Veulen sBs of KWPN inschrijven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Veulen sBs of KWPN inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 17:25

Weet het zelf eigenlijk niet goed.Ik was van plan het veulen bij sBs in te schrijven,omdat dit een pak goedkoper is:normaal 150€ alles inclusief(schetsen/chippen) en daar gaat nog eens 100€ af omdat de merrie het dressuurlabel heeft.
Nu stelt een sBs papier verder weinig voor vind ik,dus twijfelde ik om eventueel toch maar KWPN in te schrijven(word register A:moeder KWPN,vader duitsland gekeurd).Ik kreeg deze week een brief van het KWPN om de gegevens door te sturen om aan huis te chippen/schetsen.2 jaar geleden betaalde ik nog 100€ voor DNA controle merrie+ veulen,dat valt nu dus weg.

Al bij al is KWPN sowieso duurder,echter toch iets interessanter papier commercieel gezien,lijkt mij.
Voor een hengst maakt dat weinig uit(is toch geen hengstenkeuringsmateriaal),maar voor een merrie hecht ik er toch wat meer belang aan.
Merrie was uitgerekend voor 5/04,maar lijkt niet van plan de eerste week al iets te presteren! :D Papieren voor KWPN moeten voor 20 april opgestuurd worden,dus afwachten wat het word(merrie/hengst) word krap!

Iemand een mening wat het interessantse lijkt?

ptiteblue

Re: Veulen sBs of KWPN inschrijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:56

Ik ben in Belgie, had de keuze tussen KWPN, BWP en SBS.
Geen twijfel, wordt KWPN. En ik heb nog altijd geen idee van hoeveel het allemaal gaat kosten...

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:58

Hoezo moet je de papieren voor 20 april insturen?? Als er nog geen veulen is kun je toch niks opsturen??

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:30

Ik bedoel het papier waarop je aangeeft of je het veulen aan huis gechipt wil hebben of niet door een door het KWPN aangestelde veearts.Indien ik aangeef dit niet te willen,of het papier gewoon niet terugstuur,gaan ze ervan uit dat ik het veulen door mijn eigen veeatrs laat schetsen en chippen,en moet er dus DNA van zowel merrie als veulen opgestuurd worden(wat dan op een extra kost van ongeveer 100€ komt).

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 23:17

Of je het veulen laat chippen door het KWPN of door de veearts staat hier gewoon bij op het geboortebericht. Je kruist aan wat je wilt. Door het KWPN is goedkoper omdat je anders de voorrijkosten van de veearts nog extra moet betalen. Die heb je niet bij het KWPN.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 23:38

flyfly schreef:
Of je het veulen laat chippen door het KWPN of door de veearts staat hier gewoon bij op het geboortebericht. Je kruist aan wat je wilt. Door het KWPN is goedkoper omdat je anders de voorrijkosten van de veearts nog extra moet betalen. Die heb je niet bij het KWPN.

Klopt ja,kan je ook gewoon aanduiden op het dekbewijs.
Maar ik kreeg dus,samen met het dekbewijs,nog een extra brief die je voor 20 april dient terug te sturen.Dit omdat het om een veulen gaat wat in belgie staat,en het voorheen niet mogelijk was dit van het kwpn uit,aan huis te laten schetsen/chippen.
Nu bieden ze deze mogelijkheid wél aan,maar dat moet je dus wel tevoren bevestigen.Anders gaan ze er vanuit dat je het door je eigen veearts laat doen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 00:24

