, ik wil een veulen fokken met een lief karacter die koel is in de kop.
Dat schijnt deze hengst wel te zijn.

Op de keuring krijg je vaak verbeterpuntjes van je merrie mee. Dus daar kan je op letten bij het uitkiezen van een hengst. ( zoals bouw, stap, draf ect.) Ik vind het wel een leuke hengst om te zien, zou ik een standfoto van je merrie mogen zien? Wat vind je zelf verbeterpunten.
Inteeld en exeem is geen goed teken.. Wil je erg graag een veulen of lijkt het je leuk?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:51

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 18:57

Het lijkt me leuk om een veulen van haar te hebben.

Maar even een foto van daantje ik hoop dat jullie er wat mee kunnen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:19

Eerlijk gezegd vind ik fokken met zo'n inteelt en een ook nog eens zomerexceem erboven op niet zo'n strak plan.
Het gaat heel goed met je merrie, maar wie wil zeggen dat het maar haar zoon/dochter ook goed gaat? Wie weet heeft die er nog wel meer last van, dat is een gok die je neemt.

Daarbij vind ik het niet zo'n erg bijzondere hengst. Leuk kleurtje, leuk hoofdje, maar geen noemenswaardige bewegingen. Een paard met (als ik het zo kan zien van de foto's) een steile schouder en aan de drafbewegingen te zien ook een wat steil achterbeen. Jouw merrie heeft zo te zien ook een steile schouder, dus kwam beweging van voor zal je er niet op vooruitgaan.

Ik ken spectaculairdere hengsten met een donkere kleur, die meer aan je merrie zouden toevoegen mocht je toch willen gaan dekken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:35

Focussed schreef:
Eerlijk gezegd vind ik fokken met zo'n inteelt en een ook nog eens zomerexceem erboven op niet zo'n strak plan.
Het gaat heel goed met je merrie, maar wie wil zeggen dat het maar haar zoon/dochter ook goed gaat? Wie weet heeft die er nog wel meer last van, dat is een gok die je neemt.

Daarbij vind ik het niet zo'n erg bijzondere hengst. Leuk kleurtje, leuk hoofdje, maar geen noemenswaardige bewegingen. Een paard met (als ik het zo kan zien van de foto's) een steile schouder en aan de drafbewegingen te zien ook een wat steil achterbeen. Jouw merrie heeft zo te zien ook een steile schouder, dus kwam beweging van voor zal je er niet op vooruitgaan.

Ik ken spectaculairdere hengsten met een donkere kleur, die meer aan je merrie zouden toevoegen mocht je toch willen gaan dekken.

Dat het veulen nog erger eczeem kan hebben kan ik me niet voorstellen, daantje heeft het echt heel heel erg.
Ik heb haar vorig jaar 3 januari gekocht en toen was aan het eczeem niet zo veel gedaan. Toen zag ze er echt verschikkelijk uit zelfs in januari had ze nog wonden.
En bij Daantje heb ik het goed onder controle, dus bij zo'n veulen moet het ook wle te doen zijn.
Daantje heeft nu in de zomer prakties geen jeuk en vindt de deken helemaal niet erg.
Dus zo'n veulen vindt ik niet zo heel erg, en mischien krijgt het veulen wel geen eczeem wie zla het zeggen, al denk ik dat de kans op eczeem wel groot is.

Maar verder jou commentaar over waarom deze hengst niet bij daatje past, daar kan ik me wel in vinden.
Zelf heb ik daar niet zo veel kijk op.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 21:45

Ik zou Star gebruiken. Nu is hij er nog; is 26 of 27 jaar oud! Heeft maat, super gangwerk, een heerlijk karakter en vererft goed en is klassieker.
No Limit is juist een heel ander type en heeft veel minder beweging dan Star en in het echt vind ik hem eerder grijs dan mooi donker vos. Ik ben bang dat je schrikt van de kleur als je hem in real life ziet en hij wprdt steeds grijzer. Succes met je keuze. Star staat bij Henk de Brouwer voor tel.nr. PB me maar.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:32

Het is een wonder dat je merrie leeft met zo veel inteelt.
Je veulen heeft ook nog behoorlijk veel inteelt en dit geeft verhoogde kans dat het mis gaat.
Wil je dat risico wel nemen, verdriet voor je merrie en voor jezelf.
Bovendien ook nog exczeem, nee ik zou niet met haar dekken.

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 13:41

Ivm de erge inteelt zou ik het niet doen.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:15

Wil je er echt een grove hengst op zetten? Ik denk dat een wat luxere hengst met wat meer maat ook iets mooi's kan opleveren. Ik vind het een leuke merrie om te zien, maar van die eczeem ben ik niet echt te spreken. Lijnteelt word wel vaker toegepast maar niet zo extreem. Ik zou zeggen meid geniet lekker van je merrie en laat dat fokken achterwege, de kans dat er iets fout gaat is groot..