Hoogdrachtige schrale merrie; hoe wat volle krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Hoogdrachtige schrale merrie; hoe wat volle krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 11:47

Wij hebben in November een merrie gekocht (tinker) van (nu bijna) 4 jaar.
Ze is drachtig uit Engeland gekomen en was behoorlijk schraal toen we haar kochten. Daarna door flink bijvoeren werd ze wat voller.
Maar nu ze (waarschijnlijk) op het einde van haar dracht loopt (we weten niet wanneer ze uitgerekend is), en uit de haren komt kun je de ribben toch weer zien :\ ze krijgt echt behoorlijk wat brok, bietenpulp, onbeperkt hooi en staat zeker 12 uur per dag op het land met aardig wat gras. (rest in de paddock).
Ze is pas ontwormd.

Heeft iemand tips om haar wat voller te krijgen, ben namelijk bang dat zodra haar veulen er is, dat ze nog meer in gaat vallen...

UpDate_

Re: Hoogdrachtige schrale merrie; hoe wat volle krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 11:51

je kan een merrie brok proberen, zit net wat meer in dan een normale brok, ook senioren pores verkrijgbaar bij de welkoop doen wonderen, afgelopen december heb ik een heel dun zeg maar uitgemergerde ruin gekocht, nu geen enkele rib meer te zien!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:00

wij geven ons paard wat we te mager gekocht hebben veel hooi, 2 scheppen musli(kiloscheppen) per dag of 2 scheppen slobber van pavo en weinig krachtvoer (55% engels volbloed) en die komt goed aan(al moet er volgens de DA zeker nog 100 kilo aan)

shianns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:11

Slobber doet vaak wonderen en een goede merrie brok. Mais kuil bij de boer weg (met kleine beetjes beginnen) zet vaak ook goed aan. Voer niet te veel hoogwaardig krachtvoer. Veel ruwvoer. Straks als ze het land opgaan en lekker gras bij kunnen peuzelen gaat het vaak al snel beter.
Sommige merries kleden gewoon enorm af van een dracht. Na het afspenen komen ze al gauw bij

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:31

1 (nat) oud brood per dag doet ook wonderen net als slobber. En is niet zo duur.

Sita_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:35

Maisvlokken of zonnebloemolie bijvoeren wil ook wel eens helpen...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:36

Laat even bloed prikken om de waardes te meten. Ik kocht ook een magere merrie, ontwormde ook regelmatig en liet ook mestonderzoek doen. Na een bloedtest bleek ze toch een flinke besmetting te hebben.
Deze merrie kocht ik ook drachtig en op een gegeven moment ging er 4 kg brok in. 2 kg merriebrok en 2 kg maisgrutten. Voor een Fjordenmerrie is dat natuurlijk een bezopen hoeveelheid.
Ik zou haar dus zeker nog een keer op wormen laten controleren via het bloed. Mogelijk heeft ze ook een tekort aan het een of ander en dat valt met bloed prikken soms ook te achterhalen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 12:39

ook het hooi vervangen voor kuil is een optie
al is het maar tijdelijk om haar wat voller te krijgen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:56

Mijn merrie werd ook regelmatig ontwormd, ook drachtig, en steeds schraler.. Da er bij gehaald, bleek ze toch een wormbesmetting te hebben, en daardoor een fixe bloedarmoede aan over te hebben gehouden. Ze heeft toen een speciale wormenspuit gehad en ijzerdrank. Dus voor je je merrie helemaal vol stopt met brok en wat al niet meer zou ik eerst bloed en mest laten onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:15

Monster_tos schreef:
Dus voor je je merrie helemaal vol stopt met brok en wat al niet meer zou ik eerst bloed en mest laten onderzoeken.

Dat vind ik een goede tip.

