Ervaringen opnieuw dekken na 2-ling en miskraam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Ervaringen opnieuw dekken na 2-ling en miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:40

Beste bokkers,

Na Fay haar miskraam afgelopen januari waar ze toch drachtig bleek te zijn van een tweeling heb ik lang zitten nadenken over het opnieuw dekken.
18 maart j.l werd ze uit zichzelf weer hengstig, vrij vlot, aangenomen dat ze na de miskraam meerdere malen gepeld en gespoeld is.
Volgens mij zit alles vanbinnen weer goed, ook mentaal lijkt ze er geen last meer van te hebben.
Aangezien ze gisteren 15 is geworden en ik voordat ik met haar nakomeling verder kan, we ook weer ruim 4 jaar verder zijn, toch wel door mijn hoofd spoken heb ik besloten op zoek te gaan naar een geschikte hengst.
Haar veulen zal later mijn rijpony worden, western, en mijn voorkeur gaat nu uit naar een AV hengst(schimmel) van 1,59 en een quarter hengst (zwart) van 1,52.

Mijn vraag: wie heeft ook een keer een tweelingdracht bij zijn merrie gehad die vroegtijdig(8 maand) werd afgebroken en, heb je het daarna overnieuw geprobeerd, hoe ging dat?
Is er een vergrote kans op opnieuw een tweelingdracht etc etc?
Fay is de vorige keer op 18 dagen gescand, er was toen slechts 1 vrucht te zien, dit jaar wil ik zowel op 18 als op 35 dagen gaan scannen, gewoon voor de zekerheid.
Ook sluit ik een veulen verzekering af want dit grapje heeft er afgelopen jaar ook goed ingeslagen.

Graag jullie ervaringen dus!

Groetjes Manon

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:36

Mijn merrie was op de 18 dagen scan drachtig van een tweeling, maar een week daarna gelukkig nog maar van één. Anders zou er eentje weggeknepen worden. Dus ik zou gewoon op 18 dagen laten scannen.
De kans is atijd groter op een tweeling bij een merrie die drachtig is geweest van een 2-eiïge tweeling. Dan zijn er bij de hengstigheid meerdere eicellen tegelijk rijp en dit kan toeval, maar ook erfelijk zijn.
Een 1-eiïge tweeling is een "foutje" van de natuur waarbij een bevruchte eicel zich deelt en dit kan dus ieder paard overkomen en is niet erfelijk.

Wildgirl

Re: Ervaringen opnieuw dekken na 2-ling en miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:37

Het ging hier om een 2-eiige tweeling, hiervoor heeft ze echter alleen maar enkele veulens gehad.

frenia

Re: Ervaringen opnieuw dekken na 2-ling en miskraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:31

mijn merrie heeft 1x een levende tweeling ter wereld gebracht
ze heeft in totaal verder nog 6 veulens gehad zonder problemen of tweelingdracht enz

ik laat haar altijd extra goed nakijken op mogelijke dubbele eisprong of tweelingdracht, maar tot hiertoe is er nog nooit weer zoiets geweest.

je kan het risico al wat gaan indijken voor de dekking, door haar voordien te scannen op eisprong, de da kan dan zien of er eventueel sprake is van een dubbele eisprong, wat een verhoogde kans op tweelingdracht inhoudt.