Brandmerk Andalusier JL??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nolana

Brandmerk Andalusier JL??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 08:52

Hoi bokkers,

Graag zou ik willen vragen of iemand enig idee heeft waar mijn andalusier vandaan komt.
Hij is een ruin van 1.55 en komt uit het jaar 1999 en heeft op zijn linkerbil de initialen JL staan.
Het enige wat ik weet is dat hij op 7 jarige leeftijd uit spanje is getransporteerd en meer weet ik niet over zijn
achtergrond.
Hij heeft geen stamboekpapieren,kan hij alsnog in het stamboek worden opgenomen??
Het lukt me niet om foto's te plaatsen maar ik ga nog even kijken of het me wel lukt.
Alvast heel erg bedankt

Cyrina

Re: Brandmerk Andalusier JL??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:28

JL is een fokker / handelaar die veel paarden naar Nederland verkoopt. Alleen PRE's die geboren worden uit 2 goedgekeurde ouders kunnen in het stamboek opgenomen worden en krijgen bijbehorende papieren.

ALs 1 van beide ouders dus niet goedgekeurd is, kan er hoogstens een cruzado document aangevraagd, maar dta wordt meestal niet gedaan.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 20:58

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 08:06

Hoi Cyrina en Soeske,

Heel erg bedankt voor jullie informatie!!
Weten jullie ook wat voor een fokker het is??
Want ik kocht hem en hij had/heeft zoveel trauma's dat hij bijna het vertrouwen in de mens
helemaal kwijt was,zo zielig!!
Nu na 1,5 jaar intensief werken aan zijn trauma's is hij helemaal ogeleefd en opgebloeid tot een paard
wat iedereen zich zal wensen.
Onze band is zo enorm sterk en hij gaat voor me door het vuur!
Hij is echt mijn vriend voor het leven!!
Nu kunnen we ook dressurmatig aan het echte werk beginnen want hij is nog zo groen als gras wat dat
betreft en er zit geen enkele knop op.
Weten jullie toevallig ook of er iemand in de omgeving Amsterdam spaanse les geeft??
Alvast bedankt

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:54

Het is een man die overal zijn paarden weg koopt en er zijn stempel op zet. Wil dus niet zeggen dat hij hem gefokt heeft. Wat hem leuk lijkt, koopt hij, papieren of niet, en verkoopt het weer door.
Goya was in het begin ook wat schuwer, maar wil niet zeggen dat Javier dat gedaan heeft destijds. Misschien ook wel daarvoor gebeurd.
CLoris hier op bokt geeft klassiek les, zitten wel meer in de omgeving van amsterdam, weet het zo even niet uit mijn hoofd.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:22

Hoi Nolana,

Veel Spaanse paarden krijgen hier de stempel trauma opgedrukt en die zouden ze dan in Spanje opgelopen hebben. Dit kan idd wel, maar het kan ook door iets heel anders komen en dan krijgen de Spanjaarden de schuld.

Wat vaak gebeurt is een combinatie van dingen;
1 Het Spaanse paard kijkt bij veranderen van eigenaar vaak eerst heel erg de kat uit de boom, ze kunnen zich erg hechten aan hun baas en als ze dan net zo'n baas verlaten hebben staan ze even niet open voor een nieuwe
2 Ze hebben een enorme reis achter de rug
3 Waar ze terrecht komen is alles anders, ander weer, ander lamndschap, andere taal (ze herkennen de comando's niet meer)
4 de rijwijze is daar heel anders. ze rijden daar met heel weinig druk op de teugels, wanneer ze een nieuwe baas krijgen die wel met flink druk op de teugels rijdt kan dit tot paniek ontaarden, ze kennen het niet en Spaanse paarden zijn ook nog eens heel gevoelig.
5 ze zijn daar heel duidelijk; ho is ho en niets anders, luisteren ze, prima, luisteren ze niet, hebben ze straf. en ze gaan er vrij relaxed mee om niet allelij gedoe er omheen. Hier doen we vaak 10 x hoho en kunnen daar allerlij handgebaren bij maken, van die handgebaren kunnen ze erg schrikken, niet omdat ze heel vaak geslagen zijn, maar juist omdat ze misschien wel heel weinig geslagen zijn, maar die 'wappperende handen"dus helemaal niet kennen alleen een tik als ze stout zijn geweest en nu denken dat ze stout zijn maar niet weten waarom.
6 met een beetje pech hebben ze ook nog allelij baze nin Nederland gehad.

