merrie scannen na het dekken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

merrie scannen na het dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 09:46

Hallo
Mijn merrie is eindelijk gedekt!!! Dus we hopen volgend jaar op een veulentje.
Helemaal blij mocht het zo zijn.
Maar nu het volgende op stal waar ik sta, scannen ze eigenlijk nooit de merrie's na 18 dagen en elk jaar is er een mooi gezond veulen. Wanneer het paard na 21 dagen hengstig is, dan laten ze de paarden gewoon weer opnieuw dekken.

De hengstenhouder waar mijn merrie is gedekt, heeft mij echter wel geadviseerd om te gaan scannen.
Nu vinden ze het op stal allemaal onzin, soort van geld klopperij.
Ze zeggen dat die merrie van mij wel drachtig is, maar hoe zie je dat dan eigenlijk...tja wanneer ze na 21 dagen niet hengstig is duh denk ik dan.

Mijn merrie is natuurlijk gedekt op 2e dag henstigheid, 3e dag en 5 de dag.
Dus de kans dat ze drachtig is is groot.

Ik zit nu echt te dubben en ben benieuwd naar andere meningen en ervaringen.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:51

Wel laten scannen, daar kan je een hoop leed mee voorkomen. Als er bijvoorbeeld een tweeling op blijkt te zitten, kan je er nog eentje wegknijpen, anders is de kans groot dat je één of beide veulens en zelfs je merrie verliest. Alleen deze reden vind ik reden genoeg om te scannen (en zo duur is het nu ook weer niet).
En het feit dat een merrie ook best niet drachtig en niet hengstig kan zijn, toevallig heeft een kennis van mij dat nu ook met haar merrie.
Laatst bijgewerkt door Al_Zawraa op 12-04-10 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 09:51

Ik zou iig scannen rond de 33 dagen ivm eventuele tweelingdracht. Zelf heb ik mijn merrie destijds laten scannen op dag 18 (drachtig) en dag 33 (geen tweeling), maar omdat zij toch een stresskip is met dat soort dingen en ik geen geldboom heb, zou ik er bij een evt. volgende x voor kiezen om alleen op/rond dag 33 te scannen en dan verder te zien... :) .

shan

Re: merrie scannen na het dekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:40

Wel laten scannen hoor, ivm tweelingdracht maar ook ivm met het dekgeld.
Mocht ze nog wat later opbreken dan wordt ze voorlopig niet meer hengstig en meestal hoef je dan ook maar een deel van het dekgeld te betalen als ze gust blijkt te zijn.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:47

Wij doen het ook altijd om deelfde redenen zoals hierboven al genoemd zijn. Zeker als je ook naar keuringen wil wil je toch een beetje controleren dus sturen wanneer er een veulen geboren gaat worden. Als je afwacht ben je altijd te laat. We laten zelfs kijken of het ei wat er zit groot genoeg is om te gaan dekken. Zo kwamen we er ook achtr dat ze vuil was en dan kun je gelijk actie ondernemen. Anders ben je gauw al een eind het jaar in en krijg je een laat veulen. Niet handig!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:53

Ik laat ze ook scannen. Zowiezo omdat je een hengstigheid kunt missen, ze kunnen schijnzwanger zijn :7 maar ook de kans op tweelingdracht is aanwezig...
En voor het geld laat ik het echt niet!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:06

oke dit is me nu wel duidelijk. Dus zeker wel laten scannen, maar wat adviseren jullie dan, ik hoor hier namelijk ook op de 33 dag na de dekking. Heb ook geen geldboom namelijk, en heb eigenlijk ook geen idee om wat voor bedrag het scannen eigenlijk gaat. Van de 1 hoor ik 100euro en de ander 50 euro.
Ook kan ik haar eventueel laten opvoelen heb ik gehoord. Maar hoe kan een VA nu voelen of ze drachtig is?

Als ik b.v. op de 18e dag laat opvoelen en na 33e dg laat scannen, zitten bij mij namelijk wat meer voordelen aan. Ik ben namelijk niet in het bezit van een trailer en zou dus dan voor 2x een trailer moeten regelen wanneer ik zou laten scannen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:08

Ik heb pas laten scannen toen een volgende hengstigheid uit bleef. Ze is dus gescand op 6 weken in de dracht.
Het ging mij niet om te weten of ze drachtig was, maar meer om een tweelingdracht uit te sluiten.

edit: kosten scan ter plaatse hier in de randstad (duur) bij de ene VA 80 euro, bij de ander 90. Geen bedrag waar ik het voor zal laten

