[TI] Tinkers en transportbeschermers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hel1

Tinkers en transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 11:35

Zondag ga ik mijn eerste tinker ophalen uit Zeeland, zo'n 3 uur rijden vanuit Groningen. Aangezien dit natuurlijk een hele rit is wil ik wel dat ze iets van bescherming om haar benen heeft. Ik heb hier wel hoge transportbeschermers, maat full liggen. Maar ik ben bang dat deze toch te hoog zijn.

Nu is mijn vraag, welke transportbeschermers hebben/adviseren jullie en welke maat?

Heleen

kleinvosje

Re: Tinkers en transportbeschermers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:38

Hoe oud is het dier? Heeft het al wel eens eerder transportbeschermers omgehad? Sommige paarden kunnen helemaal over de rooie gaan als ze ineens van die dingen om hebben. Dan kun je er beter voor kiezen bloot te gaan staan...

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:40

Heb slechte ervaring met transportbeschermers, vooral bij paarden die deze dingen nauwelijks kennen. Voor een tinker zou ik eerder kiezen voor bandages als het echt moet. By the way....al eens gedacht dat een tinker feitelijk zijn transportbeschermers zelf al heeft geregeld :D ....dat is weer een flink voordeel van dikke sokken!

Succes met het vervoeren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:45

Hier ook slechte ervaringen. Mijn tink krijgt nooit bescherming om. Tinkers zijn normaal gesproken vrij rustig op de trailer, en al zeker als ze flink wat hooi hebben ophangen.
Bescherming is erg warm om die sokken heen, gaat jeuken, en als ze af glijden heb je een probleem. Daarnaast worden ze inderdaad ook sneller onrustig van dat 'vreemde ding' aan hun benen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:47

Ik gebruik ze wel en heb voor beide merries (1.47 en1.54) mt full. Zorg wel dat ze de achterbenen goed omsluiten, anders hoopt de poep er zo in op......

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:41

Bedankt voor alle snelle reacties.

Ik ben een beetje de voor- en nadelen aan het afwegen, het is natuurlijk wel een rit van 3-3,5 uur. Ik heb al even gemaild om te vragen of ze gewend is om met of zonder bescherming op de trailer te staan.

Neig na jullie reacties te hebben gelezen, de beschermers toch maar gewoon achter in de auto te gooien en niet om haar benen te doen.

Verder nog specifieke tips voor zo'n lange reis?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:28

hoi, we hebben onze merrie ook uit de achterhoek gehaald z'n 4 uur rijden en nog even eten heeft ze er z'n 5 uur opgestaan zonder bescherming. Ze kunnen vremde dingen doen. Je kan er dan beter voor zorgen dat de bodem goed antislip is en rustig rijden.

Hooi eet die van mij niet op de trailer.

Maar gefeliciteerd met de aankoop en hopelijk komt het veilig aan.

edit: 3 uur van groningen naar zeeland is denk ik wel wat krap gerekend met een trailer.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:36

hel1 schreef:
Bedankt voor alle snelle reacties.

Ik ben een beetje de voor- en nadelen aan het afwegen, het is natuurlijk wel een rit van 3-3,5 uur. Ik heb al even gemaild om te vragen of ze gewend is om met of zonder bescherming op de trailer te staan.

Neig na jullie reacties te hebben gelezen, de beschermers toch maar gewoon achter in de auto te gooien en niet om haar benen te doen.

Verder nog specifieke tips voor zo'n lange reis?

Hier hebben de Tinkers geen beschermers om in de trailer. Alleen Kanyana, maar die heeft nou ook niet echt de dikste sokken ter wereld :+ Zij heeft peesbeschermers om.
Je koopt een nieuw paard, dus je weet niet hoe het dier reageerd in de trailer, op zo'n lange rit en op beschermers om zijn benen. Als je ervoor kiest transportbeschermers om te doen zou ik je wel aanraden om een aantal keer te kijken of alles nog goed zit. Het wil nog wel eens wat verschuiven en als het paard daar op reageerd dan zit je met een groter probleem. Bandages raad ik zeker af bij een lange rit in de trailer.. Word alleen maar warm en gaat jeuken.

