Shetlanderhengstje, hoe ga je er mee om?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlie_x

Shetlanderhengstje, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 12:14

De Shetlander hengst waar het om gaat, vraagt veel aandacht, en doet de laatste tijd nogal raar, sinds mijn aandacht verdeelt wordt tussen hem, en de merrie waar hij bij in de wei staat. (het is geen shetlander merrie, ras weet ik niet, maar haar schofthoogte is ong. 1.64, en ze is al wat ouder (beetje doorgezakte rug, grijze haren, ong. jaar of 30 schat ik) Maar het probleem is dat deze merrie een beetje kopschuw is, en dus veel aandacht vraagt, wat ten koste gaat van mijn hengst. Met deze hengst wil ik vrijheidsdressuur gaan doen, maar voordat dat lukt, moet hij eerst leren om aan een halstertouw mee te lopen, maar gisteren ging hij steigeren naar de merrie toe, terwijl hij aan het halstertouw vastzat. Mijn vraag is dus: Hoe leer ik deze jaloezie af??

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 12:23

hoi,
wat een vervelend probleem! kun je de merrie en de hengst misschien scheiden als je er bent? dat je een stukje wei afzet, of dat je bv de shet even vast zet? verder kun je proberen dat als je met de hengst bezig bent, en hij doet iets wat ontolereerbaar is dat je dan direct de aandacht laat vallen, of hem 1 geplaatste tik geeft. met het touw lopen is iets wat je in stapjes moet leren. eerst probeer je hem gewoon mee te laten lopen door een beetje druk op het touw te zetten, en zodra hij gaat lopen alle druk te laten vallen.

succes!

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:30

Ik denk niet dat he jaloezie is..... Het word voorjaar en hengsten die een merrie zien hebben wel wat anders in gedachten dan jaloezie <3.
En dan maakt de maat van de hengst en leeftijd van de merrie echt niet uit. Als de merrie maar een beetje hengstig is, kan een hengst al vreemde kuren gaan krijgen....

LOCA

Re: Shetlanderhengstje, hoe ga je er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:34

Kijk maar uit, bijons op stal stond vroeger en shet hengstje, ook met een grote merrie, de grote merrie werd hengstig en de shet wilde natuurlijk er op, dit ging niet en de merrie werd er zo gek van dat ze de shet een lel heeft verkocht.

gevolg.... shet dood

Asmaryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:36

Loca dat is echt een vreselijk verhaal,
dan schrik je wel even :n

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:40

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:45

Ja, die grote verkoopt de kleine Shet nu al wel eens schop, maar het zijn niet mijn paarden, dus ik kan ze niet uit elkaar halen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:42

Hengstje castreren voor zijn (en jou) veiligheid.
Hengsten zijn geen speelgoed, daarvoor moet je zelf voldoende ervaring hebben om er goed mee om te kunnen gaan.

Vrijheids dressuur kan je pas mee beginnen als de volledige basis er 100% in zit. Dus netjes mee lopen, netjes vast staan, voetjes geven, zich netjes gedragen als jij in het land loop enzo.

Annet_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:10

volgens mij gaat het hier niet om haar eigen paard, dus ze heeft geen zeggenschap over het wel en niet castreren.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 15:14

dat klopt, ik verzorg hem, maar een jaar geleden stond er bij het hengstje twee grote merries en nog een shetlander hengst, die hengsten hadden natuurlijk wel eens ruzie om de dames

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 09:37

Ik zou ze iig scheiden. Ik neem aan dat niemand zit te wachten op een zwanger paard van 30. En geloof me, er zijn genoeg verhalen waarbij een merrie in een kuil ging liggen en dat het lukte om drachtig te worden. Dus mss is dat een optie om dat aan te kaarten?

Het beste zou zijn om hem te castreren als hij niet als dekhengst wordt gebruikt. Lijkt me voor de hengst zelf ook fijner, want dan heeft hij geen last van hormonen waar hij niks mee mag doen.

Verder heel consequent en duidelijk zijn.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-10 10:23

Ik denk dat ik maar even ga stoppen met het halster, hij wordt er vervelend door, daarvoor was hij echt heel lief. Misschien stopt het bijten ook, maar zodra hij naar mij en de merrie hapt of vervelend doet, negeer ik hem, en dan gedraagt hij zich ineens weer verbeeldig!
Weet iemand waardoor dit komt, en hoe ik hem dit gedrag kan afleren zodat hij wat minder gevaarlijk naar mij gaat doen ( steigeren bokken enz.)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 11:16

Gewoon goed aanpakken. Bokken naar jouw toe dan gewoon een keer een schop verkopen (hoeft niet hard, maar wel dat ie schrikt en ferm NEE roepen). Stijgeren dan gaf ik een ruk aan het halstertouw dat ie moest doorlopen en ook ferm nee roepen. En consequent zijn.

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 15:18

Oke, ga ik proberen, bedankt voor de tips!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:26

Tja het punt bij shethengsten is dat ze zo schattig en klein zijn dat je de neiging hebt veel minder streng te zijn dan bij grote hengsten. Terwijl ze zo ontzettend slim zijn dat je juist veel strenger zou moeten zijn dan bij grote hengsten omdat ze heel snel door hebben hoe ze hun zin kunnen krijgen en dat steeds minder lief voor elkaar zullen proberen te krijgen.. Veel succes met het opvoeden!