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:11

Met opvoelen alleen zal de DA niets te weten komen op 18 (of 33) dagen, daar heeft hij/zij toch een scan voor nodig bij mijn weten. Ik zou voor de '2 vliegen in 1 klap' scan gaan en alleen rond dag 33 (of iets later) laten scannen. Rond die tijd kunnen ze ook zien of er evt. sprake is van een tweelingdracht, op dag 18 kunnen ze dat nog niet zien. Wat de kosten betreft, dat verschilt per dierenarts (mijn VA komt aan huis scannen met een draagbare scan!), dus dat zou ik even vragen aan je eigen VA. Wellicht heeft hij/zij ook een draagbare scan (of kent hij/zij een VA in jouw regio met zo'n scan apparaat) en hoef je er niet voor op pad met je merrie.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:18

Ja vikki daar zeg je wel wat, nog niet over nagedacht over zo'n draagbare scan.

Ik woon omgeving emmen, dus ik denk dat kleindijk wel een draagbare scan heeft, zal ze morgen daar eens over bellen.

Dat de hengstenhouder mij adviseerd om het op de 18e dag te doen is, wanneer ze niet drachtig is, dat ik haar gelijk door kon brengen naar hem toe voor de volgende dekking.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:22

Altijd laten scannen, de 1e keer na 18 dagen! Als er geen drachtigheid is kan je dan nl. meteen bij de volgende hengstigheid insemineren/ dekken, als er wel drachtigheid is kan er gecheckt worden op 2-lingdracht, vuil zijn van de merrie, etc.
Merries die door onze hengsten gedekt worden worden ook op de 2e dag gescand, om te zien of het ei weg is omdat je dan in dezelfde hengstigheid, indien nodig, nog kan insemineren. ( Wij werken alleen via KI). De merrie wordt dan ook meteen gespoeld ( als het ei weg is) om restanten sperma weg te halen omdat daardoor weer een kleine kans op vuil worden bestaat!
Daarbij komt als jij geen bewijs van drachtigheid kan leveren en je merrie blijft gust er meestal ook geen mogelijkheid is voor een 2e dekking/ inseminatie in het volgende seizoen tegen bijv. gereduceerd tarief.
Fokken kost geld, dat is nou eenmaal een feit. Als je daarop kosten wil besparen kan je het beter laten of de kans lopen op minder prettige "bijverschijnselen". Tegen de tijd dat het veulen in kwestie oud genoeg is om op te rijden doen die paar tientjes/ of zelfs paar 100 euro er ook niet meer toe!

Als je natuurlijk gedekt hebt is ook altijd nog handig om de merrie te laten scannen met het oog op bijv. CEM.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 12:26

ElCid schreef:
Altijd laten scannen, de 1e keer na 18 dagen! Als er geen drachtigheid is kan je dan nl. meteen bij de volgende hengstigheid insemineren/ dekken, als er wel drachtigheid is kan er gecheckt worden op 2-lingdracht, vuil zijn van de merrie, etc.
Merries die door onze hengsten gedekt worden worden ook op de 2e dag gescand, om te zien of het ei weg is omdat je dan in dezelfde hengstigheid, indien nodig, nog kan insemineren. ( Wij werken alleen via KI). De merrie wordt dan ook meteen gespoeld ( als het ei weg is) om restanten sperma weg te halen omdat daardoor weer een kleine kans op vuil worden bestaat!
Daarbij komt als jij geen bewijs van drachtigheid kan leveren en je merrie blijft gust er meestal ook geen mogelijkheid is voor een 2e dekking/ inseminatie in het volgende seizoen tegen bijv. gereduceerd tarief.
Fokken kost geld, dat is nou eenmaal een feit. Als je daarop kosten wil besparen kan je het beter laten of de kans lopen op minder prettige "bijverschijnselen". Tegen de tijd dat het veulen in kwestie oud genoeg is om op te rijden doen die paar tientjes/ of zelfs paar 100 euro er ook niet meer toe!

Als je natuurlijk gedekt hebt is ook altijd nog handig om de merrie te laten scannen met het oog op bijv. CEM.

Ik ben al van mening dat ik haar laat scannen hoor.
De hengst is getest op CEM.
En mijn merrie was de eerste dit jaar die eronder mocht, dus daar ben ik niet zo heel huiverig voor.
Ik ga morgen de VA bellen en vragen over hoe en wat verder en of hun ook thuis komen scannen. Dit is zowel voor de merrie als voor mij praktischer.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:41

CrazyCat schreef:
edit: kosten scan ter plaatse hier in de randstad (duur) bij de ene VA 80 euro, bij de ander 90. Geen bedrag waar ik het voor zal laten

amai ..daar heb je op heel veel plaatsen een begeleidingspakket voor heel het seizoen voor !!
apart scannen kost hier in Belgie 25 € , als je zelf naar de kliniek gaat 20 €

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:47

wij laten onze eigen merries eigenlijk nooit scannen. Bij ons lopen ze elke dag langs de dekhengsten, wanneer het niet gehouden heeft dan laten ze zich vanzelf hengstig zien. Als ze niet hengstig tonen, kan je ze immers ook niet dekken. Vaak is het ook zo dat wanneer ze niet gehouden hebben en daarna niet (goed) hengstig tonen, er ook geen goed eitje zit. Dus dan heeft het zoiezo geen zin om dan te dekken.