Gefeliciteerd met je aankoop!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:50

Ik gebruik ook geen transportbeschermers voor mijn tinkers. Ben het eens met de rest dat het mogelijk voor meer stress kan zorgen als het niet gewend zijn.

Tips voor een lange reis... zorg voor een goed hooinet en rij in 1 keer door. Maak onderweg niet de trailer open om even te kijken, behalve als je echt iets hebt gehoord wat niet goed is.
Zet je paard goed kort vast zodat hij niet teveel kan bewegen en zich probeert om te draaien. Maar dat geldt eigenlijk ook voor kleine ritten.

En na afloop foto's voor ons maken zodat we je nieuwe aanwinst kunnen bewonderen natuurlijk :D

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:15

Nuage schreef:
Ik gebruik ook geen transportbeschermers voor mijn tinkers. Ben het eens met de rest dat het mogelijk voor meer stress kan zorgen als het niet gewend zijn.

Tips voor een lange reis... zorg voor een goed hooinet en rij in 1 keer door. Maak onderweg niet de trailer open om even te kijken, behalve als je echt iets hebt gehoord wat niet goed is.
Zet je paard goed kort vast zodat hij niet teveel kan bewegen en zich probeert om te draaien. Maar dat geldt eigenlijk ook voor kleine ritten.

En na afloop foto's voor ons maken zodat we je nieuwe aanwinst kunnen bewonderen natuurlijk :D

Ik ben er al uit, zet haar gewoon lekker "bloot" op de trailer. Kan meer kwaad dan goed hoor ik, en ze heeft een enorme bos haar op de benen, dus we gaan maar uit van haar natuurlijke beschermers.

Wat is de reden erachter om in een keer door te rijden? Wanneer we met de paarden naar de Veluwe gaan stoppen we vaak tussendoor een keer op een benzinestation om even in de trailer te kijken en om de chauffeur wat pauze te gunnen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:50

Mijn ervaring is dat je dan bij paarden die nog jong zijn of niet gewend aan de trailer het averechtse bereikt. Zolang je rijdt staan ze stil, maar als je gaat stilstaan en kijken dan willen ze eruit en worden ze snel onrustig.

Ik weet niet hoeveel ervaring je tinker heeft met op de trailer staan?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:58

Camera in de trailer om een voor jou nog onbekend paard te vervoeren, lijkt mij ideaal voor zo'n lange reis. Misschien kun je die ergens huren?

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 20:11

Nuage schreef:
Mijn ervaring is dat je dan bij paarden die nog jong zijn of niet gewend aan de trailer het averechtse bereikt. Zolang je rijdt staan ze stil, maar als je gaat stilstaan en kijken dan willen ze eruit en worden ze snel onrustig.

Ik weet niet hoeveel ervaring je tinker heeft met op de trailer staan?

Zover ik weet heeft ze af en toe op de trailer gestaan, is het wel gewend maar niet zulke afstanden. Volgens de eigenaresse is ze lekker rustig op de trailer.

Aangezien het wel meer dan drie uur rijden is, doen we denk ik 1 stop tussendoor. Dan kan de chauffeuse even wat eten en rusten.

Vasthi schreef:
Camera in de trailer om een voor jou nog onbekend paard te vervoeren, lijkt mij ideaal voor zo'n lange reis. Misschien kun je die ergens huren?