Als je het veulen van plan bent te verkopen dan in Belgie heeft SBS meerwaarden dan KWPN, commercieel gezien en zeker als het een hengstenveulen is. Als je van plan bent het door te houden, ivm merrieveulen, dan is het afhankelijk van welke richting je later in wilt gaan met je fokken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:45

tegenwoordig is alles commercieel en het ene niet meer dan het andere !!
Kwpn is een dure aangelegenheid ..want alles komt apart binnen ( DNa , zelf moeten laten schetsen en chippen , dekregistratie , paspoort )
ik heb het 2 jaar terug met 3 veulens laten doen en je bent dan per veulen tussen de 300 en 400 € kwijt ..verleden jaar 4 x zangersheide en dat is 150 alles inbegrepen ( behalve chip ) en ook de papieren die je tegenwoordig nodig hebt voor confederatie paard maken ze in orde ..dus ik twijfel niet hoor !!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 14:54

Ik heb vorig jaar een veulen geregistreert bij het SBS uit een BWP merrie x Hann. hengst ... beide ouders hoofd Registers ... veulen is A-register registreert: kost: 125 euro = SBS registratie incl DNA, +/- 58 euro = confederatie ivm encodering in databank, 40 euro = DA kost ivm schetsen + chippen ... totaal = 223 euro

Wat heel veel verschil is tussen kosten van KWPN!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 21:29

besita schreef:
tegenwoordig is alles commercieel en het ene niet meer dan het andere !!
Kwpn is een dure aangelegenheid ..want alles komt apart binnen ( DNa , zelf moeten laten schetsen en chippen , dekregistratie , paspoort )
ik heb het 2 jaar terug met 3 veulens laten doen en je bent dan per veulen tussen de 300 en 400 € kwijt ..verleden jaar 4 x zangersheide en dat is 150 alles inbegrepen ( behalve chip ) en ook de papieren die je tegenwoordig nodig hebt voor confederatie paard maken ze in orde ..dus ik twijfel niet hoor !!

Zangersheide is in mijn ogen geen optie,het gaat om een dressuurveulen dus dat heeft eigenlijk geen zin.

Bij het KWPN vallen de kosten van DNA dus weg dit jaar omdat er nu in belgie wel aan huis geschetst en gechipt word(2 jaar terug heb ik er ook eentje kwpn ingeschreven en toen werd het inderdaad vrij duur,mede door het DNA).
Kosten voor inschrijving in de databank komen er sowieso bij,zowel bij kwpn als bij sbs.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 10:46

zou me verbazen dat er geen DNA kosten komen want die factuur krijg je rechtstreeks van Wageningen/Harlingen uit en dat is 76 € per paard voor ons ..je krijgt nog steeds de zakjes naar huis gestuurd die je dan moet terugsturen ..maar dat wordt in het labo gedaan

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:38

Uiteindelijk gaat het ook om het paard zelf en is het stamboek slecht een papiertje. Velen zullen er naar kijken, maar vele toppaarden zijn ook geen kwpn. Daarbij is België volgens mij aardig op weg om groter te worden.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:50

Lilliputter schreef:
Uiteindelijk gaat het ook om het paard zelf en is het stamboek slecht een papiertje. Velen zullen er naar kijken, maar vele toppaarden zijn ook geen kwpn. Daarbij is België volgens mij aardig op weg om groter te worden.

Tuurlijk,op een papier kan je niet rijden hé!

En het sBs doet momenteel heel veel voor de dressuur,chapeau daarvoor.Maar momenteel staat het toch nog echt in de kinderschoenen,en zonder verwijten te maken:wat ze tot nu toe gekeurd hebben in de dressuurrichting getuigd nu niet echt van kennis van zaken(niet dat ik alle sbs dressuurhengsten wil afkraken,maar er zitten er toch enkele tussen... :? )!Tuurlijk heeft het zijn tijd nodig om te groeien en zal het met de jaren wel beteren.