Nogmaals, tuurlijk kunnen ze in Spanje slecht behandeld zijn (waar niet) maar het kan ook heel goed de vernaderingen zijn die het doen, hou je daar rekening mee, lost alles van zelf heel snel op.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 08:01

Hoi Cyrina en Soeske,

Jullie hebben wat betreft dat de Spanjaarden snel de schuld krijgen van de opgelopen trauma's helemaal gelijk hoor
en ik wil hun dus ook echt niet de schuld geven!
Maar ik dacht misschien staat hij er bekend om ofzo want dat is namelijk soms wel het geval.
Hier in NL heeft mijn paard ook wat slechte eigenaren gehad die hem alleen maar gingen pushen met de dingen waar
hij bang voor was en geloof me dat heeft alleen nog maar meer kwaad gedaan!
Hij had de volgende trauma's
- Extreem bang voor mannen
- Bang voor de hoefsmid en dierenarts (niet zo zeer voor de behandeling of het bekappen zelf maar meer voor de persoon die het doet)
- Bang voor vreemde mensen
- Erg bang voor de trailer
- In paniek raken in een vreemde omgeving
- Niet vast kunnen staan.

Ik moet zeggen dat de meeste trauma's nu wel op de achtergrond staan alleen bij de dierenarts kan hij nog wel eens extreem reageren.
En ik heb het niet over wat schuwer zijn oid maar hij was echt extreem bang en raakte volkomen in paniek!
Het is nog wel steeds een boefje hoor want de angst voor vreemde mensen is er wel zo goed als uit maar als een ander hem
bv op de paddock wil zetten dan loopt hij gewoon echt niet mee.
En je kan duwen tegen zijn billen,boos worden,lief zijn,lokken met snoep...hij verzet echt geen stap!
Het is ergens wel lachwekkend maar voor mij soms vermoeiend want hij accepteerd gewoon geen ander,ook als een ander hem wil poetsen dan gaat hij vervelend doen
en lopen draaien. En wil hij gewoon dat ik het doe!
Dit heeft hij trouwens alleen als ik erbij ben,ben ik er niet bij dan staat hij het netjes toe,wel met een chagerijnig gezicht maar oke.
Hij hinnikt ook steeds vaker naar me,en soms heeft hij nog wel dat als ik weg ga dat hij even in paniek raakt maar gelukkig word ook dit steeds minder.
Hij hangt heel erg aan me en dat streelt me enorm want hij vertrouwt me volkomen en gaat voor me door het vuur,het heeft wel een tijd geduurd voordat hij
me volledig vertrouwde maar als hij je eenmaal vertrouwt dan kun je je geen beter paard wensen!!

Door jou punt wat betreft met druk rijden wat we hier in nl doen wil ik juist spaanse les gaan nemen.
Ik merk heel erg aan hem dat als ik wat druk geef waar dan ook dat hij zijn kop in de lucht gooit en protesteerd.
Het lijkt me voor beide heel fijn dat we dit gaan leren en misschien kan hij wel meer dan ik weet.
Ben alleen nog op zoek naar iemand die hiervoor geschikt is en ons les kan geven.

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:28

Nolana schreef:
Door jou punt wat betreft met druk rijden wat we hier in nl doen wil ik juist spaanse les gaan nemen.
Ik merk heel erg aan hem dat als ik wat druk geef waar dan ook dat hij zijn kop in de lucht gooit en protesteerd.
Het lijkt me voor beide heel fijn dat we dit gaan leren en misschien kan hij wel meer dan ik weet.
Ben alleen nog op zoek naar iemand die hiervoor geschikt is en ons les kan geven.

Agaath Moerman misschien? Google maar even, volgens mij nog enigszins in de buurt.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:48

Waar in de omgeving Amsterdam zoek je iets?

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 09:58

Even een vraagje; heb jij toevallig Troy gekocht? De omschrijving lijkt er nml op....

