[TI] piekergepieker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piene

piekergepieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:00

Ik zit me suf te piekeren,

Onze Tinkers stonden eerst op een kleine paddock met inloop stalletje, in de zomer konden ze 1a 2 uurtjes op de wei.er was een buitenbak en je kon een klein rondje langs de weg rijden daar.
we zijn bij die pensionstal weg gegaan en gegaan naar een plek waar ze ook 24/7 buiten staan, dit keer op een groter stuk grond (waar nu heel kort gras op staat) en ik zet ze dan smidags in de grotere wei waar wel een beetje gras op staat en waar ze een beetje kunnen grazen.
de paarden vinden het daar erg fijn, maar er is geen bak om in te rijden en te oefenen en ik kan m'n spullen er niet goed kwijt er is een hutje waar een kist staat voor mijn spullen, maar daar is laatst dus ingebroken (er was gelukkig niks weg) maar ik vind het een rot idee dat zomaar mensen bij mijn paarden komen en ben toch telkens ongerust.
en ik vertrouw het drinkwater niet helemaal, maar dat is te controleren.

ik durf m'n zadel(mooi loeizwaar westernzadel) niet daar te laten dus sjouw het steeds mee en ik doe alles met de fietst dus zadel in karretje, naar de stal fietsen(half uur en driekwartier met tegen wind )
de uitrijmogelijkheden zijn beter, maar nog steeds langs drukke wegen met veel verkeer.en soms ben ik al bekaf als ik er eenmaal ben en dan nog de paarden doen en 1,5 uur rijden en dan weer terug naar huis fietsen.

nu gaan we morgen bij een pension stal kijken(en gelukkig begint het weidezeisoen al snel) Daar zouden de paarden dus op stal komen, er is daar een stal die van twee stallen tot 1 is gemaakt en daar zit ik op te aasen, ze zouden daar dan een beetje in rond kunnen tuttelen snachts.
overdag zouden ze dan op het land kunnen en ook daar in de paddock kunnen staan.
er is een zadelkast met slot en goed drinkwater er is een buitenbak en als je de weg oversteekt zit je in het bos.

voor ons is het dus stukken beter, eindelijk uitrijmogelijkheden, je kunt hele trektochten maken vanaf daar, een buitenbak en geen gesjouw meer met spullen,en maar een kwartiertje fietsen van mijn huis (als ik rustig aan fiets) maar dan mijn mannen, ik vind het moeilijk om ze snachts op stal te zetten, maar is dat werkelijk zo erg?
ik zat zelf te denken om ze bv dan van de winter op winterstop ergens naar toe te brengen waar ze dan gewoon lekker buiten zijn volgend jaar met de winter en dan hen vakantie laten vieren.
ik vroeg me af hoe julie daar over denken en hoe julie je tinkers houden?
Laatst bijgewerkt door piene op 07-04-10 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 23:25

Dat is nogal een verhaal.
Wat ik eruit begrijp is dat jij voordeel hebt van de nieuwe pensionstal, alleen je af vraagt of je paarden dat ook hebben?
Hoeveel paarden wil je in die stal zetten? De stal is 2 x zo groot dus als een normale van 3x3m ?
Ik zou ze het liefst wanneer het goed weer is 's nachts ook buiten hebben. Maar wanneer ze 's avonds op een koele stal staan waar ze wat hooi kunnen eten vind ik het geen mishandeling hoor.. :) Kun je niet vragen of jij ze 's nachts buiten mag hebben in een paddock bijvoorbeeld?
Laatste gedeelte snap ik niet helemaal van die vakantie.. :?