Verder idd merriebrok ipv gewone brok, en je kan luzerne met graan of zemelen extra voeren. Dat eiwit kan ze wel gebruiken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:16

Ik zou ook advies met een DA inwinnen. Een hoogdrachtige merrie heel veel bijvoeren om haar op gewicht te brengen is namelijk niet aan te raden. Vaak gaat alles direct naar het veulen, en niet naar de merrie die het nodig heeft. Gevolg is dan dat de bevalling nog eens een extra aanslag vormt.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:28

Leuke merrie heb je .
Zijn haar tanden al nagekeken ?
Mais zet idd goed aan .

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 19:52

Ik heb ook een erg magere hoog drachtige merrie gekocht en heb meteen laten bloedprikken en mestonderzoek laten doen ze had wormen maar gelukkig nog geen infectie dus dat was wel een geluk voor mij.

Ik heb samen met de dierenarts een voerschema gemaakt en met merriebrok, meusli en slobber gaat ze nu stukje bij beetje vooruit en word ze al een heel klein beetje voller als het veulen straks geboren is dan gaan we het voer wat meer opvoeren zodat ze wat meer krijgt en ze ook wat voor zichzelf over houd en niet alles naar het veulen toe gaat ook dit gaat weer allemaal in overleg met de dierenarts.

Als advies kan ik je zeggen ga met de dierenarts om de tafel zitten en laat hem eens goed naar de merrie kijken en bloed afnemen om te zien of er wat gaande is. Dan kun je een goed voerschema maken.
Succes ik hoop dat het allemaal goed gaat komen met je merrie.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:21

aricia schreef:
Zijn haar tanden al nagekeken ?
Mais zet idd goed aan .

Moest hier ook aan denken!!!, en even bloedonderzoek van de veearts.
Sterkte :(:) .

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:25

Seniores priores, zoals al genoemd werd.
en als het gevoelsmatig wat frisser is/wordt, wat korter naar buiten of eerder binnen halen. Als ze het warmer heeft, hoeft ze zich niet warm te houden dus kost het minder energie.

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:28

afvalmeel van de molen is ook z,n wondermiddel om een paard te laten aankomen is trouwens ook erg goed voor hele oudjes.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 16:03

Bedankt allemaal,
merriebrok krijgt ze al een tijdje (sorry, is niet duidelijk in m'n openingspost). Daarnaast is ze idd flink aan het wisselen, waardoor ze erg langzaam eet. VA heeft hier naar gekeken, alles is verder goed qua tanden (alleen zo vervelend dat ze alles zo'n beetje tegelijk wisselt :+ ).
Ga ff vragen voor mest- en bloedonderzoek. Bedankt!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 16:10

wij hebben toen onze dame net kwam en ook drachtig en niet echt op gewicht gewoon broodafval bij de winkel gaan halen zaten volgens haar soms lekkere dingen in. Maar daar komt ze ook goed van aan. Als het veulen dit keer weer zo trekt haal ik gewoon weer een vuilniszakje. (brood vindt ik beter dan meer brok gaan voeren)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:47

Bietenpulp werkt goed om paarden wat voller/vleziger te krijgen (dit moet je een nacht laten weken met water). Zeker dragende merrie's want de laatste maanden van de dracht groeit het veulen het hardst en dat trekt het meest van de merrie.

Stippies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:09

Ik denk dat het ook kan liggen aan de merrie, dat dit haar manier is van een veulen dragen. Sommige merries "lijden" er enigszins aan. Dan is het vooral belangrijk haar "bij te zetten" zodra het veulen er is. Maar gelukkig heb je al goed contact met de DA hierover, dus dat moet goed komen ;-) Succes en ik wens je een prachtig veulen toe!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:57

hey ik had het zelfde maar dan met een ruin die erg moeilijk dik was te krijgen...kreeg ik de tip van een da om kalfs melk poeder door het voer te gooien daar werd ie weer mooi vol van dit kun je krijgen bij de welkoop...

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 13:01

Probeer eens bietenpulp, goede maagvuller en je paard word er vast wat ronder van!