Paarden fokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rich_Fun

Paarden fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:38

Wij willen volgend jaar met onze arabier merrie van 14 jaar een veulentje fokken. Ik ben zoveel mogelijk informatie aan het verzamelen maar kan een hoop niet vinden. En mensen aan wie ik het gevraagd heb weten het ook niet precies of zeker.

Welke papieren heb je nodig om te kunnen fokken? We hebben eventueel al een hengstje van wie we dat zouden willen. Maar er komt zoveel bij kijken. Wat stel je als eisen van de hengst? Wij hebben een muskaat schimmel die eigenlijk recreatief word gebruikt. Ze heeft verder wel goede bloedlijnen. Wat is bijvoorbeeld het fokbeleid?? En hoe werkt het precies met de drachtig heid? Hoe verzorg je een dier tijdens de dracht? En hoe werkt de op fok precies?? Een paard is 11 maanden drachtig maar hoevaak mag ze bevallen? Hoeveel rust heeft ze nodig tot ze weer opnieuw drachtig gemaakt kan worden??

Alle antwoorden zijn welkom.

Bedankt ..
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-04-10 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Caps uit titel gehaald

Anoniem

Re: PAARDEN FOKKEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:52

Die vraag kan je dan beter bij het stamboek van je merrie neerleggen. Misschien kan een inspecteur van het arabierenstamboek eens komen kijken, of je gaat met haar naar de keuring.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:30

EHK -> AV

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:31

heeft je merrie al eerder een veulen gehad? ik heb begrepen dat een merrie voor haar 11e levensjaar een veulen moet hebben gehad (of 13e) als je wilt fokken, anders zouden er complicaties kunnen ontstaan tijdens de dracht of de bevalling, maar ben geen expert :P

Rich_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:40

nee we willen gewoon 1 veulen van mevrouw. Ze komt uit polen dus haar papieren zijn niet te lezen.

Rich_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 13:40

EHK -> AV

???? wat betekend dat

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 13:41

Dat je topic in een verkeerd forum stond, dus dat ie nu verplaatst is naar het goede forum.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:05

Rich_Fun schreef:
nee we willen gewoon 1 veulen van mevrouw. Ze komt uit polen dus haar papieren zijn niet te lezen.

Ik heb hier van een paard (niet eigen) ook een kopie van Poolse papieren liggen. Ik wil je wel helpen om het deels te vertalen? :)

marengo

Re: Paarden fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:29

Rich_fun, je hebt pb............ik kan ze wel lezen.....

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 13:31

Als je paard nog op pools papieren staat, is ze nog niet overgeschreven naar het stamboek van Nederland (of België, je profiel geeft niet aan waar je vandaan komt). Dan kan je problemen hebben met het inschrijven van het veulen. Als je me de papieren even inscant, kan ik ze wel vertalen.

Is je merrie een raszuivere arabier, dan wil je bij voorkeur fokken met een goedgekeurde arabische hengst, om zo een arabisch veulen te krijgen dat volle stamboekpapieren heeft. Je kan de lijst van goedgekeurde hengsten aantreffen op de website van het AVS. Je mag ook buiten Nederland gaan dekken, maar let steeds op dat je met een goedgekeurde hengst dekt.

In sommige gevallen kan je ook dekken met een niet goedgekeurde hengst, maar dan moet je opletten dat er wel volle arabische papieren bij zijn en moet je een fikse boete betalen.

Welke hengst het best op je merrie past, hangt af van wat je met het veulen wil doen. Een paar foto's van de merrie en de pedigree erbij, geven al een duidelijker beeld van wat mooi bij haar kan aansluiten.

Dekgelden dan : jammer genoeg ik dekken met arabische volbloeden (onverantwoord) duur. Duurderder dan met de plaatselijke KWPN-er dekken. Het is mogelijk al een goede hengst te vinden aan 1.000 € dekgeld, maar dan mag je al goed zoeken. Er lopen hier en daar wel hengstjes rond die "wild" dekken, zonder dekboek (en dus goedkoper), maar dan fok je een veulen zonder papieren.

Veel succes !

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:02

Sigrid, ben het op velen vlakken eens behalve het dekgeld, want dat ligt momenteel toch veel hoger bij KWPNers als bij AV's, natuurlijk hebben we in de AV wereld ook hengsten lopen van zeer hoge prijsklasse.

Kijk rond wat je wil, zoek het ea uit voor je ergens aan begint zonder maar enigeachtergrond te weten :)

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:30

Ondertussen heb ik de papieren van Rich-Fun ontvangen.