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 23:32

Omdat veel pensionstallen er alleen maar weidegang is in de zomer dacht ik , misschien aankomende winter ze een winterstop te geven en hen dan met vakantie ergens lekker buiten te laten overwinteren.

ja ze zouden dan snáchts met z'n tweetjes en een minishetje in een stal komen te staan van een kleine 7 bij 3 meter.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:17

ik sta met mijn tinker ook op een pension stal en staat dus ook in de winter s'nachts op stal
en ik moet zeggen dit bevalt me prima
en merk ook niet aan me paard dat ie het erg vind hij zit super in zijn vel
hij staat in een stal van 4 bij 6 meter

Mariska_28

Re: piekergepieker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:22

Ik heb 24 uur weidegang hier, maar ga ze waarschijnlijk toch op het zand opsluiten deze zomer. Ze vreten de hele dag door, en te dik zijn is ook erg ongezond.. Enige is, komen ze in de winter ook de hele dag buiten?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:26

Bij mij staat 's winters ook alles op stal.
En dat is helemaal geen probleem voor de paarden.
Bijna elke dag worden ze voor een paar uurtjes buitengezet, of gereden, soms wordt er wel eens een dag overgeslagen.
Ze zijn elke keer blij dat ze naar buiten mogen, maar ze willen ook elke keer weer naar hun vertrouwde stalletje.
Dus dat fanatieke het hele jaar door buiten lopen is leuk voor mensen die verders niets doen met hun paarden.
Maar een paard dat gebruikt wordt om te rijden kan je beter 's winters gewoon op stal houden.

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 07:37

mijn tinker staat ´s nachts binnen en overdag in de wei. bevalt mij en haar prima.
al merk ik wel dat ze in de ochtend graag naar buiten wil, zeker nu het voorjaar wordt

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:19

Mijn Tinker staat in de winter overdag afhankelijk van het weer van ongeveer 8 uur tot 14.30 uur buiten en daarna op stal en zij vind dat prima! Als het akelig weer is wil ze soms niet eens naar buiten :o
vanaf maart/april staat ze blijft ze steeds langer buiten. Als het lekker zomer is mag ze zelf beslissen. Als ze haar 's avonds binnen willen zetten en ze komt niet dan wil ze dus lekker buiten blijven.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 08:59

Ariebren schreef:
Dus dat fanatieke het hele jaar door buiten lopen is leuk voor mensen die verders niets doen met hun paarden.
Maar een paard dat gebruikt wordt om te rijden kan je beter 's winters gewoon op stal houden.

Onzin! Mijn paardjes worden gebruikt om te rijden en staan 24/7/365 buiten en gaan hup bezweet (maar wel op adem en op temperatuur!) na het rijden de wei op. De enige momenten waarop IK wel eens een stal mis is wanneer IK wil dat ze er netjes uit blijven zien voor een evenement. Ik heb niets tegen een stal, maar vind dat een paard minstens de mogelijkheid moet hebben in de winter overdag buiten in de paddock of weide te staan en in de zomer 24/7.

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:09

Vasthi schreef:
Ariebren schreef:

Onzin! Mijn paardjes worden gebruikt om te rijden en staan 24/7/365 buiten en gaan hup bezweet (maar wel op adem en op temperatuur!) na het rijden de wei op. De enige momenten waarop IK wel eens een stal mis is wanneer IK wil dat ze er netjes uit blijven zien voor een evenement. Ik heb niets tegen een stal, maar vind dat een paard minstens de mogelijkheid moet hebben in de winter overdag buiten in de paddock of weide te staan en in de zomer 24/7.

Idd. Wanneer een paard weer op temperatuur is, niet meer bezweet zodat het geen kou kan pakken, wat maakt het dan uit of ze op de wei of bak staan. Waarschijnlijk is 'het stallen op stal' meer het idee voor de mens.
Vind het wel fijn wanneer ze intensief getraint worden dat ze ook savonds/snachts nog een beetje rond kunnen lopen zodat ze niet 8 uur stil op een kleine stal staan waarna ze de volgende dag weer hard aan het werk moeten. Lijkt me niet erg gezond.
Maar wanneer je de mogelijkheid niet hebt zoals een schuilstal met slecht weer staat Bill + de rest bij ons ook op stal.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:12

we hebben 2 groepen, de ene groep staat snachts binnen en overdag (weer of geen weer) op het zand
de andere staan 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. ook die staan op zand, en bij redelijk weer gooi ik een weide open. ze krijgen allemaal 24/7 hooi

zomers, staat alles 24/7 op het gras, eventueel wat hooi bij gevoerd, maar meestal laten ze dat toch liggen en gaan ze voor gras

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:52

de discussie 24/7 buiten of op stal lijtk mij niet de bedoeling van dit topic.
Iedereen heeft zijn mening daarover en iedereen zou het anders aan pakken.
Als ik TS was zou ik in dit geval (gezien het feit de paardjes het prima krijgen) kiezen voor mijn eigen gemak en ze dus op de nieuwe stal zetten.
Een winterstop klinkt mooi maar ik denk niet dat die stal de hele winter jouw stal vrij gaat houden zodat je er zomers weer in kunt!
Overleg goed met de staleigenaar wat zijn ideeen zijn en de jouwe zodat je niet later voor verassingen komt te staan.

