ik ben benieuwd of mensen gaan fokken met een merrie die uit een zeer goede merrielijn komt maar zelf "mislukt" is in de bouw???
bijv: merrie komt uit een prok moeder. de oma van de merrie is een elite pref merrie
maar de merrie zelf heeft een hertennek of is onderstandig of is zeer sabelbenig of heeft franse stand of toontredend of iets anders wat een afwijking is in de bouw.
zouden jullie dan fokken met de merrie??? en waarom wel of waarom niet?
ik zou wel gaan fokken met zo'n merrie, omdat je merrie uit een leuke merrielijn komt en ik zonde vindt om zo'n merrie te laten staan. Je hebt altijd "fokfoutjes" en als je merrie een hertennek heeft kan je een hengst zoeken die een mooie halsaanzet sterk vererft.
bulck
Geplaatst: 01-04-10 13:13
Ik zou dat niet doen. Gezien de kans al klein is dat die merrie dan zelf predikaten heeft en je eigenlijk weer achteruit bent in de fokkerij. Want je zal eerst weer structurele fouten moeten compenseren met een hengst en dan hopen dat ze minder dominant doorgeeft.
Ik fok met mijn paarden(merries dus) op de bouw, manier van bewegen, karakter, en dan pas papier en predikaten (dat meestal toch in orde is als de vorige eisen voldaan zijn)
davy
Geplaatst: 01-04-10 14:45
enkel als die merrie zelf zeer goed gepresteerd heeft.
Peterina
Geplaatst: 01-04-10 17:25
Hier moet je relativeren. 90% van warmbloeden hebben een of andere vorm van been afwijking en onder de 'minder zware' behoren fransstand en toontredend (er zijn zelfs dit jaar KWPN hengst ggk met deze afwijkingen). De graad van aandoening moet bekeken worden en in hoever het terug te vinden is in de familie. In extreem geval van fransstand of toontredend of onderstaand zou ik niet met zo'n merrie fokken, bij licht gevallen dan ja maar wel met een hengst waarin deze afwijkingen niet of nauwelijks voorkomen. Je verbetert niet je eigen producten of het paardenstapel in het geheel bij gebruik van een merrie die zichbaar extreem exterieur afwijking heeft (bij mij is een hertehals een extreem afwijking).
Bouw, exterieur, beweging en karakter zijn de belangrijkste kriteria bij het kiezen van een fokmerrie. Een mooi papiertje is altijd meegenomen maar zegt weinig van het dier zelf. Predikaten enz zeggen mij helemaal niets dus daar kijk ik helemaal niet naar.