[TI] Tips gevraagd? Merrie laten dekken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackZelda

Tips gevraagd? Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 08:46

Ik zou graag jullie menigen horen omtrent het (al) laten dekken van mijn merrie of niet. Ik heb een erg leuke tinkerhengst op het oog (Celtic) en denk dat dat een super match met mijn merrie zou kunnen zijn. Nu is zij echter net 3 geworden. Is dit te jong? Ze is absoluut niet meer "babyachtig" en ik heb haar de laatste weken (vrij) ptobleemloos zadelmak gemaakt. Nu krijgt zij sowieso de tijd om dit even te verwerken en krijgt zij dus vakantie!

Ik zou graag jullie meningen horen aangezien ik zelf nog nooit een veulen gefokt heb. Graag wel onderbouwde meningen, dus dat ik die ook echt kan meenemen in mijn overwegingen!

Foto van mijn merrie
Afbeelding

Alvast bedankt voor jullie reacties!

ElsB

Re: Tips gevraagd? Merrie laten dekken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:45

Drie jaar is veel te jong, zeker voor een tinker, die toch al later volwassen zijn dan de meeste rassen!

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 10:51

3 jaar vind ik niet te jong voor een dekking, mits de merrie goed in conditie is natuurlijk en niet meer zo puppyachtig is. Tegen de tijd dat het veulen dan geboren wordt is ze 4 jaar. Aanrijden en dagelijks rijden zou veel belastender zijn.
Heb je duidelijkere foto's van je merrie? Op deze foto is ze niet te beoordelen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:09

3 jaar is in mijn ogen het jongst waarop IK vind dat het kan, zoals Vasthi schrijft, met 4 jr dan een eerste veulen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:20

Ik vind het een heel onhandige leeftijd om te dekken. Sommige merries wandelen er probleemloos doorheen, andere zijn gewoon nog te jong om een veulen op te voeden. Zo'n merrie heb ik gehad (3 jarige drachtig gekocht) Vond het veulen maar lastig en vervelend. Nadat mijn andere merrie had geveulend heeft ze het 1ste veulen erbij genomen. Anders had ik met flesjes kunnen gaan klooien.
Laat haar nog lekker een jaar staan, volgend jaar is vroeg genoeg.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:25

Een wat later veulen en de merrie dan verder niet meer doorrijden, dan zie ik geen problemen hoor... :n Maar dan niet nu al dekken, denk maar aan een mei /juniveulen...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:21

Ik heb absoluut geen problemen met het dekken op 3 jarige leeftijd. Heb het zelf ook gedaan en dat ging prima.

Alleen ik zou graag een foto van je merrie zien zonder deken :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 17:25

in haar profiel staan meer foto's. Ik vind je paardje er inderdaad aardig volwassen uitzien en denk dat het wel kan dan, maar heb er zelf geen ervaringen mee.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:01

Ik heb even in je profiel gekeken, vind haar ook niet baby achtig voer komen, als je er zelf achterstaat zou ik het gewoon doen! ;) Celtic is ook een erg leuk hengst! :9

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 08:19

Ik denk dat mensen in je directe omgeving die de merrie beter kennen dan dat wij vanaf foto kunnen beoordelen, je beter kunnen adviseren over wel/niet dekken.

Ik heb onze merrie vorig jaar ook als 3-jarige laten dekken, vind dat ook de minimale leeftijd. Dus absoluut niet jonger. Maar vanaf 3 jaar zie ik geen problemen. Uiteraard verschilt dit wel per merrie.

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 09:01

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb idd ook aan mensen die mijn merrie kennen gevraagd om advies. Een dracht zou wel de groei van de merrie stoppen/beperken, dit vind ik dan eigenlijk wel weer en nadeel. Ms dat ik toch maar een jaartje wacht.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:12

op zich vind ik het niet te jong, ze krijgt het veulen dan als ze 4 jaar is, maar ze is dan wel in één keer klaar met groeien inderdaad. Mijn merrie was 4 toen ze gedekt werd en dus 5 toen haar 1e veulen kwam, ze was er toen zowel lichamelijk en geestelijk klaar voor en een geweldige moeder.

Daarnaast moet je ook je eigen situatie bekijken (je gezin werk etc) er komt best veel bij kijken. Kan je die tijd vrij maken als het veulen geboren wordt, en de eerste periode erna. Heb je ruimte mogelijkeheden voor merrie en veulen etc etc

succes met je beslissing, leuke merrie heb je!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:29

3 jaar vind ik persoonlijk ook het allervroegst waarop je zou moeten gaan dekken.
Onze dierenarts dacht daar anders over, hij is van mening dat je een merrie op z'n vroegst moet laten dekken als ze 4 jaar oud is. Dat was voor mij ook een belangrijke reden om onze jonge merries van toen 3 nog niet te laten dekken.
Maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen en wat prima gaat.
Zoals snowdon ookal zegt, vraag mensen met kennis in je omgeving die de merrie kennen wat zij vinden. Het is altijd beter te beoordelen in het echt. Je kunt ook je dierenarts om advies vragen.

Persoonlijk zou ik wanneer je er voor kiest om haar dit jaar te laten dekken wel kiezen voor een wat later tijdstip, zodat het veulen volgend jaar niet al te vroeg in het seizoen geboren wordt, maar zo eind mei/ begin juni.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:47

het ligt natuurlijk ook aan de merrie, je hebt laat bloeiers en merries die met 2 jaar al flink volwassen zijn. Toch vind ik dat je op zijn minst met drie jaar kunt dekken, jonger echt niet. Onze fries is vorig jaar ook pas gedekt, ze was nog zo puppy! dat jaar daar voor is het wel geprobeerd, maar 1 x bij de oude eigenaar, ben al lang blij dat dit niet gelukt is!!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 13:51

Je hebt kans dat ze nog niet helemaal volgroeid is, dus ik zou het niet doen.