Succes

ow ja nog goed antwoord op je vraag: mijn tinker staat in de zomer van 7.00 uur tot ca. 20.00 buiten, als er te veel vliegen/dazen zitten korter, in de winter 's ochtends stapmolen, daarna paddock en rond 15.00 weer naar binnen om de paddock vrij te maken voor andere.

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 12:36

Dank julie wel voor alle reacties.
ik ben er erg blij mee, ik ben en zij zijn natuurlijk zo gewend aan dat alsmaar buiten vertoeven , dat ik me wel erg schuldig voel ze in hun vrijheid te beknotten, maar ik merk dat ik nu helemaal niet aan rijden meer toe kom omdat het reizen van en naar stal met karretjes en slepen van zadels en tuig me boven het hoofd groeien.

aan het reizen was ik soms 1,5 uur kwijt zo en dan nog het zorgen zelf zoals mesten, waterbakken bijvullen ook weer een uurtje en dan nog rijden ook weer een 1,5 uur daarna nog even voeren is zo 4,5 uur. en alles met alle liefde , want er is geen mooiere plek dan bij m'n paarden, maar we hebben ook te horen gekregen dat we alleen tijdens het verzorgen en rijden bij onze paarden mogen zijn en verder niet want anders was het net een zigeuner kamp.
en ik vind het juist zo fijn om bij m'n paard te tutten. :j

deze stal is 10 minuutjes bij mij vandaan en heeft zadelkasten met slot, vers drinkwater, en er wordt gevoerd, het ligt direct aan het bos.er zijn paddocks en per mei gaan de paarden weer het land op(wel eerst wennend aan het gras)
de paarden daar krijgen zoveel hooi gevoerd smorgens om 5 uur dat ze er vandaag om 11uur nog niet mee klaar waren(al zal dat bij Tinkers wel een ander geval zijn ;) )

tis weer een heel verhaal, maar het geeft ook goed mijn gepieker weer hahaha, want in mijn achterhoofd hoor ik weer een stemmetje die zegt, tja maar weidegang..... dat is alleen niet zo makkelijk te vinden hier in het gooi

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:42

Ik zou lekker gaan verhuizen als ik in jouw schoenen stond, een paard 's nachts in een stal die er overdag lekker uit kan is toch prima?
Ons vorige paard stond ook altijd op stal 's nachts, en gleoof mij, hij vond dat echt niet erg.
Als ik aankwam om hem binnen te zetten kwam in in galop op me af, ik heb er nog een filmpje van :)
Ook hij stond in een stal van 6 x3 maar stond daar wel alleen in, ik denk echter dat het geen probleem is om er twee in te zetten ze kunnen gaan liggen waar ze wilen toch?

Ik heb nu een open stal met een zandpaddock en de paarden (twee stuks) kunnen zelf kiezen waar ze staan, onze Tess staat met regen meestal buiten hahahaa, bij erg lekker weer liggen ze in de paddock maar het valt me vaak op dat ze graag in de stal staan...
Ik geloof nooit dat het een slechte keuze is om te verhuizen, klinkt voor jou al helemaal super!

hel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:01

Ik zie weinig verkeerds aan de manier van paarden houden op deze stal, in de zomer lekker naar buiten en in de winter kunnen ze met z'n tweeen nachts teuten en rusten, en overdag lekker naar buiten. Als het aan mij lag, lekker gaan verhuizen naar die andere stal. Ik vind dat de paarden er niet op achteruit gaan, maar jij er juist wel op vooruit.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 13:48

Lekker verhuizen met je paard!

Die van mij staan ook snachts op stal, smorgens willen ze graag naar buiten maar als ik smiddags/s avonds aan kom rijden staan ze te dringen om naar binnen te mogen, zelfs mijn merrie die voorheen gewend was 24/7/365 buiten te staan...
Zou je er niet druk om maken hoor, zeker als ze overdag gewoon lekker buiten komen!

