[H][NRPS] hengst voor E-pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura01234

[H][NRPS] hengst voor E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 22:31

Heey

ik zoek tips voor de keuze van de hengst voor mijn 11 jarige NRPS merrie Racira
ze heeft geen afstamming, hoogte is 1.565 (eigenlijk 1.58 :o )
niveau M1

+punten
-goudeerlijke karakter
-kan veel hebben (niet kapot te krijgen, nooit kreupel of ziek)
-Heeft goede conditie
-Heel gespierd
-Ruime gangen (veel knie-actie)

-punten
-lage halsinzet (wordt moeilijk rond
-moeilijk op het achterbeen te krijgen,
-heel eigenwijs, als ze haar dag niet heeft kan je er ook niks mee
-laat je soms in de steek, qua impuls of aanleuning (vooral in de proef)

wat ik zoek is een hengst met veel uitstraling, compacte bouw, sterke achterhand, en ik wil er een paard uit laten komen (dus een hengst van rond de 1.65-1.70)
max. dekprijs is 1000,-

Afbeelding

Afbeelding

http://i824.photobucket.com/albums/zz16 ... ofd9-1.png

http://i824.photobucket.com/albums/zz16 ... astaan.png

betere standfoto komt binnenkort ;)

filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=k2nEtvULyrs
http://www.youtube.com/watch?v=EsagZ960GMc

filmpjes zijn niet echt recent, maar maandag komen nieuwe :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 31-03-10 22:49, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

ulestro

Re: [H][NRPS] hengst voor E-pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:33

hoi,

mss is het ook aangeraden wat je max prijs is van dekgeld...

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 20:48

heb ik gedaan ;)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:50

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:44

ik zou eens bij gestut ferienhof stucker kijken
Daar hebben ze hele toffe E pony hengsten...
Die ook heel goed vererven.
Ze hebben ook enkele paarden staan en allemaal goed betaalbaar

of mss apache, die vind ik persoonlijk een hele toffe hengst en is nog net binnen uw budget
(ook beschikbaar bij Ad Valk en van uytert)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 23:49

Rozanne schreef:
Een grote hengst betekend niet dat je een groot veulen krijgt he ;)

Dat klopt en als ik eerlijk ben denk ik dat je sowieso geen idee hebt wat je uit deze merrie krijgt, want op het eerste gezicht lijkt ze mij niet als E-pony gefokt. Als ik zou moeten gokken dan denk ik dat het een zwaardere pony (koudbloed?) x paard is. Begrijp me goed, ik vind het best een mooi dier, maar ik vraag me af of je er mee zou moeten willen fokken. Als het voor jezelf is kun je het natuurlijk wel overwegen, maar ik denk dat je er ernstig rekening mee moet houden dat je dan niet precies het veulen krijgt dat je graag had gewild. In elk geval zou ik er niet teveel dekgeld tegenaan gooien. :o

Edit: Bedenk ook goed dat als je voor een rijpaardhengst kiest maar het veulen onverhoopt in de E-maat blijft (wat echt niet ondenkbaar is!) je er waarschijnlijk geen NRPS-papier bij kunt krijgen omdat het veulen dan niet aan de eisen ten aanzien van de bloedvoering voldoet.

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:28

ik denk wel dat de TS het veulen voor haar eigen wilt.
Tenslotte is ze al bijna 1m57 dus is normaal wel goed mogelijk dat het veulen tussen de 1m60 a 1m63 zal worden...
Maar ik zou ook wel voor een elegante hengst kiezen (zoals Apache :p )
Maar een koudbloed zou ik het zeker niet noemen...
Uw pony heeft gewoon niet heel veel bloed doorgekrgen zoals bv de Welsh pony's...
Maar om daarom een kruising te zijn van een koudbloed zou ik absoluut niet durven zeggen...
anders zouden er kloekere beentjes onder zitten, de kont wat robuuster zijn en vooral meer beharing aan de poten zijn...
(tenzij dit natuurlijk afgeschoren werdt)

Maar ik zie dat ze al is ingeschrijven bij het NRPS, dus de merrie heeft al een stamboekpapier, enkel maar zonder ouders...
Dus inschrijven bij het NRPS is zeker geen probleem al ze dekt met een goedgekeurde hengst...maar zou ik idd wel een keertje navragen bij het stamboek zelf...
(Bij het BWP zou dit totaal geen probleem zijn)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:53

ulestro schreef:
Tenslotte is ze al bijna 1m57 dus is normaal wel goed mogelijk dat het veulen tussen de 1m60 a 1m63 zal worden...