Het betreft hier enkel de papieren van de moeder. Er zijn dus geen papieren van de merrie zelf voorhanden, zodat het wellicht niet om een geregistreerde arabische volbloed gaat.

De moeder, Nabra, is een in de roemrijke Janow Podlaski Stud gefokte merrie, geboren in 1990. In 1995 werd zij naar Nederland geëxporteerd en werd ze ook in Nederland geregistreerd (AVS - 9020). Het veulen (de huidige merrie van de vraagsteller) moet wellicht nog verwekt zijn op Janow Podlaski.

Rich-Fun : je kan je in contact stellen met met het AVS om na te gaan of er in 1995/1996 niet alsnog een aangifte van geboorte is gedaan - het is goed mogelijk dat de inschrijvingsprocedure wel opgestart is, maar nooit beëindigd is (bv. door een wisseling van eigenaar).

Je kan je ook in contact stellen met Jacqueline van Vlasakker Arabians (surf even naar het AV-forum). Deze vrouw kent zich als geen ander in de in Nederland geimporteerde pools arabische volbloeden.

Nabra zelf dan : zij is een dochter van Pamir, niet enkel winnaar van de Pools derby (1988), maar ook Pools nationaal kampioen in show (en Best in show) (1993). Er lopen aardig wat Pamir's rond in Duitsland, Nederland en België.

Moeder Natura werd door Janow Podlaski verkocht naar Duitsland, eveneens in 1995

Banat, de vader van Natura, was oorspronkelijk van Polen, maar werd verhuurd naar Engeland (waar hij nationaal kampioen werd), en werd als 17-jarige in 1984 nog voor $ 525,000 verkocht naar de USA (Dr. La Croix, Lasma Arabians) op de Janow Podlaski Sale. Hij stierf enkele weken na zijn transfer naar de USA.

De moederlijn gaat terug op Sahara d.b. (en dus ook je eigen merries gaat terug op Sahara d.b., geboren rond 1840).

Dus : doe navraag bij het stamboek. Mogelijk heb je toch met een arabische volbloed te maken.

Indien er nooit een aangifte gedaan is, zal de vader echter altijd onbekend blijven en kan er jammer genoeg geen sprake zijn van een arabische volbloed. Dan zal je ook nooit een arabische volbloed als veulen hebben.

Het zou me echter verbazen dat de vader een warmbloed zou zijn : een merrie met een dergelijke afstamming, die wellicht ook drachtig van Janow is verkocht, wordt niet zo gauw door een warmbloed gedekt.

Succes !

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:09

Hoi Sigrid,

Jacqueline heeft zich er al mee bezig gehouden hoor....
Ik heb het papier nog niet gehad, maar had inderdaad al uitgevonden dat het om Nabra ging.

Zover ik in de eerste vluggigheid kan zien, is ze in 1995 in NL geïmporteerd, en heeft ze in ieder geval 3 nakomeling van, jawel, de beruchte Shah Peru gehad: Nushka, Nakita en Protect, geboren in 2001, 2002, en 2005.
Allen bij Dhr. of mevr. Brantjes uit Assendelft.

Ik mis nog even het stuk tussen 1995 en 2000.
Ik kan bij Janow nog wel navragen van wie ze drachtig verkocht is, maar vindt het dan nog steeds, een probleem dat er geen enkel papier of what so ever voorhanden is, anders dan dat van de moeder.
En, waarom er met het Poolse papier van de moeder gezeuld wordt is me ook onduidelijk, want de merrie is gewoon in Nederland ingeschreven, en heeft een gewoon Nederlands stamboekpapier, en zo ook haar nakomelingen dus.

Ik vraag me af, of het Poolse papier van Nabra, of een copie daarvan, niet gewoon bij een papierloos paard is gestopt....
Ik heb van alles al gezien, tot en met mensen die een Arabisch Volbloed kopen, die alleen maar in bezit is van een copie van de achterkant van een AVS papier, en dat was "het" papier...........van de arabier.
Ik zou ook wel eens een foto van het paard willen zien, of weten hoe ze dan exact aan de wetenschap komen dat het een dochter van Nabra betreft, als ze geen eigen papier heeft.
Vindt het trouwens zonde van de merrie om met Sha Peru te dekken, maar goed, dat is dan weer mijn mening.
Jacqueline vd Biggelaar

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:28

Ze is overigens in 1995 verkocht naar ene Dhr. of Mevr. van Leest door Janow.
Ze was 5, en is twee jaar op de renbaan geweest, is 6 keer gestart, en heeft 1 keer gewonnen, en is de rest ongeplaatst geweest.
Dat betekent dat ze als 3 en 4 jarige gerend heeft waarschijnlijk, en in december terug is gekomen.
Ik weet dus eigenlijk nog niet zo net of ze wel drachtig was toen ze verkocht werd door Janow, omdat die vaak de paarden dan rechtstreeks na de baan verkopen, en er geen dekking meer in steken.
Of de koper moet op een dekking gestaan hebben.
We zoeken voort..........