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:10

Ik had 2 jaar geleden ongeveer hetzelfde probleem. Mijn tinker stond op ruim een half uur rijden met de auto van mijn thuis. Hij stond daar tussen andere tinkers en 24/7 buiten. Kortom, mij was altijd gezegd dat dit het beste leven was voor een tinker.
Na veel gepieker heb ik besloten om mijn tinker te verhuizen naar een pensionstal op 5 minuten van mijn thuis. Er zijn nog andere paardjes, maar geen tinkers.
Hij komt nu enkel overdag buiten, als het echt rotweer is, blijft hij gans de dag op stal. En als het héél warm is in de zomer en er zijn veel beestjes, dan blijft hij overdag op stal en gaat hij 's nachts naar buiten. En weet je wat, hij vindt het heerlijk! Na een ganse dag op de wei, en hij ziet dat het tijd is om naar binnen te gaan, duikt hij onder de draad door (stroom of geen stroom) en hij komt gewoon naar binnen.
Het was echt de beste beslissing die ik ooit gemaakt heb. Ik zou het nooit meer anders willen. Hij is echt super gelukkig, daar op stal.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:38

Ik zou ook lekker gaan verhuizen.

Sinds vorig jaar mei hebben wij er ook een echte 24/7-buiten tinker bij gekregen. Ze had haar hele leven (ze is 14) al buiten gestaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ze er wel een paar dagen aan heeft moeten wennen om 's nachts naar stal te gaan. Maar aangezien m'n andere tinker ook tegen de avond op stal ging en ze toch ook liever niet alleen buiten bleef staan, was ze er heel snel aan gewend. Nu staat ze elke dag rond een uur of 5 te wachten bij het hek en als ik niet oppas, stormt ze zo langs me heen om zo snel mogelijk bij haar stal te komen :D. En de ander wil z'n stal soms niet eens uit als het buiten hondenweer is .......... dan gaat hij helemaal achterin staan en moet ik 'm naar buiten sleeeeeeeeeeepen.

Dus lekker voor je eigen gemak en gemoedsrust kiezen. Je paardjes hebben er veel meer aan als jij ook lekker in je vel zit en meer tijd voor ze hebt :j

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:34

Onze tinker heeft bij de vorige eigenaar ook dag en nacht buiten gestaan ondanks haar zomerexeem maar nu staat ze pas tegen 10 uur buiten en rond 18 uur weer binnen na een belachelijke aanval van allergische reactie.
In het begin liet ik haar dus ook buiten staan omdat ze dit gewend was. Nu is ze de eerste van de kudde die naar het hek komt denderen om haar stal in te gaan.
Moet wel zeggen...ze heeft een buitenstal en kan dus de hele avond met haar koppie buiten rondkijken.

Ik vind het heerlijk zo! Ze heeft beduidend minder last van de vliegjes, ze krijgt haar hooi en brok in de stal en kan precies zien of ze wel/niet eet.
(belle bijv stond ook dag en nacht buiten en we kwamen er gister achter dat ze niet meer at....was stress wsl door de ponykampkids dus zij vertrekt dadelijk direct naar de weide gister avond (rust) at ze nl wel weer gewoon)

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:37

En ik had mijn tinker eerst ook 24 uur buiten staan. Echter na twee keer zandkoliek binnen 2 maanden was het advies van de dierenarts toch heel duidelijk om hem in de winter 's nachts op stal te zetten zodat de zandinname iig met 50 % wordt verminderd. Dus heb ik een andere stal moeten zoeken. Hij staat nu in de winter dagelijks overdag een paar uur in de paddock of op de wei en voor de rest op stal. En van de zomer kan hij 24 uur naar de wei.
En ik moet zeggen: hij vindt het echt prima. Staat gewoon te wachten tot hij weer naar stal mag. Nou moet ik daarbij vertellen dat ze 6 keer per dag gevoerd worden, en ja eten is wel erg belangrijk in een tinkerleven! :9 Maar op deze manier worden de paarden natuurlijk ook lekker bezig gehouden.

Succes met je beslissing en ik zou het ook doen in jouw geval!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 08:41

Mijn paard was ook een 24/7 buitenbikkel, maar omdat ze vreselijk veel zand eet had ik twee keuzes: óf haar in de nacht op stal, ook in de zomer, óf heel snel mijn paard af moeten geven.

Ik heb voor optie één gekozen, heb haar nu in de nacht op stal en ze vindt het helemaal niet erg.

Het is heel erg simpel: kijk naar je paard. En dat er faciliteiten voor jouzelf bij zijn is toch alleen maar een fijn voordeel? Ik vind een binnenbak ook fijner rijden in de winter dan een buitenbak, wil ook dicht bij het bos zitten zodat ik als het te warm in de binnenbak is lekker het bos in kan gaan.

Voor het paard zelf, als ik tenminste naar die van mij kijkt, maakt het niet echt uit. Stel dat de jouwe de stal afbreekt of zwetend op stal staat, dan zou je nog eens achter je oren kunnen krabben.

Waar ik wel zwaar voorstander van ben, is dat ze ook in de winter elke dag buiten komen. Al is het desnoods een halve dag, maar hup naar buiten met die knollen. Even de energie kwijt, benen strekken, bloedsomloop op gang enzo.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 09:49

Verhuizen!!! Als ik het zo lees is de nieuwe situatie helemaal niet slecht voor je paarden en voor jou is het een enorme verbetering. Je hebt toch paarden om er leuke dingen mee te doen? Als ik het goed lees kom je daar nu nauwelijks aan toe en dat kan toch niet de bedoeling zijn!
Ook in de nieuwe situatie kunnen je paarden naar buiten, zie ik. Dat is al heel wat meer dan wij onze tinker kunnen bieden, helaas. |( Wij zitten in Amsterdam en hier is geen mogelijkheid om je paard uren lang buiten los te laten staan. Hij staat elke ochtend 1 á 1,5 uur met een paar vriendjes los in een grote binnenbak en 's middags of 's avonds nog een half uurtje in een kleine paddock buiten; dat is het maximaal haalbare. Daarbij vergeleken zijn jouw paardjes op de nieuwe stal dus nog steeds in het paardenparadijs ;) .

piene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 12:02

Hartstikke bedankt voor julie reacties :j
klinkt misschien stom maar ik ben er heel erg blij mee,
je wilt het beste voor je paard en het lijkt dan zo egoistisch als je ook voor jezelf kiest voor een deel en ik hoop inderdaad dat zij het danwel minder fijn, maar toch nog goed zullen hebben daar en gelukkig zijn.(anders gaan we weer op zoek)
Melchior heeft toen wij hem kochten een jaar lang bijna dag en nacht op stal gestaan en ging er eigenlijk alleen uit omdat de stal gemest moest worden, de eigenaresse was bang voor hem geworden en durfde niets met hem te doen(hij kreeg ook nog eens een kilo sportbrok per dag)ik hoop dat hij er geen trauma aan over gehouden heeft,(want hij was helemaal stuiterbal toen we hem kochten 8)7 ) al zal het wel wennen zijn voor hem. Moose onze andere Tink is overal op z'n gemakje ;) dus van hem verwacht ik geen problemen.(en maak ik me minder ongerust)

vanaf daar kunnen we hele trektochten maken door bos en over de hei tot helemaal lage vuursche aan toe, dat is altijd onze droom geweest en daar kunnen we nu voor gaan(niet ongetraind natuurlijk ;) )
en het is fijn dat ik me straks geen zorgen meer hoef te maken over het weer(ze hebben op die wei geen schuilstal) het water en mensen die zomaar daar de wei oplopen en de deuren van de opslag kapot trappen..

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 12:25

Geef je tinkers ruim de tijd om te wennen op de nieuwe stal; dit schijnt vrij veel tijd te kosten (sommige paarden hebben wel een jaar nodig voor ze helemaal gewend zijn). Enne: heel veel lezier op je nieuwe stek! +:)+

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:27

Piepe, heel veel plezier op je nieuwe stal en nee het is niet egoistisch om ook aan jezelf te denken.
Je paardjes zullen de trektochten en buitenritten zeker gaan waarderen!!!