De klanten die bij ons dekken, adviseren wij wel altijd om te scannen. Vooral als je maar een paardje hebt.. kan je dat makkeljik doen. Dan vallen die kosten ook wel mee.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:12

Scannen kost bij onze DA trouwens 40 euro aan huis :) (de voorrijkosten is duurder als het scannen...)
En ik ben vorige keer ook naar een andere praktijk geweest en daar kostte het volgens mij 20 euro. Daar ging ik trouwens heen omdat mijn merrie thuis totaal niet stil wilde staan en in de opvoelbox stond ze keurig netjes stil :7

Dus om de kosten zou ik het zeker niet laten! Alhoewel ik wel merk dat het hier stukken goedkoper is :o

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:43

ik laat ze ook altijd scannen, eerst om te kijken of er een eitje zit en hoe groot dat is, dan insemineren/dekken en daarna weer om te kijken of het eitje weg is. Dan na 18 dagen of ze drachtig zijn en na 6 weken weer of ze nog steeds drachtig zijn.
Ik heb een pakket dan bij de da, hele seizoen scannen voor ik meen 80 euro p.p.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 01:03

Scannen op tweelingdracht kan al op 16 dagen, van wachten tot 33 dagen heb ik zelfs nog nooit gehoord, hoe eerder je ingrijpt hoe makkelijker het gaat. Als de DA vermoedt dat er kans kan zijn op een tweeling (dubbel geovuleerd, bij dekken met KI scannen ze ook de dag na het dekken om te kijken of de merrie al geovuleerd heeft en dan kunnen ze het zien als er twee eicellen zijn vrijgekomen) zal hij om die reden aanraden om al eerder te scannen dan de meer gebruikelijke 18 dagen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 08:20

Hmmm, dat is vreemd Nicole... ik weet echt zeker dat ik destijds op VA advies op 18 dagen heb laten scannen om te kijken of ze drachtig was, en dat ik met 33 dagen nog een x heb laten scannen voor tweelingdracht. Zou het kunnen dat de techniek in de afgelopen 8 / 9 jaar veranderd is waardoor ze het nu eerder kunnen zien? Ik zie net idd in de boktwiki dat het met 16-18 dagen al gezien kan worden... In dat geval zou ik natuurlijk gewoon rond de 16-18 dagen laten scannen :) .

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:11

Ik heb de vorige keer op dag 21 laten scannen.
Dit omdat mijn merrie nooit hengstigheid toont, en mocht ze het niet houden dan zouden we dat ook op de scan zien en kon ze direct weer heen.
Daarna nog een keer laten scannen op tweelingdracht.
Dan maar € 50,- extra betalen, als mijn paard een tweeling niet zou overleven zou ik mezelf ook voor de kop slaan!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 11:17

Ik heb nog niet kunnen bellen over hoe en wat met de scan bij de praktijk.
Ik ga dit morgen even doen. Mijn merrie vertoont altijd ernstige hengstigheid naar de andere ruin hier op stal. Ik laat haar zowieso op de 18e/19e dag scannen en eventueel op dag 40 nogmaals.
Bedankt allemaal voor jullie reacties, hier heb ik echt wat aan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 19:13

Sinds ik zelf fok is het in ieder geval zo dat ze vanaf 16-18 dagen een tweelingdracht kunnen zien, dus dat is in ieder geval 6 jaar zo, maar 8 of 9 jaar geleden zou het goed anders kunnen zijn geweest. In geval van tweelingdracht proberen ze in een zo vroeg mogelijk stadium een vrucht af te knijpen.
Ik zou zeker op 18 dagen scannen, en bij dracht 6 weken nog een keer. Dit omdat behoorlijk wat merries toch de vrucht verliezen in de eerste 6 weken, en dat is mij ook al eens overkomen. Zou zonde zijn als je overtuigd bent dat ze drachtig is en al zo vroeg de vrucht was verloren.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 22:03

Ik heb mijn merrie vorig jaar ook laten scannen hoor!
Op 18 dagen en dan 40 dagen erna..
De kosten hoef je het niet voor te laten, ik was denk ik 22,- kwijt. Dus is makkelijk te doen :j