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:28

Het in het begin niet vast kunnen staan, niet de trailer op willen, bang voor DA en hoefsmid als persoon had Goya ook. Bang voor mannen ook in het algemeen ook.
Kan met spaanse trauma's te maken hebben inderdaad maar kan ook gewoon zo in NL gekomen zijn. Ken ook zat nederlandse paarden die dat hebben inderdaad..

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 11:54

Hoi Borderjay,

Inderdaad ik heb het over Troy.
Wat grappig!!
Ik hoor steeds meer mensen over hem!
Wat weet jij over hem...vertel vertel

Ik heb Troy niet van de welbespraakte X gekocht maar van Y een meisje die Troy wel van
X heeft gekocht.
Wat heeft dit paard veel meegemaakt zeg!!
Maar ben nog iedere dag dankbaar dat Troy mijn paard is!!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 25-11-10 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:12

Hij komt inderdaad iedere keer weer boven water.. Weet niet wat jou echte naam is, maar heb ook elke keer weer andere eigenaren gehoord bij Troy..

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:42

Ik was Troy bij Chantal wezen kijken.(2 keer)....en was op slag verliefd...mijn droompaard <3
Meteen gezegd dat ik hem graag wilde hebben,en gezegd dat ik hem gekeurd wilde hebben...dus afspraak gemaakt voor keuring,en nét de avond voordat hij gekeurd moest worden belde ze dat ze hem niet meer wilde verkopen....
Kan je het voorstellen?Het paard van mn dromen,waar ik me zó op verheugde....ik heb echt de ogen uit mn kop gejankt,en mijn dochter met mij |( wat hebben we er een verdriet van gehad,we wilden hem zo graag,dachten dat het al helemaal rond was,en toen dit |(

Na een maand ofzo belde ze me ineens vanuit het niets dat ik hem kon komen halen....heel vreemd >;) maar toen had ik mijn Moreno al gekocht.En na alles wat ik mee had gemaakt met die Chantal vertrouwde ik het voor geen meter meer...

Ben blij dat hij nu een fijn baasje heeft!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:47

Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 02-04-10 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:07

Jaa, ik heb ook al contact met je opgenomen. Borderjay (Gab ;) ) wilde troy voor mij kopen. Ik las van haar alle "ellende" rondom deze koop, die nooit een koop is geworden...

Ragdollcat op bokt heeft hem ook willen kopen, maar vertrouwde het zaakje niet... ;)

Troy is dus best "bekend" voor de barokke paarden mensen hier op bokt!

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 13:09

Prinslover schreef:
Jaa, ik heb ook al contact met je opgenomen. Borderjay (Gab ;) ) wilde troy voor mij kopen.

vóór jou kopen...dus niet voor jóu :D
whahaha,klinkt nog niet erg duidelijk....kunnen beter zeggen dat jij ná mij bij Troy was wezen kijken :P

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:05

Nou ik snap best dat dit paard niet zo zelfverzekerd meer was...

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:32

Hoi Allemaal,

Pfffff wat een verhalen zeg!
Ben hier erg blij mee maar heb net wel een potje zitten janken hoor.
Ik wist wel dat hij veel had meegemaakt,dat zag ik meteen aan zijn koppie toen ik voor het eerst ging kijken.
Hij was eigenlijk alles waar ik niet voor ging,ik wilde een paard waarmee ik meteen kon starten in de dressuur...B klaar zeg maar
en ik was op zoek naar een kwpn-er maatje zo rond de 1.70 en absoluut geen wit want dat vond ik nooit mooi.
Tijdens mijn zoektocht kon ik maar geen klik vinden met een paard en ik was internet aan het af speuren en ik zag een
foto van Troy.
Vraag me niet waarom maar ik had meteen zoiets van die moet ik hebben,de prijs die ze vroeg was € 3750.00 inclusief eczeemdeken.
Begon nog te twijfelen want ik vond de prijs erg laag voor een beleerd paard wat alles kon enz enz.
Op de dag dat ik ging kijken waren mijn dochtertje,vriend en ouders mee. Ze wisten niet wat ze zagen en vroegen allemaal....dit is hem toch niet he!
Ik kwam een paard onder ogen die zo intens triest was,bijna geen manen en staart meer had en die volledig uit zijn doen was.
Hij was lui (dacht ik) want hij was niet naar voren te branden,achteraf bleek uit bloedonderzoek dat hij gesedeerd was.
Toch had ik iets met hem en hoewel het niet gezegd werd,voelde ik meteen al dat er iets niet klopte en ik zag aan zijn koppie dat er veel werk aan hem zat.
Mn vrienden en famielie verklaarden me voor gek,want hij zag er toen ook echt niet uit...je hebt nog nooit zo'n stumperd meegemaakt en er zat veel werk in hem.
Dus het was van waar begin je aan en bla bla bla
Toch heb ik doorgezet en hem daar vandaan gehaald en ik moet zeggen dat ik echt enorm veel werk aan hem heb gehad en dat het ook niet
altijd makkelijk was maar wat een fijn paard is het geworden zeg!!
Hij is echt een schat,zo'n eentje waar je compleet je hart en ziel aan verliest.
Het heeft mij veel geduld tijd gekost en we gingen echt met babystapjes vooruit,soms 1 vooruit en weer 3 terug maar nooit heb ik opgegeven!
Hij was het helemaal waard want Troy is zo'n paard die voor je door het vuur gaat.
Hij doet vaak meer dan wat ik hem vraag en weet soms van gekkigheid niet wat hij moet doen om mij te plezieren.
Mijn moeder is erg ziek en heeft niet lang meer te leven misschien nog 2 maanden en elke dag is Troy een steun voor me.
Het lijkt wel alsof hij het voelt en hij is zo ontzettend lief voor me,wat een paard zeg!