Dat is geen verkeerd idee, hebben zelf wel zo'n camera(gebruiken we ook bij geboortes van lammetjes om de ooi in de gaten te houden) Maar die is niet draadloos dus niet te gebruiken in de trailer.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:49

Onze ervaring is ook dat wat Natalia zegt, gewoon doorkachelen!
Ik rij eigenlijk altijd zelf en heb standaard iemand naast me zitten die me voedert en tegen me praat! ;) :o

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 11:01

Ik rij regelmatig lange stukken (meer de 3 uur) met mijn tinker, ga vanmiddag nog naar de omgeving van Koblenz (=300 km).
Gebruik eigenlijk nooit transport beschermers.
Verder rij ik het liefst constant door met een groot net eten voor in de trailer.
Word de rit langer dan moet je andere maatregelen nemen, echte pauze plaatsen met lossen en wandelen van de paarden.
(Dat is om spier-/ hoef bevangenheid te voor komen)
Je praat dan wel over de ritten richting de 500 km (of meer).

De enige keer dat ik transport bescherming gebruik is op de heen weg naar een dressuur wedstrijd om de achterbenen schoon te houden.
Een kennis heeft ze al een keer zeer toepasselijk "spatlappen" genoemd.
Die naam hebben we er hier maar ingehouden.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 20:48

Patrick staat regelmatig op de trailer kort en soms iets langer en die heeft ook geen beschermers om.

Hij heeft ze alleen om gehad om te leren wat het is en 2 keer naar de keuring.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:18

Ik zie persoonlijk ook niet het nut in van transport been beschermers.
De kans bestaat zelfs als ze te strak zitten de bloedsomloop in de benen belemmerd wordt, daarnaast is de trailer vrij warm met een paard erin, dus de benen kunnen ook nog eens te warm worden. Kan schade geven aan de pezen.

Een aantal tips voor een paard op de trailer.

Veulens en jaarlingen gaan los mee in de trailer.
Dus het middenschot eruit bij een 2 paards trailer.
Een 2 jarige en ouder vastzetten. Mits ze dat geleerd hebben. Anders ook los in de trailer.
Er moet dan wel een lange achterstang zijn bii de 2 paards trailer.

De meeste trailers hebben een ruwe vloer.
Dus geen stro of vlas op de bodem.
Hierdoor wordt de bodem alleen maar gladder en kan het paard uitglijden.
Zorg ervoor dat de haken, als de klep open is, naar binnen onder de klep zitten. Paard kan er dan niet op gaan staan.
Laat het paard over de midden lopen, vooral bij het uitladen.
Wil het paard niet achteruit lopen, laat hem dan gewoon draaien in de trailer.
Je moest eens weten hoe lenig die Tinkertjes zijn in hun rug en hals.
Ga dan niet voor het paardje staan, want ze springen er dan soms uit.
Bij het naast de laadklep stappen kunnen ze aan het been een schaafwond oplopen.

Zet het paard kort vast, zodat hij niet onder en over de voorstang kan komen.
Wij gebruiken alleen een staart beschermer bij enkele paarden, omdat hun nog wel eens willen gaan schuren op de achterstang.

Doe pas de achterklep open als het paard eruit kan.
Heb diverse malen gezien dat de kleinere paarden onder de achterstang komen, bij open laadklep.
Mijn trailer heeft er een kromme stang aan overgehouden. (uitlenen)
Rijd rustig weg, staat het paard te klieren dan even een keertje op de rechte weg remmen, hierdoor gaan ze zich beter neerzetten.

En doe nooit de staart over de achterstang.

Hooinet ophangen, en hoog zodat er geen voorbeen in kan komen.

Heeft iemand nog meer tips, gewoon aanvullen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:25

hier ook geen beschermers, ja laatst 1x ivm de keruring dat die achterbenen schoon bleven.. maar verder laai ik ze gewoon zo op
tips heb al gekregen, veel succes met halen en foto;s is nooit verkeerd

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:35

@ Ariebren, waarom mag je de staart nooit over de achterstang hangen??
TS, gefeliciteerd, en succes met de lange reis!
\Ik zou er ook vanuit gaan dat je paard genoeg heeft aan zijn natuurlijke beschermers. vOoral bij paarden met dikke sokken gaat het erg zzweten en jeuken..

