Hengstenkeuze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maroush

Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 23:34

We zitten erover te denken om Maroush (v. Chantal's Alcazar) nog een keer te laten dekken en hoop hier wat nuttige adviezen te krijgen :) Er zijn een heleboel hengsten die ik geweldig gaaf vind, maar heb er te weinig verstand van om te zeggen welke ook echt goed bij Maroush zou passen.
Ze heeft best een chique koppie met grote ogen, alhoewel ze niet zoveel dish heeft. Een mooie lange hals, waarvan alleen de aanzet wat beter zou mogen (klein dipje bij de schoft). Verder een rechte rug, maar de lendenen zijn een beetje lang t.o.v. het kruis. Haar schouder zou ook iets schuiner mogen en tenslotte de beweging wat ruimer en krachtiger. Ze heeft een geweldig lief karakter, maar er zou iets meer pit/werklust in mogen zitten. Op de amateurkeuring is Maroush een keer kampioen en reservekampioen geweest bij de 4-6 jarige merries en ze heeft een 2e premie gehaald. Twee jaar geleden heeft ze een hengstveulen gehad van Amalfi. Hij is op een aantal punten zeker verbeterd t.o.v. z'n moeder en heeft hetzelfde heerlijke karakter, alleen z'n hoofd wordt nu wat langer en grover. Behalve de bovengenoemde verbeterpunten, zou ik graag nog iets meer maat willen (Maroush is 1.52m) en vind ik goede kwaliteit benen erg belangrijk.
Hengsten die ik zelf erg gaaf vind, zijn Valerio ibn Eternity, Shahim al Nakeeb, Kunar T, Shanghai EA, Khidar, TF African Shah, Borsalino K, Kais, El Amin, Aja Justified en Al Lahab (WH Justice, QR Marc en Ajman Moniscione daar gelaten die helaas toch iets boven budget liggen). Maar andere opties zijn natuurlijk ook welkom! Ik hoop dat er wat 'kenners' zijn die wat tips willen geven mbt een juiste hengstenkeuze!! *D

Hieronder wat foto's van Maroush en haar veulen (vorige zomer als jaarling) en in m'n profiel staan er nog meer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RhealLover

Re: Hengstenkeuze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:52

Najjar zou ook een mooie hengst zijn, Borsalino K en TF African Shah zijn zeker geen misplaatste keuzes ;)

Grote 'verbeter' punt zijn idd de lendenen en het kruis zoals zelf opgevallen is, je kan kiezen voor een meer rastypisch hoofd, maar beenwerk is belangrijker.

Kijk rond en probeer de hengsten eens te gaan bekijken zo kan je altijd beter oordelen vanaf alleen een foto ;)

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 19:50

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:58

ik ben tegenwoordig verliefd op AF Umoyo <3

Afbeelding

Afbeelding

maar mail anders zelf even naar Chris en Abigail van www.arabianfantasie.nl ;)

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 09:42

Bedankt allemaal voor de ideeën *D
@RhealLover: langsgaan zal idd een beter beeld geven, maar dan moet ik toch eerst de selectie even wat kleiner maken ;)
Dus nog meer onderbouwde tips zijn altijd welkom!!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:48

Ondanks dat ik een groot fan ben van Shahim Al Nakeeb, raad ik hem in dit geval af. Je wilt graag een veulen fokken wat groter wordt dan de moeder, Shahim is zelf kleiner dan 1.45m dus dat gaat dan (waarschijnlijk) niet lukken.
Ik denk dat Khidar en Al Lahab lastig worden om mee te dekken, Khidar schijnt verkocht te zijn naar Brazilië en Al Lahab staat voor een gelimiteerd aantal merries ter dekking, dus daar zal je heel veel geluk mee moeten hebben.

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:42

hoi,
Of een Shael Dream Desert ....is ook een plaaaaatje en geeft ook plaatjes
Staat nu voor 2010 bij de Kossakstud.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:03

Al Shama Salar (Escape Ibn Navarone), fokt ook groot en mooi type

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:05

KooArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 13:01

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:31

Bij kennissen is een merrieveulen geboren van Aja Justified(WH Justice), moet een heel mooi poppetje zijn <3
Misschien ook een optie ;) (http://www.frank-spoenle.de)

Afbeelding

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 09:56

Ontzettend bedankt iedereen voor de tips *D
Ik ga eens even alles op een rijtje zetten :j