Nooit maar ook nooit gaat hij bij weg,dit is zijn laatste station al word ik dakloos bwv.

Borderjay,tjee wat een verhaal zeg!
Wat zul je een verdriet hebben gehad,echt heel erg!
Maar je hebt nu ook een heel mooi paard toch??
En wat leuk die foto's van Troy,vind het erg leuk om zoveel over hem te horen!!
Zie ik het nou goed op de foto en reed Chantal hem met een stang??

Hoi Soeske,

Mijn naam is Nance en sinds december 2008 is hij bij mij.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 17:49

Afbeelding
Dit is Troy toen ik hem kocht...wat een blik in zijn ogen he... |(

Afbeelding
Hier zijn we een soort schrikparcourtje aan het doen met allemaal dingen die hij
eng vind. Ennnnn zo zie je de angst voor mannen (en helemaal voor donkere mannen :P ) is vrijwel heel erg op de achtergrond verdwenen *D

http://94.100.118.143/869850001-8699000 ... _fQr1.jpeg
Hier zijn we samen aan het wandelen...dat heb ik maanden..dagen...uren gedaan

http://94.100.120.147/843750001-8438000 ... _ugsV.jpeg
Heb met Troy een keuring gedaan om hem te laten wennen aan vreemde omgevingen enz en tot onze verbazing waren we
ook nog tweede geworden en wat vond hij het leuk!!

http://94.100.121.204/835300001-8353500 ... _I4H-.jpeg
Kijk hoe hij loopt,helemaal in zijn element!

http://94.100.122.150/835250001-8353000 ... _tDo7.jpeg
En nog even een show foto ;)
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 02-04-10 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's ter illustratie. Overigen in link geplaatst.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 19:08

Je zou Trea (Tinkerlove op Bokt) een pb kunnen sturen, zij heeft Troy ook lang gehad en heeft veel goeds voor hem gedaan. Wat jammer dat een verkoop zo heeft moeten lopen, sneu voor Troy. Fijn dat hij nu een tehuis voor altijd heeft, hij ziet er goed uit op de foto's.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 22:55

Hij ziet er zo goed uit op die laatste foto's <3 . Ben echt blij dat hij goed terecht is gekomen!

En wel grappig die keuringfoto's. Ik heb hem ooit nog eens gegoogled en toen kwam jij volgens mij naar boven met hem. Volgens mij zou Madelief er ook aan mee doen met Furia! Ergens om en bij Alkmaar ofzo?

EDIT: deze link haha http://www.hsheiloo.nl/cgi-bin/heiloo/n ... x.cgi?PR51

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 00:05

Wat super leuk om hem zo te zien! En wat fijn dat hij het zo heeft getroffen!

