Shetland x ??? (Probleem met stamboek opname)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lane

Shetland x ??? (Probleem met stamboek opname)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 12:37

Ik heb een shetland merrie. Deze shetland merrie is helaas door de schofthoogte niet goed gekeurd bij het shetland stamboek. Verder wel in bezit van stamboom ect. Nu wil ik met deze merrie gaan fokken en het liefst toch ergens het veulen in kunnen schrijven. Merrie heeft wel eerder een veulen gehad, maar zoals velen dit zeggen. (En wat ik nogal oneerbiedig vindt) "Het was een papierlose worst" (Alsof jij je stamboom weet -_-') Officeel dus geen veulen gehad. Nu wil ik mijn merrie waarschijnlijk het liefst laten dekken door een duitse rijpony.

Nu mijn vraagjes:
- Waar zou ik het veulen in kunnen schrijven? (Als dat al kan)
- Kan ik papieren krijgen van mijn veulen? (Zodat ik wel op wedstrijd kan)
- Kan ik zonder een goedgekeurde dekhengst het veulen nog wel inschrijven? (Bijv. nrps) (Wel papieren)
- Kan ik dan ook nog papieren krijgen?
- Kan ik anders misschien het veulen inschrijven bij een kleuren stamboek? (Wordt hoogstwaarschijnlijk palomino)

EllyC

Re: Shetland x ??? (Probleem met stamboek opname)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:40

Je kunt toch altijd op wedstrijden, ook met "papierloze worst"? Of bedoel je keuring?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:42

Je zou je merrie kunnen laten dekken met een NAS fewspot hengst, dan krijg je altijd een stippen veulen en kan het veulen daar ingeschreven worden.

Regels van het NRPS weet ik niet, gaat op bloedvoering, heb je een hengst die daar ruim aan voldoet zou dat volgens mij ook moeten kunnen.

Inschrijven/registreren kan overal (dat is niet stamboek gebonden). Een stamboek papier en opname er bij krijgen zal je moeten voldoen aan de regels van het stamboek.

Register merrie x stamboek hengst bij het NSPS is register en daar kan je niets mee. Dat is imo vermeerderen, niet fokken. Je verbeterd nl geen stamboek pony's hiermee.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:53

Inschrijving bij NRPS kan geloof ik wel als je met een NRPS ggk hengst dekt. Die dan meer dan 25% arabisch bloed heeft want pony's moeten minimaal 12,5% arabisch bloed voeren.

Maar ik geloof dat het NRPS alleen hengsten vanaf 1.38 heeft. Dat is misschien een beetje groot voor een Shetlander...

Ik weet niet hoe oud je bent en wat je wil met het veulen behalve dus wedstrijden rijden, maar is er geen kans dat tegen de tijd dat je veulen een jaar of 3 is, over 4 jaar, jij alweer te groot bent voor een pony van 1.20?

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:14

jury schreef:
Je kunt toch altijd op wedstrijden, ook met "papierloze worst"? Of bedoel je keuring?

Je moet een paspoort hebben ;) Anders wordt je niet toegelaten.

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:15

Dennis schreef:
Je zou je merrie kunnen laten dekken met een NAS fewspot hengst, dan krijg je altijd een stippen veulen en kan het veulen daar ingeschreven worden.

Regels van het NRPS weet ik niet, gaat op bloedvoering, heb je een hengst die daar ruim aan voldoet zou dat volgens mij ook moeten kunnen.

Inschrijven/registreren kan overal (dat is niet stamboek gebonden). Een stamboek papier en opname er bij krijgen zal je moeten voldoen aan de regels van het stamboek.

Register merrie x stamboek hengst bij het NSPS is register en daar kan je niets mee. Dat is imo vermeerderen, niet fokken. Je verbeterd nl geen stamboek pony's hiermee.

heel erg bedankt voor je info. Hier heb ik wel wat aan ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:15

Paspoort krijg je bij elk paard, of van stamboekhouder of bv knhs.

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:17

ayo schreef:
Inschrijving bij NRPS kan geloof ik wel als je met een NRPS ggk hengst dekt. Die dan meer dan 25% arabisch bloed heeft want pony's moeten minimaal 12,5% arabisch bloed voeren.

Maar ik geloof dat het NRPS alleen hengsten vanaf 1.38 heeft. Dat is misschien een beetje groot voor een Shetlander...

Ik weet niet hoe oud je bent en wat je wil met het veulen behalve dus wedstrijden rijden, maar is er geen kans dat tegen de tijd dat je veulen een jaar of 3 is, over 4 jaar, jij alweer te groot bent voor een pony van 1.20?

Nu ik het bericht van je voorganger heb gelezen is stamboek niet echt een verijsde. Kwa grootte maakt niet zoveel uit merrie kan altijd op een heuveltje (Vorige keer ook gebeurt) Alleen toen merrie in een kuil xD

Ik ben nu 15 en 1.64 kan makkelijk op de shetland van 1.17 en dat groeit er echt niet zo makkelijk uit. En mennen kan altijd he ;)

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:17

jury schreef:
Paspoort krijg je bij elk paard, of van stamboekhouder of bv knhs.

Hmmm oke...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:24

Idd, ieder paard moet een paspoort hebben. Heeft niets met stamboek papieren te maken (maar word wel uit gegeven door stamboeken en de KNHS). Je kan een shetland paspoort bij een KWPNer hebben, of een minipaard paspoort bij een trekpaard.

gypsylover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 18:38

ik zou dr laten dekken door een apaloosa hengstje...

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 19:22

Hier kan denk ik een slotje op