Daar kun je echt niets over zeggen als je de achtergrond van de merrie niet kent. De moeder van mijn merrie was bijvoorbeeld als D-pony gefokt maar uit de maat gegroeid, want ze mat ruim over de 1.50 meter. Driemaal werd ze gedekt door een grotere hengst (1.54, 1.58 en 1.64) maar toch kwam er drie keer een D-pony van 1.46 uit. Zeker bij kruisingen paard x pony heb je geen idee hoe groot het veulen zal worden. Als het echt voor haarzelf is kan ze voor die 1000 euro ook een rijpaardveulen kopen, dan weet ze veel beter wat ze krijgt.

ulestro schreef:
Maar om daarom een kruising te zijn van een koudbloed zou ik absoluut niet durven zeggen...
anders zouden er kloekere beentjes onder zitten, de kont wat robuuster zijn en vooral meer beharing aan de poten zijn...
(tenzij dit natuurlijk afgeschoren werdt)

Ik bedoel ook geen Belg of Tinker natuurlijk, maar een kruising met Haflinger bijvoorbeeld zou best nog wel eens kunnen.

ulestro schreef:
Maar ik zie dat ze al is ingeschrijven bij het NRPS, dus de merrie heeft al een stamboekpapier, enkel maar zonder ouders...
Dus inschrijven bij het NRPS is zeker geen probleem al ze dekt met een goedgekeurde hengst...maar zou ik idd wel een keertje navragen bij het stamboek zelf...
(Bij het BWP zou dit totaal geen probleem zijn)

De merrie van TS zal niet in het hoofdstamboek staan maar in het hulpstamboek. Om het veulen op te kunnen laten nemen in het hoofdstamboek moet je niet alleen dekken met een goedgekeurde hengst maar ook letten op de bloedvoering. Als het veulen uiteindelijk 1.57 of groter wordt moet het 12,5% Anglo-Arabisch bloed hebben. Aangezien dat allemaal van de hengst moet komen moet je dus een hengst uitzoeken met minimaal 25% Anglo-Arabisch bloed. Mocht je de pech hebben dat het veulen kleiner blijft dan 1.57 dan moet het 12,5% Arabisch bloed hebben, oftewel 25% Arabisch bloed bij de hengst. Zie maar eens een rijpaardhengst te vinden met zoveel Arabisch bloed. ;) Je kunt met een Arabische volbloed of een Anglo-Arabier gaan dekken, dan voldoe je hoe dan ook aan de bloedvoering. Zelf zou ik daar echter niet aan durven te beginnen want een eigenwijze merrie met een hete hengst kon wel eens een heel lastig veulen gaan geven.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:59

Ga je merrie eens kritisch bekijken op stand en in beweging en bekijk van daaruit eens wat je verbeterd zou willen zien in het evt. veulen.
Dat ze moeilijk op 't achterbeen is te krijgen, is niet echt een punt die je bij een hengst kunt vinden. Dan moet je dus voor een hengsten gaan die veel balans heeft en/of sterk achterbeen heeft/doorgeeft.

Verder vind ik - voor hoe ver ik 't kan beoordelen vanaf deze foto's - dat de hals langer mag en verticaler.

Dus ik zou opzoek gaan naar een lichtvoetige, grootramige hengst, verticale en lange hals - hoeft niet zozeer zwaar bespierd te zijn.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 16:05

bedankt allemaal :)

maar dat met dat hoofd/hulpstamboek snap ik niet helemaal...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:25

Laura01234 schreef:
bedankt allemaal :)

maar dat met dat hoofd/hulpstamboek snap ik niet helemaal...

Om in het normale gedeelte van het NRPS stamboek ingeschreven te kunnen worden moet een pony of paard afstammen van een geregistreerde hengst en aan de eisen ten aanzien van de bloedvoering voldoen. Aangezien van jouw merrie de afstamming onbekend is kan ze onmogelijk in het hoofdstamboek zijn opgenomen. Aangezien je schrijft dat ze een NRPS'er is neem ik dan maar aan dat ze in het hulpstamboek staat.

Nakomelingen van merries uit het hulpstamboek kunnen worden opgenomen in het hoofdstamboek, maar dan moet de vader wel een geregistreerde dekhengst zijn en het veulen moet voldoende Arabisch of Anglo-Arabisch bloed hebben. Toch wel handig om even uit te zoeken hoor! ;)

Veraaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 18:32

Wat wil je met het veulen gaan doen ? Wil je hem zelf gaan rijden, of voor de verkoop ?
Ik heb zelf weinig verstand van hengstenkeuze. Maar indien je het veulen voor de verkoop fokt, moet je er wel aan denken dat het waarschijnlijk moeilijker verkoopbaar zal worden.
Aangezien moederskant geen papier heeft en een E-pony is.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 21:05

Even voor de duidelijkheid.. Het gaat hier bij mij niet voor verkoop, of voor doorfokken ofzo :P
ik wil gewoon een fijn paard, waar je mee door kan in de wedstrijdsport ;) (voor mezelf dan he)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 21:14

Maar wat nou als het veulen tegenvalt qua bouw of net zo klein blijft als je merrie? Of als tegen het zadelmak maken blijkt dat het karakter toch niet zo goed bij je past? Je zult er rekening mee moeten houden dat er misschien ooit een dag komt dat je het toch wilt verkopen. Dan kan er maar beter een papier bij zitten toch? Ik blijf er bij dat het in jouw geval verstandiger is om te kopen dan om te fokken.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 22:08

ja, maar ik wil gewoon een veulen van racira :)

en net alsof je paarden zonder stamboom niet kan verkopen... dat wil zeggen dat ik Racira ook nooit zou kunnen verkopen :P

ja, oke, ze zijn minder waard.. maar wat dan nog..

ulestro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 22:47

idd er zijn al paarden genoeg
en idd voor die kostprijs tegen het veulen 3 jaar is, kan soms veel betere veulens kopen...