Ze reed idd met stang...en zei dat hij piaffe,passage enz kende >;)
Ik vond hem ook wel érg rustig onder het zadel...en had ook het vermoeden dat ze hem daarom ineens niet meer aan mij wilde verkopen,omdat ik het over klinisch keuren en bloed trekken had....
Heb jij hem ook bij Chantal vandaan dat je zegt dat hij gesedeerd was?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:34

Moderatoropmerking:
Enkele offtopic reacties verwijderd.
Dit topic gaat over Troy zijn brandmerk. Vroegere ervaringen met dit paard bespreken zijn toegestaan mits deze uit eigen ervaring zijn, verhalen van horen-zeggen zijn niet de bedoeling.

Nolana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 10:52

Hoi Wimmus,

Ik heb inderdaad uitgebreid contact gehad met Trea al in het begin dat ik hem had gekocht,zij heeft mij heel veel over hem verteld en
nu nog hou ik haar op de hoogte over zijn ontwikkelingen enz.
Deze zomer ga ik haar ook opzoeken samen met Troy want deze bijzondere vrouw heeft Troy echt gered,hij weet nog veel van wat zij
hem geleerd heeft en ik denk ook mede dat Troy door haar nooit helemaal het vertrouwen in de mens is kwijt geraakt en daar ben ik haar heel dankbaar voor!
Zij is denk ik wel het beste baasje geweest voor hem hier in NL,Y waar ik TRoy van heb gekocht was ook heel lief voor hem hoor alleen had
zij niet de ervaring om met hem om te kunnen gaan en dat heeft hem niet altijd goed gedaan maar er is bij haar geen kwade opzet geweest meer
onzekerheid van haar en ze wist gewoon niet wat ze ermee aan moest.
Daarom was hij denk ik ook gesedeerd toen ik hem kocht,omdat ze bang was dat hij ging flippen en ze hem anders niet kwijt kon.
Maar als je een beetje kennis hebt van paarden dan prikje daar doorheen en zie je meteen wat er aan de hand is,dat was bij mij dus het geval
en ondanks dat ze me verkeerd ingelicht had en niet helemaal eerlijk is geweest wist ik wel waar ik aan begon en is het dus ook nooit een teleurstelling
geweest dat hij eigenlijk zo groen als gras was.

Hoi Borderjay,

Ik dacht het inderdaad al te zien dat het een stang was,en dat verhaal van dat hij de Piaffe en Passage kon is mij bekend
dat werd mij ook voorgeschoteld hahahaha maar merkte met rijden al meteen dat daar niets van klopte. Misschien dat Cloris er wat uit kan halen want die gaat me
1 keer in de maand les geven *D
Ik heb Troy dus niet bij X vandaan maar bij Y ook een meisje uit Z en zij was echt niet slecht voor hem hoor,maar
ze wist zich er gewoon geen raad mee en had niet de ervaring om met hem eraan te werken waardoor ze waarschijnlijk meer kwaad dan goed heeft gedaan
maar absoluut niet met kwade opzet.
Wel was het zo dat ik thuis op stal kwam met hem en binnen nog geen 2 dagen een heel ander paard had!!
Wat een temperament en wat een karakter,hij was net een jong hengstenveulentje,liep springend en dansend door de bak echt
helemaal los geslagen maar hij is nooit gemeen geweest.

Hoi Prinslover,

Het was niet in Heiloo,misschien wel leuk voor dit jaar als het weer georganiseerd word!
Het was een keuring hier bij ons in Haarlem waar ik met Troy lopend naar toe ben gegaan omdat zijn angst voor de trailer
toen nog heel groot was.
Ik wilde hem toch laten wennen op vreemd terrein dus was dit de ideale oplossing,dit jaar gaan we weer meedoen en het is niet een
keuring volgens het boekje hoor,gewoon een leuke ervaring en het was me ook niet om een prijs te doen maar ja het was wel erg leuk om meteen
wat te winnen.

Ik heb nog veel meer foto's van hem maar die staan allemaal op mijn telefoon die moet ik nog even uploaden en dan zal ik ze
hier plaatsen...hier nog wel een fototje van Troy in de sneeuw..
Afbeelding

En voor mensen die me nog meer kunnen vertellen maar wat hier niet mag PB me maar,ik wil graag alles weten wat er te weten valt over mn grote vriend!!
Laatst bijgewerkt door Nickeltje op 25-11-10 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd.