Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
.
Pluis93 schreef:wat meer info, op aanvraag van 'pentium'.
Ik ben dus op zoek naar een lief klein ondeugend schattig tinkertje.
Eigenlijk gaat mijn voorkeur uit naar een merrie.
Het paardje wat ik ga kopen komt terecht in een mooie kudde met veel weiland en vriendjes.
Het probleem is dus dat ik nog niet weet wat slim is..
Een jaarlinger of een veulen,
& waarom is de één dan makkelijker, beter of verstandiger dan de ander?
Ben benieuwd naar jullie meningen, reacties, etc.. !
Neemt niet weg dat je hem best mag opvoeden, maar laat 'n veulen vooral lekker veulen zijn.Fiffill schreef:Een veulen hoort in de opfok met vriendjes.Neemt niet weg dat je hem best mag opvoeden, maar laat 'n veulen vooral lekker veulen zijn.
Ook met een ouder paard is een goede band op te bouwen, daar heb je echt niet per se een veulen of jaarling voor nodig. Eigenlijk kan je dan beter een ouder paard nemen (wil je echt zo'n 'band' opbouwen), want een veulen/jaarling hoort lekker paard te zijn in de kudde en pas rond zijn 3e/4e kan je er 'echt' mee aan de slag.
Pluis93 schreef:Fiffill schreef:Een veulen hoort in de opfok met vriendjes.Neemt niet weg dat je hem best mag opvoeden, maar laat 'n veulen vooral lekker veulen zijn.
Ook met een ouder paard is een goede band op te bouwen, daar heb je echt niet per se een veulen of jaarling voor nodig. Eigenlijk kan je dan beter een ouder paard nemen (wil je echt zo'n 'band' opbouwen), want een veulen/jaarling hoort lekker paard te zijn in de kudde en pas rond zijn 3e/4e kan je er 'echt' mee aan de slag.
Hij of zij, in dit geval, komt ook in de kudde te staan.
Ik heb een 'stal' gevonden waar ze 24/7 op het land staan in een kudde, dus het paardje krijgt zeker de ruimte en opgroeitijd die het nodig heeft.
bergkraai schreef:Waarom kies je niet voor een paard die al wat ouder is? Ondanks dat je een band kunt opbouwen met een veulen/jaarling is het altijd nog erg lastig om om te gaan met jonge paarden. Heb je wel eerder jonge paarden verzorgd of bereden? Het is moeilijker als dat veel mensen denken namelijk..!
!
Ragdollcat schreef:Het maakt niet veel uit of je een veulen/jaarling neemt of een volwassen paard, als het klikt heb er net zo goed een hele goede band mee.
En ik weet het uit ervaring, ik had zelf een jaarling gehad en later ook een volwassen paard gekocht en die was al 8 jaar, met beiden een hele goede band.