[TI] Gevlochten matje voor de wedstrijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niene87

Gevlochten matje voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 14:06

16 april heb ik mijn eerste dressuur wedstrijd met Celtic. Omdat hij nogal lange manen heeft zit ik te denken deze in een hengstenvlect te leggen.
Maar nu is dat eigenlijk best standaard. Toen hoorde ik vandaag op het werk iemand zeggen dat een meisje bij haar op stal een matje in de manen van het paardje vlechtte.
Afbeelding
ongeveer dit idee maar dan in vlechtjes..

weet iemand hoe dat te maken.. en hij is Tinker dus heeft super dikke manen zie mijn profiel..

Ik hoor graag leuke tips voor zijn manen en voorpluk en foto's zijn ook welkom

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:07

ik vind het altijd een beetje kinderachtig staan :o Ik vind een mooie hengstenvlecht veel sjieker

stalnijmegen

Re: Gevlochten matje voor de wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:21

zou gewoon een hengstvlecht doen, komt zijn hals ook beter/mooier uit
dit vind ik meer voor de meiden die nog wat jonger zijn

Stephannie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:39

Vind een hengstenvlecht vaak ook het mooist, doe dat bij die van mij ook. En de voorpluk voorheen altijd gewoon los. En sindskort in een laaghangende knot.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:03

:o ben ook fan van de hengstenvlecht en voorpluk los

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:04

Hengstenvlecht is een stuk volwasseneren en eleganter. Matjes vind ik echt voor bixie-wedstrijden (persoonlijke mening dan hoor). En een hengstenvlecht is ook veel sneller gelegd.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:42

Leonoor schreef:
Hengstenvlecht is een stuk volwasseneren en eleganter. Matjes vind ik echt voor bixie-wedstrijden (persoonlijke mening dan hoor). En een hengstenvlecht is ook veel sneller gelegd.

Mee eens :D

Ik heb 18 april mijn eerste wedstrijd , en ik ga alles lekker mooi los laten hangen, vind het nl het aller mooiste dat hoort gewoon bij ze. ;)
Het is nl niet verplicht in te vlechten :o

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 15:53

Als ik zonder vlechten rijd is dat erg vervelend met lichtrijden dan zie ik niet of ik goed rijd.. en zijn manen zijn zo lang dat het ook nog is vervelend is

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:53

starjo schreef:
Leonoor schreef:

Mee eens :D

Ik heb 18 april mijn eerste wedstrijd , en ik ga alles lekker mooi los laten hangen, vind het nl het aller mooiste dat hoort gewoon bij ze. ;)
Het is nl niet verplicht in te vlechten :o

Nadeel is dat ze dan de hals van je paard niet goed kunnen zien, dat kan minpunten opleveren.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:55

Niene87 schreef:
Als ik zonder vlechten rijd is dat erg vervelend met lichtrijden dan zie ik niet of ik goed rijd.. en zijn manen zijn zo lang dat het ook nog is vervelend is

hoef je ook niet te zien, dat met je voelen :o

manen los dan heb ik er ruzie mee omdat ze hun eigen leven gaan lijden in en rond de teugels

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 15:57

Caira schreef:
ik vind het altijd een beetje kinderachtig staan :o Ik vind een mooie hengstenvlecht veel sjieker

vind ik ook :)

vind dit leuk als je dit tegenkomt op bixie proefjes :) voor kinderen
niet voor de dressuur :) hengstevlecht staat altijd stoer en mooi :j

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:53

Ik zou ook een hengstenvlecht doen.
Vind dat persoonlijk ook mooier dan een matje

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 16:57

Hengstenvlecht! En dan de voorpluk gewoon los :). Een hengstenvlecht staat veel chiquer, netter en zijn hals komt mooier uit :j.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:04

Mag ik hier wat vragen? Mijn verzorgpony heeft haar manen eigenlijk te lang voor knotjes, deze zien er dan gewoon niet meer uit. Maar een hengstenvlecht blijft op de een of andere manier niet echt zitten. Hebben jullie nog andere tips of ideeen?

Sorry het gaat hier niet om een tinker ik zie net dat topic in de tinkercategorie staat. Dan telt het denk ik niet mee?!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 17:16

Hoe je het net maakt; weet ik wel..
Je verdeeld de manen in kleine plukjes, en doet daar een rekkertje rond. Dan neem je het meest linkse plukje, en de helft van het plukje er naast, rekkertje om doen. Dus het 2de plukje is dan nog maar een half plukje, dat je dan samen met de helft van het plukje daarnaast vast doet. En zo verder :D Van links naar rechts, van boven naar onder.

Hoe je dit met vlechtjes doet, weet ik niet eigenlijk.. Ik zou ipv plukjes vlechtjes leggen, en gewoon proberen :D

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:10

Ik heb ook wel eens een matje gemaakt, en ben 29 _O- dus niet echt kind meer :P

Ik maak het matje niet helemaal "af" zeg maar, maar doe hem voor de helft en de rest los. Ik vind dit wel persoonlijk mooier dan helemaal naar beneden. Foto:
Afbeelding

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:13

met een hengstenvlecht tegen de hals komt de hals ook veel mooier uit vind ik. Los is ook mooi maar dat wikkelt zo om de teugels en die van mij krijgt een hele waas klitten over zijn manen heen. Dat ze mooi lang zijn ziet de jury toch wel, dan heb ik ze liever strak in de vlecht.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:17

Ik vind een matje eigenlijk ook niet wat voor wedstrijden, ik heb er toevallig een tijdje terug wel een gemaakt voor gewoon rijden:

Afbeelding

Je begint bovenaan met gewoon staartjes, dan pak je van twee staartjes naast elkaar ieder de helft en die bind je samen. De staarten aan de uiteinden doe je niet door de helft maar bind je helemaal samen met de helft van het staartje ernaast. Hierdoor krijg je dus elke rij minder staartjes, en als de manen lang genoeg zijn kan je helemaal door tot in de punt, ik had van de week toevallig goed gegokt ;). Let wel op de de staartjes even dik zijn, je ze mooi in het midden splitst, en dat de elastiekjes mooi op een rij hangen!

Succes :)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 18:22

Ik deel de mening met de rest: hengstenvlecht is chic en elegant!

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:13

Vlechten is bij een een wedstrijd inderdaad niet verplicht, maar ik schrijf nog wel eens bij juryleden en die geven vaak toch een puntje minder voor verzorging als er niet gevlochten is. }:0
Zelf vlecht ik Gijs z'n lange manen altijd in een hengstevlecht als ik ga rijden. Anders raken de teugels er mee in de knoop en worden de manen na korte tijd al één grote klit. -:(- Ook kan ik met de manen los niet goed zien op welk been ik zit. (Jaaa, ik weet dat je dat eigenlijk moet voelen, maar dat vind ik soms toch nog best lastig :o). Een hengstenvlecht staat bovendien heel chique; ik krijg er tenminste altijd veel complimentjes over :))

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 20:04

Ik rij ook altijd met een hengstenvlecht.

Als eens aan een hengstenvlecht boven op de manenkam gedacht? Of aan beide kanten van de hals een hengstenvlecht?

Is weer nét even wat anders en ziet er ook sjiek en netjes uit.

Op zich is aan matje best mooi en netjes, maar kan een beetje rommelig over komen.

kirstindans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:00

ik heb een idee nou je rold de manen op en dan maak je aan het eind een elestiek om de manen te doen

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:16

Ik doe zelf 3 hengstenvlechten onder elkaar dat is ook net even anders dan de rest.

Afbeelding

Afbeelding

silkejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 22:33

Ik vind het super mooii :D

Niene87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 10:00

Zo van de week de dubbele hengstenvlecht gemaakt zag er goed uit!! voor de wedstrijd gaan we een 3dubbele proberen kijken hoe het word :D