Maar om er eentje te hebben van je eigen merrie is altijd uniek...
En of dit nu in het hoofdstamboek staat of in het hulpstamboek, ah wat maakt dat dan uit...
Zolang ze al wat meer stamboom achter zich heeft is opzicht al meer 'waard' of een 'verbetering' dan geen papieren hebben...
Maar het blijft er eentje uit 'jouw' merrie...
Je eigen kind, hoe lelijk die ook mag zijn, zal je altijd het mooiste kind vinden :)

en fokken is gokken, met de 2 beste wereldkracks kan er nog steeds een manègeknol uit komen...

kiki77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 08:34

Ik zou dan toch een nrps hengst kiezen omdat je dan iniedergeval een papier hebt bij je toekomstige veulen.
Gameboy vind ik een hele goede hengst. Is zelf ook vrij groot.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 09:29

@ulestro: haha, ja idd :P

@kiki77: Ik ga eens kijken ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:29

kiki77 schreef:
Ik zou dan toch een nrps hengst kiezen omdat je dan iniedergeval een papier hebt bij je toekomstige veulen.

Maar dat is dus niet in alle gevallen zo! Het lijkt wel of ik tegen een muur sta te praten. :x

Als het je niet uitmaakt of er papieren bij komen hoef je ook niet per se een NRPS hengst te kiezen. Prima, maar dat is geen fokken maar vermeerderen. In dat geval zou ik je adviseren om niet een te dure hengst te nemen en vooral te selecteren op gezondheid en karakter. Heeft je merrie wel al eens eerder een veulen gehad? Zo niet dan zou ik je afraden om een veel grotere hengst te kiezen. Waarschijnlijk is de vader of moeder van je merrie ook een paard dus er bestaat het risico dat het veulen erg groot wordt en je merrie een zware bevalling krijgt. Gameboy is bijvoorbeeld 1.71 meter, dat zou ik echt niet aandurven. Maar goed, ik ben geen dierenarts, dus overleg ook met hem/haar is mijn tip.

kiki77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:40

goeroe,

Wat is niet in alle gevallen zo? Ik ben geen muur hoor!~~

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 19:51

Goeroe doelde op dit verhaal...

goeroe schreef:
De merrie van TS zal niet in het hoofdstamboek staan maar in het hulpstamboek. Om het veulen op te kunnen laten nemen in het hoofdstamboek moet je niet alleen dekken met een goedgekeurde hengst maar ook letten op de bloedvoering. Als het veulen uiteindelijk 1.57 of groter wordt moet het 12,5% Anglo-Arabisch bloed hebben. Aangezien dat allemaal van de hengst moet komen moet je dus een hengst uitzoeken met minimaal 25% Anglo-Arabisch bloed. Mocht je de pech hebben dat het veulen kleiner blijft dan 1.57 dan moet het 12,5% Arabisch bloed hebben, oftewel 25% Arabisch bloed bij de hengst. Zie maar eens een rijpaardhengst te vinden met zoveel Arabisch bloed. Je kunt met een Arabische volbloed of een Anglo-Arabier gaan dekken, dan voldoe je hoe dan ook aan de bloedvoering. Zelf zou ik daar echter niet aan durven te beginnen want een eigenwijze merrie met een hete hengst kon wel eens een heel lastig veulen gaan geven

kiki77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 00:14

Oke dat had ik niet begrepen
Maar Gameboy heeft 33.78 % Anglo- Arabisch bloed, de pony's die hij heeft gedekt zijn ook grotere nakommelingen geworden als de moeder.
Maar fokken blijft gokken !!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 16:09

ja, gameboy spreekt me ook heel erg aan!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:23

TS, ik krijg heel sterk het idee dat je aan het vermeerderen bent! Ik wil me dus qua commentaar en advies volledig aansluiten bij wat Goeroe heeft gezegd!
Voor jou wensen kan je beter een rijpaardveulen kopen.

Fokken lijkt leuk, maar heb je al eens over de nadelen en complicaties nagedacht?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:27

chrisje_83 schreef:
Fokken lijkt leuk, maar heb je al eens over de nadelen en complicaties nagedacht?

In het "gunstigste" geval scheurt je bijv. merrie alleen uit of is het veulen dood.
Maar je merrie kan bijv ook doodgaan...
Fokken is niet alleen leuk een veulentje. Er komt veel meer bij kijken :(:)