extra veulen erbij, kan dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne79

extra veulen erbij, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:29

Bij ons op stal staat een veulen die z'n moeder is verloren (geboren 21 maart), deze wordt met de hand nu grootgebracht maar zou eigenlijk door een paard grootgebracht moeten worden.

nou is het zo dat Tinka op moment van bevallen staat.
de eigenaar van het moederloze veulen heeft het idee om zodra tinka's veulen is geboren de nageboorte over het 2 weken oude veulen te strijken zodat daar de geur ook aan zit en dat veulen er dan bij te zetten.

Kan dit???
het moet natuurlijk niet ten koste van tinka's eigen veulen gaan.

fjordnina

Re: extra veulen erbij, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:44

Het is mogelijk, maar best lastig om te koppelen. Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het zeker even proberen. Is er al contact geweest met de veulencentrale? Wie weet hebben zij inmiddels een pleegmerrie?

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 12:45

Dat gebeurt met schapen in ieder geval wel, als het kan ook vruchtwater opvangen en het veulen echt daarin drijfnat maken, dat werkt vaak beter.

Succes!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:49

fjordnina schreef:
Het is mogelijk, maar best lastig om te koppelen. Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het zeker even proberen. Is er al contact geweest met de veulencentrale? Wie weet hebben zij inmiddels een pleegmerrie?

veulen heeft al bij 3 verschillende merries gestaan maar wordt niet geaccepteerd tot nu toe, vandaar dat dit een idee is.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 12:51

bo0tjeee schreef:
Dat gebeurt met schapen in ieder geval wel, als het kan ook vruchtwater opvangen en het veulen echt daarin drijfnat maken, dat werkt vaak beter.

Succes!

vruchtwater opvangen zal niet gaan lukken denk ik, tinkermerrie bevalt de wei en doet het meestal in godsjezus alle vroegte dus 'smorgens hobbelt er meestal ineens een extra paardje bij.
ik gok erop dat er morgenochtend een veulentje bij loopt in de wei. uiers waren gisteren al goed gevuld, ze begon alleen nog niet te harsen, banden leken wel al wat slapper te worden. dus gaat niet lang meer duren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:00

Tja, als je erbij komt terwijl het al een aantal uur oud is wordt de kans van koppelen wel steeds kleiner. Ik zou proberen of ik erbij aanwezig kan zijn en dan zsm het andere veuelen eraan koppelen.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 13:24

daarbij zal het veulen ook in de tinkergroep geaccepteerd moeten worden.
Tinka's veulens zijn nog altijd geaccepteerd doordat tinka als hoogste in rang staat dus nog nooit problemen mee gehad.
ze kunnen wel een tijdje apart staan maar het is wel de bedoeling dat de groep als groep blijft.

ik zal de tips doorgeven aan de eigenaar van tinka en aan de eigenaar van het veulen en dan moeten ze samen maar kijken hoe ze het het beste op kunnen lossen voor beide partijen

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:03

Volgens mij kun je altijd nog bijvoeren met melk mocht de merrie niet genoeg hebben. Het is natuurlijk wel ideaal voor dat veulen om een echte paardenmoeder te hebben.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:06

klinkt banketstaaf voor het moederloze veulen maar ik zou het niet doen. het gaat altijd tenkoste van het zwakste veulen in dit geval het jongste
hou lekker op kunst melk en zet er een pleegouder bij.
ik zeg met nadruk ouder want dat kan net zo goed een ruin zijn

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 17:32

alex66 schreef:
klinkt banketstaaf voor het moederloze veulen maar ik zou het niet doen. het gaat altijd tenkoste van het zwakste veulen in dit geval het jongste
hou lekker op kunst melk en zet er een pleegouder bij.
ik zeg met nadruk ouder want dat kan net zo goed een ruin zijn

ja, dat dacht ik ook al, heb ook tegen de eigenaar gezegd dat het niet ten koste moet gaan van zijn eigen paarden

Ik dacht ook al dat Devon best pleegpaard zou kunnen zijn, die vindt altijd iedereen en alles geweldig.
Hij vindt het ook machtig interessant om naar de kijken, veulen op stal en Devon op het gangpad. neusjes tegen elkaar gaat goed maar als Devon dan maar iets zijn hoofd beweegd duikt het veulen verschrikt weg en blijft achter in de hoek staan en komt er niet meer uit, Devon heeft ook wel een heel angstaanjagende kop met die bos haren he :o
Dus Devon wil denk ik wel maar veulen durft denk ik niet bij hem in de buurt te komen :D
en daarbij denk ik dat de eigenaar van het moederloze veulen Devon wel heel erg grote voeten vindt hebben, als die een trap verkoopt blijft er niet meer veel over van het veulentje :(:)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:08

even in je profiel gespiekt, wat een leuk paard

mijn ruin een fjord van 1.53 heeft ook een ponyveulen opgevoed dat was ook een teer popje in verhouding tot mijn tank.
hij heeft haar nooit kwaad gedaan ze ging zelfs mee op buitenrit en er mocht geen ander paard in de buurt komen
alleen op stal stonden ze apart want meneer vind alles goed maar ze moeten wel uit de buurt van zijn voerbak blijven ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 13:58

Het zou kunnen, mits je ervan overtuigd bent dat de merrie voldoende melk heeft. Dat weet je alleen als die merrie eerder een veulen heeft gehad en dat daar ook het geval was. Bij mijn merrie zou er een extra veulen bij hebben gekund. Ze geeft zoveel melk dat nu haar veulen al twee en een halve week oud is de melk er nog steeds aan alle kanten uitlekt. Als de kleine drinkt dan spuit er uit de andere speen zeker een liter melk op de grond. Ik moet er wel bij zeggen dat mijn merrie nog jong is en in een topconditie.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:23

Bij mij heb ik ook zoiets gehad, alleen hebben de pony's het zelf opgelost.
De 1ste merrie (een maidan) kreeg 2 weken eerder het veulen dan de andere. In het begin mocht ze nog wel drinken maar hoe ouder het veul werd het minder het mocht. Nadat de 2de merrie was bevallen heeft ze vrij snel het 1ste veulen erbij genomen. Die dronken dus samen van 1 merrie terwijl de andere verderop in het land stond. Mijn merrie had meer dan genoeg melk, zorgde wel dat ze extra eten kreeg. Het kan zeker goed gaan, maar ligt heel sterk aan de merrie.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 21:46

ik heb het vorig jaar geprobeerd, merrie vond alles prima maar alleen haar eigen veulen liet ze drinken, de andere niet

ze was wel zorgzaam ze heeft hem keurig opgevoed, de melk mocht ik regelen :o , ik denk dat je de beste kans van slagen hebt als je er bovenop zit, merrie naar binnen en er bij blijven is dat en optie ??????

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 17:28

Ik heb een paar jaar geleden een shetmerrie verloren, met een veulen van toen 2 weken oud.
Ik heb het veulen toen bij mijn andere shetmerrie met een iets ouder veulen gezet, eerst alleen de merrie + adoptie veulen in een stal, af en toe eigen veulen erbij om even vlug wat te drinken, en het andere veulen bij haar laten drinken mbv een praam. Na een dag lieten we beide veulens constant bij haar en na 3 dagen hoefden we de merrie niet meer vast te houden en had ze gewoon 2 kinders...geweldig om te zien, aan weerszijden een veulen aan de "bar".
Al had ik natuurlijk liever gehad dat de echte moeder nog leefde.
Het kan dus wel, al realiseer ik me wel dat mijn merrie echt een geweldig moedertje was. Ik mis haar nog steeds..

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 15:46

het is mogelijk dat dit lukt, maar dan wel direct na de bevalling van haar eigen veulen, goed insmeren met de nageboorte en dan heb je een grote kans van slagen, dan denkt de merrie dat ze een tweeling heeft gekregen!
Let er wel op dat de merrie genoeg melk heeft, en anders het oudere veulen af en toe bijvoeren zodat de kleinste kans heeft meer van moedermelk te drinken.