stokmaat andalusier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NILOJarig

stokmaat andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 13:56

Hallo,

ik heb een andalusierhengst van juist 2 jaar en ik vroeg me af welke groei ik nog kan verwachten? Hij is nu ongeveer 1.50m en ziet er al een hele tijd niet meer overbouwd ofzo uit, eigenlijk al volwassen. Zou hij nog veel groeien of helemaal niet meer? Sommigen zeggen van hem te castreren zodat hij nog uitschiet maar dat vind ik zonde. Wat zijn de ervaringen hier hoe lang ze over t algemeen groeien?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 19:23

anda's groeien bijna allemaal nog door tot hun 6e jaar. de hoogte zullen ze niet ingaan maar het meer paard worden duurt echt wel een paar jaartjes extra. de meesten zijn dus laatbloeiers. laat je niets wijsmaken over dat uitschieten
zet anders gerust een foto neer hier

zasread

Re: stokmaat andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 21:25

Zoals Frank al zegt zijn Andalusiers inderdaad laatbloeiers en groeien ze vaak nog tot hun 6de door. Ik zou dus rustig afwachten, want hij zal echt nog wel groeien.

De mijne is nu ruim 1,5 jaar en is eigenlijk nooit heel erg uit verhouding geweest en hij groeit toch echt ;)

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 11:53

Klopt helemaal.
Wij hadden een hengst staan die op 2 jarige leeftijd al ruim de lucht in schoot. Was soms net een kameel. Dan weer overbouwd aan de achterkant en daarna weer van voren. Op 3 jarige leeftijd was hij al 1.64.
Onze zwarte PRE merrie is nog geen twee jaar en vorige week hebben we haar al op 1.61 gemeten!
Terwijl we ook kleine veulens hadden waarbij wij ons afvroegen of ze wel aan de maat kwamen. Net als bij jou hengstje.

Sommige bloedlijnen van de Andalusiers zijn echte laatbloeiers en inderdaad groeien ze tot hun 6e jaar. Dus maak je geen zorgen en geef hem gewoon de tijd. En laat hem niet castreren. Want er zijn inderdaad veel mensen die zeggen dat ze dan gaan groeien, terwijl het juist het tegenovergestelde is. Van castratie worden ze wel rustiger in het bolletje maar ze groeien er echt niet harder door.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:46

Idd groeien ze langer door, alleen de een sneller en meer dan de ander.

Als hij al heel lang stil staat en geen vreemde uitschieters meer heeft aan de achterkant, moet je geen 10 cm meer verwachten, dan zal het bij 2 a 3 cm blijven.

NILOJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-10 17:50

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 17:53

die groeit nog wel hoor. tis nog een echt puppy. heb geduld

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 09:45

Mijn PRE merrie is het laatste half jaar zeker nog 4 cm gegroeid, ze is nu 3 en half.

Toen ze aankwam uit Spanje (toen 3) dacht ik dat ze niet veel meer zou groeien.....ze was toen 1.58 nu zeker al 1.62...

Als die van jou nu 1.50 is en pas 2, dan denk ik dat hij echt nog wel de hoogte in gaat...