Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
magda_90 schreef:Ik lees graag mee, ik ben namelijk hard aan het sparen voor een nieuw/tweedehandszadel.
Momenteel heb ik Kieffer in gebruik (welk type weet ik niet) en die bevalt mij eigenlijk wel goed.
linky schreef:Als je zadel maar goed past, dan is het merk niet belangrijk; Fryso zadels komen ook gewoon uit de fabriek , en zijn in veel maten verkrijgbaar, net als alle andere goede merken............... zadels "speciaal voor Friezen" is onzin, een paard = een paard. Dan zouden Andalusiërs, Fjorden, Haflingers, Arabieren, Hannoveranen, enz. ook allemaal een "eigen" zadel moeten hebben? Een breed paard = een breed zadel, een kort paard = een kort zadel, een smal paard = een smal zadel.
Ik heb op onze Friezen meer dan 25 jaar naar volle tevredenheid op Stubben zadels gereden, keurig passend door een goede zadelmaker.
dan zou iedereen niet zo hebben over de juiste zadel voor zijn/haar paard/pony.. er is duidelijk verschil zadel voor "KWPN" en "Barokke" paarden. O.a. schouder liggen, de rug breedte, rug lengte.. enz enz.. dus, na mijn mening, moet je echt daar wel op letten. (op de uitzonderingen na gelaten)