Verhuren merrie als draagmerrie..kostenplaatje juist?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nieke

Verhuren merrie als draagmerrie..kostenplaatje juist?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:28

Ik hoop dat ik mijn topic juist heb geplaatst. Ik heb al rondgezocht op bokt maar vond niet voldoende antwoorden en om een topic vanuit 2002 weer te heropenen...Ik wil effectief weten of het bedrag goed zit of niet.

Vorige week hadden we met een goede kennis van ons gesprek over onze kweekmerrie. Dit jaar laten we haar niet dekken (tijd/plaats/geld). Hij stelde voor dat hij haar liet dekken voor een veulen te hebben van onze merrie. Ik heb gezegd dat ik daarover wil nadenken. Mijn man is heel enthousiast maar ik niet. Ik wou haar een jaar rust gunnen en éindelijk weer eens proberen een jaartje te rijden met haar. Door haar vier veulens heeft ze nog maar amper deftig leren lopen onder het zadel.

Ik dacht aan 70 euro te vragen per maand gedurende een jaar rekening houdende met de drie maanden als het veulen er is. Onze paarden staan aan huis dus hoef ik geen echte pensionkosten te rekenen.Hoefsmid zou ik niet meerekenen, hij moet voor de anderen ook komen en dit gaat maar over een keer of vier bekappen op een jaar..Ik ben wel van plan ben er nog mee te rijden zolang als het kan.Maar dan: DA kosten.Wat reken ik mee? Inentingen? Kwetsuren? Kan ik vragen dat mijn DA komt in plaats van de zijne? Ik ken zijn DA wel maar het klikt absoluut niet.
Overdrijf ik als ik ongeveer 900 euro vraag om mijn merrie te gebruiken als draagmerrie? Hij moet dan natuurlijk zijn dekkosten en opvolging van de DA nog bijtellen.

Positieve en negatieve ervaringen welkom, mag ook per pb als je ze liever niet in het topic plaatst.Ik wil alles op een rijtje zetten en de juiste beslissing kunnen nemen. Alvast bedankt!

Sammie

Re: Verhuren merrie als draagmerrie..kostenplaatje juist?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 21:21

Ik denk dat je ook rekening moet houden met wat als het fout gaat? Hoe zit het dan met de kosten? Iig een contract opstellen :)

En verder 900 euro.. Nee dat vind ik niet veel. Er zijn ook draagmerries die in volledig pension komen te staan, dus dan heb je ook stalgeld, voer, entingen, gewoon alles extra dus :)

Ik zou trouwens ook even zoeken naar oudere topic's. Onderwerp is zeker al vaker ter sprake geweest :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:21

Ik heb dat een keer gedaan. Inentingen, speciaal voer, ontwormingen en het verzekeren van het paard werd meegerekend. wij vroegen 85 euro per maand. paard ook aan huis. En dat was dan nog krap berekend.

Moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo'n goede ervaringen mee heb. Op onze vraag om niet de eerste dagen met een hoop mensen naar dat veulen te komen kijken werd gewoon genegeerd. Voor mij was het echt eens maar nooit weer. Veel kleine dingen die een hoop irritaties hebben opgeleverd.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:28

ik heb het nog nooit gedaan wel al vaker over gehoord maar ik vind 70 euro weinig, kennis heeft het gedaan en die ervaring is zeker niet goed geweest. irritaties die tegen het eind van de dracht de spuigaten uit liepen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:32

Met 70 euro doe je jezelf wel tekort vind ik. Je hebt hier ook extra kosten aan (denk aan meer voer, extra enting) en je loopt altijd het risico dat er iets met de merrie gebeurd dus dat moet je ook meenemen in het verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:35

Verzekeren van je merrie en het ongeboren veulen op kosten van de huurder is zeker een must, dat voorkomt een hoop ellende als er wat gebeurd.
Verder een 'baarmoederhuur' contractje opstellen waar je zo zorgvuldig mogelijk alles in opschrijft, hoeveel geld er wordt betaald door wie, welke dierenarts, wie begeleid het dekken en scannen, wat als ze niet drachtig wordt, wanneer spenen, veulen afhalen of brengen, bedenk het maar en zet het er in.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:29

ik zou het ook niet doen hoor !!
als het echt een goede merrie betreft en je wil zelf dat jaar geen veulen en je wil haar die rust gunnen dan moet hij maar een embryo spoelen uit je merrie ..zo heb je zelf geen kosten en risico's ..voor hem is het een kosten plaatje van 3000€ +dekgeld en onderhoud van de draag moeder

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:33

Thanx voor alle reacties tot hiertoe al.Tot hiertoe overweegt het 'negatieve' , ervaringen waardoor het dus wordt afgeraden.
>De 70 euro die ik reken per maand is dus puur onderhoudsgeld dus alle inentingen en extra Da kosten moet hij dan zelf nog betalen.
>Een contractje opstellen zou zeker gebeuren, ook al is het een goede vriend van ons. Hij zou geen hoop volk meebrengen daar ben ik wel van overtuigd.
> Ik mag inderdaad niet denken aan het risico dat ik voor een veulen voor een ander mijn merrie zou kunnen kwijt raken.
> Het is echt 'mijn' bedoeling haar een tot twee jaar leeg te laten en dan te zien wat de toekomst brengt om eventueel terug te laten dekken.
> Heb alle topics die hier vroeger al liepen rond dit onderwerp doorgelezen maar vooral het exacte kostenplaatje ontbrak,wat kost het ons en de 'huurder'.Ik zat met een bedrag in mijn hoofd en wou weten of ik te weinig zou vragen of niet.

