wie kent Nieuwmoeds Mariska ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessylisa

wie kent Nieuwmoeds Mariska ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:05

We zijn sedert een paar weken de trotse eigenaars van Nieuwmoeds Mariska.
Deze new forest ponymerrie werd geboren in 1983 ;)
Mijn 7 jarige dochter zag haar en de vonk sloeg over <3
Gezien haar leeftijd heb ik toch getwijfeld om haar aan te kopen - ze komt van bij een handelaar en ik heb geen enkele info over haar.
het zou leuk zijn om toch wat meer achtergrond te hebben - dus alle info is meer als welkom !
+ tips over de verzorging van een 27-jarige pony zijn welkom :D

starlet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 15:33

Ik "ken" Mariska niet. Ik heb in een van de rode boeken, die het stamboek uitgeeft, gevonden dat zijn in 1988 een merrieveulen heeft gehad, de gegevens van deze pony zijn:

Natasja, Stb.6246, voskleuring, gemeten op 1.37m
V: Axceen Camillo
gefokt door W. van Wijk uit Alphen

Mariska zelf is gefokt door J.W. Jurrius te Vorden, ze hebben een website: www.stalnieuwmoed.nl

jessylisa

Re: wie kent Nieuwmoeds Mariska ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 21:53

@ starlet - dank je voor de info.
heb reeds naar de fokker gebeld - maar ze kennen haar daar niet meer... wat ook begrijpelijk is na al die jaren :-)
ze doet het ondertussen uitstekend als eerste leerpony ...
lekker eten, een propere stal en veel knuffels doen wonderen

Jolanda33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:29

Ik ken Mariska niet, maar ik kwam er toevallig achter dat de pony, die ik vroeger gehad heb( Nieuwmoeds Royancha) een volle zus van Mariska is. Dus ze hebben dezelfde vader en moeder. Royancha is wel ouder en geboren in 1974. Maar was een schat van een pony! Hoe gaat het trouwens met Mariska nu?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:32

Heb je een foto toevallig?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:36

Volgens mijn hebben wij een nakomeling gehad van haar maar dat moet ik even terug kijken in de administratie

jessylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 09:38

we hebben ze niet meer - is weggegaan als gezelschapspony
...

Jolanda33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:46

Afbeelding
Hier een foto van Nieuwmoeds Royancha. Helaas geen duidelijke foto, maar is een foto van 1981 en de enigste die ik heb helaas... Trouwens alle info omtrent Royancha is ook zeer welkom. Op de foto oogt de pony donkerder van kleur maar is echt een voskleur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:49

Heb je een foto van Mariska? Ik ken wel een New Forest pony met die naam van ongeveer dezelfde leeftijd. Was een donkerbruine pony.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:54

Jolanda33 schreef:
Ik ken Mariska niet, maar ik kwam er toevallig achter dat de pony, die ik vroeger gehad heb( Nieuwmoeds Royancha) een volle zus van Mariska is. Dus ze hebben dezelfde vader en moeder. Royancha is wel ouder en geboren in 1974. Maar was een schat van een pony! Hoe gaat het trouwens met Mariska nu?

Maar de vader, De Ridderslag Carlo is uit 1973, en de moeder, Nieuwmoeds Janet, is uit 1979? :?

Jolanda33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:19

Dan zijn er blijkbaar meerdere nieuwmoeds mariska's. Als je nieuwmoeds mariska googled, krijg je de melding mariska 77 met vader rolando de II en moeder Berjozka.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 13:52

Moschino schreef:
Jolanda33 schreef:

Maar de vader, De Ridderslag Carlo is uit 1973, en de moeder, Nieuwmoeds Janet, is uit 1979? :?

Om nog even wat verwarring te scheppen...
Als de vader van Nieuwmoeds Royancha wél Carlo de Ridderslag is, is het een halfzusje van mijn New Forest; Mariska.
Mijn Mariska is NIET Nieuwmoeds Mariska, dit is haar afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/mariska47
(ze leeft nog steeds. Wij hebben haar nu bijna 10 jaar en ze is afgelopen vrijdag 29 jaar oud geworden. Eerste foto is van afgelopen vrijdag.)

Afbeelding

Afbeelding

Jolanda33

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:36

Leuk dat ze nog leeft en dat het goed met haar gaat. In de titel van deze topic staat nieuwmoeds Mariska. Van deze pony heb ik een volle zus gehad. Jouw pony Mariska heeft een andere vader en moeder en is blijkbaar niet de pony bedoeld in de topic. De vader van mijn vroegere pony was Rolando de II en moeder Berjozka. Toch bedankt voor je reactie en succes met je paardje.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 14:40

Deze pony ken ik en heeft lange tijd op Manege Warnaar gestaan (is al wel enige jaren geleden). Ze liep niet in de lessen maar werd als leasepony verhuurd.
Leuk om haar weer eens terug te zien! Het lijkt wel alsof de tweede foto hierboven ook op de betreffende manege genomen is?
Het was toen een kwaliteitsvol dier, maar werd helaas niet altijd op de correcte manier gereden.

Moschino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:09

Jolanda33 schreef:
Dan zijn er blijkbaar meerdere nieuwmoeds mariska's. Als je nieuwmoeds mariska googled, krijg je de melding mariska 77 met vader rolando de II en moeder Berjozka.

Dat is dus niet Nieuwmoeds Mariska, maar Mariska Stb. 2815. :) Zonder prefix/stalnaam dus. Dat is wel de volle zus van jouw pony. De genoemde pony's in dit topic niet.