Waarom DNA onderzoek voor opname in stamboek ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Waarom DNA onderzoek voor opname in stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 12:02

:wave:

Reeds enkele maanden probeer ik mijn AV vanuit Nederland op mijn naam te laten zetten hier in België. Laat me je vertellen, daar komt een héleboel bij kijken !

:list:
Mijn paard stond nog op zijn voorlaatste eigenaar geregistreerd bij het AVS, dat moest dus aangepast worden, want nu ben ik de nieuwe eigenaar. Moest ik een document invullen en allerlei documenten toevoegen om hem daar uit te schrijven, wat uiteindelijk - na betaling van x aantal euro'tjes - gelukt is.

Intussen moest ik me enorm haasten om Shahied 'op mijn naam' te laten zetten hier in België, aangezien er controles aan zitten te komen waarbij in sommige (waarschijnlijk extreme) gevallen je paard zelfs in beslag kan genomen worden. Héél véél stress dus, want ondergetekende kwam dit pas midden december te weten, en eind december was de limiet om dat papier in orde te brengen. Nogmaals x aantal euro's betaald, en intussen vol trots in het bezit van het mutatiedocument waar het allemaal om draaide.

Nu krijg ik gisteren een brief (+ factuur, wat dacht je nou? :$ ) van het BAPS om Shahied in dit stamboek in te laten schrijven en het lidgeld. Bij die brief steekt dus een document voor de grafische schets - die ik reeds had maar om één of andere reden terug aan het AVS moest bezorgen - én een monsterkit om DNA af te nemen .. Nu ben ik voor veel in, maar waar houdt dit eigenlijk op ? Er staat niet eens vermeld WAAROM dat allemaal nodig is; het is echt gewoon van alsjeblieft mevrouw dit is de rekening en doe maar gewoon wat we van je vragen. Daarbij komt dan nog dat beide papiertjes moeten ingevuld worden door een DA.

Nu vraag ik me af: is het eigenlijk écht nodig om je RUIN, die RECREATIEF gereden wordt van stamboek te laten overschrijven en is het werkelijk verplicht om in dat geval die DNA-test te laten doen ? Kan me best inbeelden dat ook dat me een aardige duit zal kosten. En waarom ? Weet iemand hier het ?

:evaw:

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:53

Misschien een ander verhaaltje, maar mijn ruin heeft bij een vorige eigenaar zijn papieren verloren en is zonder papieren weer naar de fokker gegaan. Ik heb hem van haar gekocht en wilde ook eens horen bij het BAPS om hem in orde te maken.
Kostte mij verschrikkelijk veel, moest ook DNA-onderzoek enzo...

Ik heb gekozen voor het aanvragen van een Equipas, kost een stuk minder en voor een recreatief gereden ruin, leek het mij eigenlijk geen verschil te maken...

Shanelle

Re: Waarom DNA onderzoek voor opname in stamboek ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 13:05

De prijzen liggen idd belachelijk hoog. De factuur van gisteravond en dus enkel voor het inschrijven en lidgeld voor het BAPS, bedraagt € 160,00. Daar komen dan nog 'ns de kosten van DA en het DNA onderzoek etc bij .. Ga gelijk even googelen op Equipas, want komt me niet bekend voor.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:08

Hier om dezelfde reden als Bijke ook equipas. :j
Bende ze*kers bij het baps! De fokker weigert mijn paards officiële documenten af te tekenen bij verkoop, wat trouwens al niet mag... En hij vraagt er op de koop toe nog een bom geld voor om even zijn handtekening te plaatsen. Aan zulke manipulatieve spelletjes doe ik niet mee...
Toen bekend geraakte dat ieder paard gechipt moest worden, heb ik menig uur aan telefoon gehangen met medewerkers van het baps om mijn verhaal uit te leggen. Ze begrepen het volkomen en hetgeen de fokker gedaan heeft, was al eerder bekend bij hun. Ze vonden het ook niet kunnen, maar er iets aan doen?!? Oh maar! :\
Er werd mij simpelweg aangeraden de fokker tegemoed te komen en het bedrag gewoon te betalen. En natuurlijk, dan begon de zever pas want dan moest ik dit papiertje, dat onderzoekje, dat schetsje bij het baps ook nog eens betalen. Ik zal maar niet vertellen aan welk bedrag ik dan uiteindelijk zou komen, want dat gelooft toch niemand.
Dus paardlief staat op een equipas.
En weet je wat pas echt grappig is? Ik ken menig AV, rastypische AV's welteverstaan, hier in de omstreek die op equipas staan. Het baps is heel strak bezig :Y) Als ze zo doorgaan hebben ze meer NRPS-lookalikes ingeschreven staan dan echte typische AV's.
Wist je trouwens dat het baps is het enige stamboek is dat zo moeilijk doet? ICS Belgium en het stamboek voor shetland pony's rekent geen overdreven kosten aan.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 14:11

Maar wat is dan juist het verschil tussen die Equipas en ingeschreven staan in het BAPS ?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:17

Simpel uitgelegd: Equipas is geen stamboek en baps wel.
In de equipas staat in principe hetzelfde als in het paspoort van het baps, alleen wordt je paard niet bestempeld als zijnde AV maar is hij/zij gewoon een paard.
Voor bijv. deelname aan shows, amateurkeuringen, DAP-wedstijden of endurancewedstrijden (georganiseerd door baps) moet je paard ook ingeschreven zijn bij het baps. Als je paard een equipas heeft, kan je dus niet meer deelnemen aan zulke evenementen.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:31

Het AVS had het bij mijn ruin gelukkig goed geregeld, heb hem inmiddels al langer als 6 jaar, toen in het prille begin alles nejtes opgestuurd alleen niet van bewust dat orginele stamboek bewijs bij ingesloten moest worden, jaren later kom ik erachter dat meneer niet op mijn naam stond en dus aan het mailen geweest, gezien ik helemaal niet weet hoe of wat met de vorige eigenaar en tegenwoordig kopie van legitimatie bijeengesloten moet worden. Nou mocht alles toesturen en binnen 14 dagen was hij dan eindelijk ECHT van mij :) en heb dus geen DNA moeten afnemen oid, enkelt bewijs van veearts dat het daadwerkelijk om dat paard ging.

Hoe het bij BAPS werkt heb ik geen idee van...

CZpaint_av

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:44

Het BAPS wil van alle paarden die zij registreren vanuit het Buitenland een vergelijkend DNA onderzoek doen (identiteitscontrole). Ze ontvangen van het AVS het DNA patroon op papier en deze wordt vergeleken met het DNA patroon dat ze uit de haren halen die jij opstuurt. Dat is bij het BAPS al jaren zo.

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 17:59

ja had ik dus ook! je moet export bij avs betalen, en dan nog eens import bij baps! dat vind ik ook enorm veel! zijn nu twee landen die zo dicht tegen elkaar liggen! ik betaalde 3jaar geleden 150 export avs en 300import baps! voor mijn merrie!
en dna bepaling is dus verplicht!!