Mijn merrie is KWPN,komt ook uit een vrij goed (dressuur)stammetje,en als het een merrieveulen is,is het ook echt wel de bedoeling om het aan te houden en in de toekomst(mits alles meezit en de kwaliteit ernaar is)ermee verder te fokken.
Daarom dat ik er toch over denk KWPN in te schrijven.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 22:57

Zie dat je zelf in België woont, dan moet je doen wat jij denkt dat goed is. Wil je het stamboek in jouw land ondersteunen of kies je voor het kwpn. Beiden is goed, niets is fout. Persoonlijk zou ik die stap wel durven zetten, tenslotte draag je op die manier ook bij aan de fokkerij.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:00

Ik heb ook zo'n brief thuis gehad (dan wel voor een springgefokt veulen) moeder is KWPN vader is Baltic VDL.
Ik schrijf de veulens eigenlijk in alle Belgische stamboeken in zowel Z, BWP als SBS, maar dit komt me wel redelijk ongelegen dat ik voor 20 april moet terugsturen naar het KWPN. Het veulen wordt pas geboren in juli en ik wou pas beslissen waar ik inschreef na de geboorte dus nu moet ik kiezen: terugsturen om goedkoper of te zijn bij het KWPN of een hengstenveulen toch inschrijven in een ander stamboek (merrieveulen ging sowieso naar het SBS).
Ik vind dit echt geen verbetering en inderdaad het KWPN is erg duur 62,5 euro registratie dekking |o en dan nog inschrijven + DNA + lidmaatschap wat ook erg prijzig is vergeleken met Zangersheide en SBS

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:28

Die papier heb ik ook gekregen samen met geboortebericht.

Ik heb begrepen dat het voor hun programma is, ze weten heel goed dat de veulens niet allemaal voor 20 april geboren!
Maar zo kunnen ze doorgeven aan hun schetser ongeveer welke veulens, waar en wanneer hij moet progameren!

Op dit papier staat niet anders dan ja of nee, geen info over het veulen!
Dus gewoon opsturen als u dat interesseert, en als het veulen geboren is, nog eens op het geboortebericht laten weten.

jeanke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 18:25

ptiteblue schreef:
Die papier heb ik ook gekregen samen met geboortebericht.

Ik heb begrepen dat het voor hun programma is, ze weten heel goed dat de veulens niet allemaal voor 20 april geboren!
Maar zo kunnen ze doorgeven aan hun schetser ongeveer welke veulens, waar en wanneer hij moet progameren!

Op dit papier staat niet anders dan ja of nee, geen info over het veulen!

Dus gewoon opsturen als u dat interesseert, en als het veulen geboren is, nog eens op het geboortebericht laten weten.

Dat begrijp ik ook wel, gaat er alleen over dat ik het moeilijk kan opsturen als ik nog niet zeker weet of ik het veulen KWPN ga inschrijven

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:14

Bah, volgens mij kun je daarna wel altijd nog negeren...als je het geboortebericht opstuurd met vermelding inschrijving in Belgie, is er nog altijd geen afspraak gemaakt...

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:22

ik ben ook uit Belgie...
Echter ik hecht niet de waarde aan het papier of dit nu KWPN, BWP of SBS of zangersheide,... is...
Wel aan de predicaten...en toch zeker bij een merrie.

Als je ze KWPN wilt inschrijven moet je naar nederland gaan om de prijskampen mee te lopen (wat ik behoorlijk ver vindt om eventjes een rondje te gaan lopen)
Dus ik schrijf ze gewoon telkens BWP in, zo kan ik makkelijk naar alle prijskampen gaan.
Zo krijg je makkelijk je E-label, als je dan de jonge paarden mee doet (5 en 6jarige) en je voldoet aan de eisen, is er een grote kans dat je je prestatie label krijgt en dan is er enkel nog een medische keuring nodig om je gezondheidslabel te krijgen...
Dus qua merrie hecht ik er meer belang aan om hem BWP in te schrijven...

Echter voor een hengstje vindt ik dat je meer naar de klanknaam moet luisteren en dan pas zou ik hem KWPN inschrijven...
Maar ook daar kies ik om ze in het BWP in te schrijven...(voor het gemak en voor de hele rompslomp te vermijden)

ter info : ik heb een KWPN merrie waar ik meestal KWPN of duits uit fok...