Zijn er mensen die zeggen dat ze het wéér/wel zouden doen en waarom?

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:28

Ik heb hier een merrie staan die wordt "verhuurd" als kweekmerrie.

Het kwam meer dat een vriend van mij zelf een hele mooie merrie heeft maar daar past de hengst niet op waar hij graag een nakomeling van wil hebben. Maar mijn merrie past er wel goed bij en ik wou haar pas voor mezelf volgend jaar laten dekken door de finaciën.

Wij hebben een x bedrag afgesproken wat ik krijg voor het veulen (dus eigelijk voor het huren van de merrie) en de extra kosten zoals het scannen, insimeneren alles wat dus extra is voor de merrie om een veulen te krijgen zijn voor hem.

Wat heel belangrijk is dat alles goed op papier komt en dat je zelf een goed gevoel er bij hebt.

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:56

Ik heb de vraag eens gekregen om mijn merrie te verhuren. Voorstel was toen dat ik 3.000 euro zou krijg.
Dus ik vind 900 euro zeer weinig en daarvoor zou ik er niet aan beginnen. Ik heb het toen trouwens ook niet gedaan voor 3.000 euro. ;)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:14

het is niet veel geld neen. Ik heb het ook al eens gedaan voor een soortgelijke prijs,met alle DA-kosten enzo er natuurlijk in.
Maar ik heb het veulen opt laatst terug afgekocht door persoonlijke redenen dus verder dan de dracht heb ik er geen ervaring mee.
Ik heb de vraag nog al gekregen maar niet gedaan eigenlijk. Dan heb je natuurlijk het minste last ;)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 16:21

Als je bij de Brabander een merrie wil huren voor embrio betaal je zowie zo €2000,- huur en dan krijg je de merrie zelf op stal,dus dan heb je die kosten er ook nog bij.
Ik vind persoonlijk €900,- erg weinig

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 12:56

Ondertussen is er nog niks beslist... Nu kwam mijn man af met volgend voorstel voor het verhuren van de merrie. Hij zou geen geld vragen maar wel bijvoorbeeld 10 pakken kuilgras en 20 pakken hooi voor het gebruik van onze merrie. Die kennis heeft elk jaar veel gras en dus ook overschot. Ik weet dat hij graag een merrieveulen zou hebben (en dat kan je natuurlijk niet kiezen 8)7 ) omdat zijn merrie alle keren een hengstenveulen geeft.Stel dan dat er bij ons dan ook een hengst uit komt....(Tot hiertoe hadden we drie merries en één hengst)
Mjjjja, ik weet het niet hoor. Als ik hier zo lees is mijn bedrag gewoon veel te laag. Tot hiertoe hebben we die kennis nog niet weer gesproken over deze deal en ik hou de boot zolang mogelijk af.
Thanx voor alle reacties al tot hiertoe.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:13

ehm dat is dan helemaal een dubbeltje voor je merrie als jullie enkel een paar pakken kuil en een aantal pakken hooi krijgen in ruil daarvoor. Die merrie kost meer in onderhoud dan die paar balen kuil en hooi te samen.

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-10 13:23

Weet ik wel hoor ;) Ik wil gewoon een goed verantwoord bedrag àls ik haar verhuur als draagmerrie. Heb zijn voorstel dan ook in twijfel getrokken. Liefst van al heb ik haar gewoon 'leeg' dit jaar maar manlief is het er niet mee eens. ;(

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:34

Weet je wat ik lees tussen de regels door in je berichten ts?
Dat je je merrie helemaal niet wilt verhuren...
Waarom overweeg je het dan?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:11

Goed gelezen Ylana ;) maar dit schrijf ik trouwens ook in mijn openingspost.
Ik probeer uit te vissen wat de gangbare afspraken zijn en wat een correcte prijs is en wat niet. Ik hoop hiermee genoeg info te verzamelen betreft voor en nadelen zodat ik mijn man kan overtuigen haar leeg te laten. Die kennis die de vraag stelde voor gebruik van mijn merrie gaat denk ik absoluut geen groot bedrag willen neertellen. Met dit topic heb ik tenminste een idee wat een goede huurprijs kàn zijn. Denkelijk vindt die kennis dit té duur en hoopt hij mijn merrie gewoon te kunnen gebruiken.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:20

Helaas, paarden zijn duur. Laat hem dan een veulen kopen met de afstamming naar zijn smaak. Een jaar rust is niet verkeerd voor je merrie. Voet bij stuk gaan houden en niet doen!

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 18:52

interresante topic.. Ik had zelf graag ook een merrie willen huren om een paardenveulen te fokken, maar als ik hier de gangbare bedragen lees koop ik liever nog een merrie en verkoop deze zodra het veulen afgespeend is. Veel goedkoper. Ik begrijp de kosten overigens wel hoor, had er nog niet zo diep ingekeken.

Mijn advies: als jouw idee was om je merrie leeg te laten en nou eindelijk eens lekker te gaan rijden, vind ik dat je daar bij moet blijven. De kans is groot dat je dan misschien achteraf spijt krijgt als je wel ingestemd hebt, en dan zit je er ruim een jaar aan vast. Wat betreft de risico's: ook al is de kans klein dat er wat gebeurd, stel dat het juist jouw merrie gebeurd.. En dan met het idee dat je haar eigenlijk leeg had willen laten..

Succes met je beslissing ;) !