Meestal zijn transportbeschermers alleen nuttig bij in- uitladen.. Bij het vervoer zelf nog niet eens...

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 00:42

Heb zelf beschermers voor het in en uitladen vooral. Haar kan misschien wel iets tegen houden maar ik haal zijn benen liever niet open. Als ze het niet kennen is het mogelijk iets te spannend. Zelf doe ik ze gewoon netjes aan en niet te strak. Camera is zeker een idee, die van mij worden ook met camera vervoert. Succes mrt ophalen enne is weleen stukje langer dan 3 uur... Veel langer....

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 10:45

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 16:05

Cheveyo schreef:
Heb zelf beschermers voor het in en uitladen vooral. Haar kan misschien wel iets tegen houden maar ik haal zijn benen liever niet open. Als ze het niet kennen is het mogelijk iets te spannend. Zelf doe ik ze gewoon netjes aan en niet te strak. Camera is zeker een idee, die van mij worden ook met camera vervoert. Succes mrt ophalen enne is weleen stukje langer dan 3 uur... Veel langer....

Dat het langer dan drie uur was, ben ik al achter. Hebben er 2 uur en 40 minuten over gedaan met de auto zonder trailer. Dus zonder trailer wordt het nog wel iets langer.

Morgen Blossom ophalen, spannend!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:07

schijnbaar ben ik dan de enige die ze wel om doet :+
ik doe ze wel om bij ritten langer dan 2 uur of als ie schoon moet blijven

waarom ?? heb geen zin in smerige voeten op een keuring, demo en of wedstrijd
en bij zo'n lange rit kunnen warme pezen meer aan (2 uur op een trilplaat staan is best zwaar) en stoten ed geeft minder plekken en of kneuzingen
ook bij zo'n lange rit gaat ie er onderweg van de trailer af en mag ie even lopen
dit ook ivm zijn spieren
al zou ik dit niet 123 doen met een onbekend paard

bij sil is het altijd nog goed gegaan en ook geen last van te warme benen onder die sokken en beschermers

staart over stang is idd een not done
niet alleen ivm de kans op breken bij uitglijden, maar ook bij de kans op kleine ongelukken bv : de kans op een kop staart dat dan de staart acuut word geamputeerd tussen de achterklep en de stang is natuurlijk aanwezig
er waren nog meer redenen maar is lang geleden dat ik nog in de schoolbanken zat :o

maar goed alles goed gegaan ???

edit bedacht me dat ik nog wat vergeten was
Laatst bijgewerkt door rommulus op 12-04-10 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:09

die van mij krijgt bandages op...
maar staa zolang de trailer rijdt vrij rustig...
tot de trailer stopt...
en daarom de bandages ;)
transportbeschermers past die van mij niet...
hij heeft kleine nodig maar daar zijn zijn sokken te dik voor :D

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:11

rommulus schreef:
schijnbaar ben ik dan de enige die ze wel om doet :+
ik doe ze wel om bij ritten langer dan 2 uur of als ie schoon moet blijven

waarom ?? heb geen zin in smerige voeten op een keuring, demo en of wedstrijd
en bij zo'n lange rit kunnen warme pezen meer aan (2 uur op een trilplaat staan is best zwaar) en stoten ed geeft minder plekken en of kneuzingen
bij sil is het altijd nog goed gegaan en ook geen last van te warme benen onder die sokken en beschermers

staart over stang is idd een not done
niet alleen ivm de kans op breken bij uitglijden, maar ook bij de kans op kleine ongelukken bv : de kans op een kop staart dat dan de staart acuut word geamputeerd tussen de achterklep en de stang is natuurlijk aanwezig
er waren nog meer redenen maar is lang geleden dat ik nog in de schoolbanken zat :o

maar goed alles goed gegaan ???

ook een reden waarom ik ze om doe ;)