Rich_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:19

hallo,

snap niet alles wat er gezegd word. mijn merrie heeft altijd bij een shetlander schouwhengtstje gestaan ..

bedankt voor alle info

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 21:51

Inmiddels de foto's van de mooie Funny gehad, en één ding is duidelijk, het is zeker een dochter van Nabra: het hoofd is sprekend, en qua uitdrukking helemaal Pamir.

Ze zou dus een Nederlands papier moeten hebben, het is ook zeker wel een volbloed arabier.
Ik zal morgen toch eens in de telefoon met Janow klimmen, idt is te raar voor woorden.
En zonde...

Rich_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 22:45

:) ja echt een mooie dame is het he ? Bedankt voor de info echt super!!

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 11:45

ZO........en dan kom je in de gekste hoeken gewoon een knappe merrie tegen, goed gefokt, en gewoon als veulen niet aangegeven bij het stamboek.......

Funny: is een dochter van Ararat, in utero geïmporteerd uit Polen, geboren 18 februari 1996.
De dekbon van Ararat x Nabra blijkt dus gewoon bij het stamboek te liggen, alleen is het veulen bij geboorte nooit aangegeven, en dus loopt Funny zonder papier rond, terwijl ze een geweldig goed papier heeft.....
Dat doet me toch wel met de mond open staan, niet alleen is Nabra goed gefokt, OOK Funny is goed gefokt, EN Funny mag best gezien worden, waarom ze niet is aangegeven bij het AVS is me een compleet raadsel, maar goed.
Gelukkig kan ze nog geregistreerd worden omdat de dekbon bij het stamboek is, en van Nabra DNA bekend is, en gelukkig ook van Ararat is DNA bekend vanuit de tijd dat hij bij mij stond als dekhengst.
We zoeken voort.............

En zo blijkt een paard waarvan je vermoed dat één of andere onverlaat er een copie papier van een merrie bij gedaan heeft, gewoon een goede arabisch volbloed te zijn......

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:30

Toch fantastisch hè... nu heeft die nietsvermoedende eigenaar ineens een prima raspaard op stal staan. Nu maar hopen dat er genoeg geld voorhanden is om de hele rompslomp van registratie en papieren in orde te krijgen.
Wordt er ook een foto van Funny gepost ? Ben wel eens benieuwd :)

Rich_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 12:07

ja echt super! Heb het telefoon nr van AVS aan die vriendin die haar gekocht heeft gegeven en die moet het verder maar regelen. Weet meer van Fun dan ik natuurlijk. Super leuk deze info .. anders heb je een goed raspaard staan zonder dat je het weet .. Foto's van Fun? Kan wel weet niet hoe het moet hahah super bedankt voor alles

mvg

bianca1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 22:53

Hey,

Ik zag hier ook de lijn Sahara d.b geboren rond 1840 voorbij komen. Ik ben het stamboom van mijn verzorg arabier aan het uitpluizen. Van vaders kant (Wachlarz) heb ik bijna alle opa's, overgroot opa's enz tot 1902 gevonden. Alleen van zijn kant vind ik niks van oma, overgrootoma enz..

Moeders kant (Malma), kom ik niet verder dan een foto van opa en oma. De lijn Sahara heb ik wel gevonden maar dan werkt de link of website niet. Weten jullie misschien meer over deze lijn??

Groetjes,

Bianca

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:49

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's van Funny. Heb zelf een dochter van Pamir en ben altijd erg geinterresseerd in familie. Wel een mooi verhaal hoor, blijk je een prima gefokt paard te hebben!

marengo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:56

@bianca, hoe heet je paard dan ?
@Sanie, een poolse Pamir dochter ? Welke dan ? Die zijn niet heel dik gezaaid hoor ...

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 08:43

Marengo, ik stuur wel even een PB.

bianca1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:07

@ Marengo

Hij heet Malton, een pools arabiertje geboren in 2001.

Het lijkt me ook heel leuk om zijn volle broer te vinden, Malamar.