Hoe zit het met ''groter'' willen fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UK_eef

Hoe zit het met ''groter'' willen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 22:03

Ik heb weinig verstand van fokkerij, vandaar deze vraag! :+

Ik had het gister met een vriendin over fokkerij en toen zat ik met het volgende: is het toegestaan een D-sportpony door een (goedgekeurde) KWPN of NRPS dekhengst te laten dekken met de bedoeling een 'groter' veulen te fokken? :)

Alle ervaringen/informatie welkom! :j

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:17

nou dat bepaald een fokker zelf. heeft niets met toegestaan te maken. van zodiak weet ik dat hij veel pony's dekte. hij heeft inmiddels ook een aantal goedgekeurde pony zonen. maar deze vallen in de D maat. ze komen overigens ook uit een D merrie. dus of het veulen dan ook zozeer groter wordt als de merrie betwijfel ik. ik zelf zou hier nooit aan beginnen.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 22:48

lianne125 schreef:
nou dat bepaald een fokker zelf. heeft niets met toegestaan te maken. van zodiak weet ik dat hij veel pony's dekte. hij heeft inmiddels ook een aantal goedgekeurde pony zonen. maar deze vallen in de D maat. ze komen overigens ook uit een D merrie. dus of het veulen dan ook zozeer groter wordt als de merrie betwijfel ik. ik zelf zou hier nooit aan beginnen.

Ja dat vertelde die vriendin me ook (dat het de keuze is van de fokker) maar waarom zou jij hier nooit aan beginnen? (ik ben gewoon benieuwd :D )

lianne125

Re: Hoe zit het met ''groter'' willen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:03

als ik een groter dier wil hebben koop ik er wel gewoon een. het risico dat het veulen alsnog te klein blijft is in mijn ogen veel te groot. een D pony levert immers ook meer op als een E. ik zie ook het nut er niet van in. een veulen past zich namelijk aan aan de merrie ongeacht de grootte van de hengst.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:03

Maar het kan toch ook problemen opleveren bij de bevalling, als het veulen dus te groot is?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 23:08

ja dat kan inderdaad maar dat gebeurd ook vaak genoeg bij "gewone" dekkingen. dus zegmaar 1.60 x 1.60. dat heeft niet veel te maken met het feit dat een pony door een paard gedekt is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 10:00

Ik ken iemand waarvan de shet per ongeluk door een e-pony hengst is gedekt.
Veulen is er wel uitgekomen maar de merrie kan nu niet meer drachtig worden.
Veulen is trouwens een C pony geworden, hij was met een half jaar al even groot als zijn moeder.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 10:45

Juangi schreef:
Maar het kan toch ook problemen opleveren bij de bevalling, als het veulen dus te groot is?

Hier dacht ik dus zelf ook gelijk aan :j

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:12

Het veulen past zich aan aan de baarmoeder. Een grote hengst op een kleine merrie (of andersom) is geen garantie voor de grootte van het veulen. Wij hebben een 1.60er uit een merrie van 1.46 en een hengst van 1.52... De merrie gaf het jaar erop wéér een veulen die dezelfde maat gaat halen, weer uit een hengst van +/- 1.52. Voor deze 2 veulens gaf ze een merrie van 1.47 en een hengstje van ook ong. die hoogte (+/- 1.47), de merrie uit een hengst van 1.57 en het hengstje uit een hengst van 1.47.
Van de laatste hengst hebben we een merrie van 1.51 die zelf weer extreem groot fokt. van de eerste hengst hebben we redelijk grote nakomelingen gehad, de 2e hengst heeft een aantal grote, een aantal middenmaatjes en 2 kleine nakomelingen gegeven.

Kortom, er is geen bal over te zeggen!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:15

Een vroegere kennis van mij dekte zijn a pony een paar x met een hengst van 1.60.
Daar is iedere keer nog een grotere pony uit gekomen.Met de bevalling niet veel problemen gehad:alleen maar een hoop lange stelten wat er uit kwam!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:14

Juangi schreef:

Een veulen past zich in de merrie aan aan de ruimte die het heeft om te groeien. Heeft de merrie veel ruimte zal je een groter veulen krijgen als wanneer je merrie minder ruimte heeft. Echter dit maakt niets uit voor de uiteindelijke stokmaat die het dier gaat krijgen.

Verder antwoord op je vraag, het is toegestaan om op een D pony een paard te zetten. Echter zou ik dan geen KWPN hengst kiezen, omdat je dan vaak geen volledig papier krijgt. Dek je bij het NRPS, dan krijg je in veel gevallen wel een volledig papier waar je ook predikaten mee kan behalen.
Echter om zeker te zijn van de maat die het paardje krijgt zou ik niet fokken, maar eentje kopen die naar je zin is. Met fokken is dat altijd nog maar afwachten. Verder groeien ze vaak maar 1 maat, dus van D vaak naar de E.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 09:35

Bedankt voor alle reacties! Ik ben weer een stuk wijzer :D :D

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 22:38

IK heb uit een kleine D een kleine E gefokt. Op zich probleemloos gegaan alleen met het vinden van het uier had het veulen veel moeite de eerste dag. Moeder was 140, vader 154. Wel een heel mooi dier geworden en ik heb gekregen wat ik wilde. Ik fok liever zelf een paard dan dat ik er een koop. Deze heb ik van begin af aan en heb er een hechte band mee. Met kopen moet je net zo goed afwachten wat het is en of het klikt.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 09:08

Daar heb je gelijk in, maar dan heb je vaak wel gelijk de gewenste maat te pakken!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:31

Dat het veulen zich aanpast is niet altijd zo. Als er teveel verschil tussen zit kunnen er wel problemen ontstaan.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 10:37

Suzanne F. schreef:
Dat het veulen zich aanpast is niet altijd zo. Als er teveel verschil tussen zit kunnen er wel problemen ontstaan.

Heb je daar meer informatie over?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 10:41

UK_eef schreef:
Suzanne F. schreef:

Heb je daar meer informatie over?

Alleen eigen ervaring helaas.
Zal best iets over te vinden zijn op internet. Hier in de buurt gebeurt het nog wel eens dat zoiets misgaat, dan moet het veulen eruit gezaagd worden. Word je niet blij van lijkt me.
Maar een beetje hoogte/grootte verschil geeft uiteraard niks.

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:05

Hoeveel verschil zat er dan bij jou tussen merrie en hengst?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:00

chrisje_83 schreef:

Shetlander en een E-pony hengst, paard gefokt. (Krack C x Pion)
Heel veel dus.....

DinoBanani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:01

Mijn E pony merrie is 2x gedekt, 1x door VDL Atlantic, daaruit is een merrie van ruim 1.70 gekomen terwijl ze zelf nog geen 1.60 is. Daarna is ze gedekt door een onbekende hengst waaruit een E pony is gekomen van 1.58...

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 13:27

@ Suzanne: wauw! Logisch dat dat niet helemaal goed gelopen is!!
@ Dino: dat is ook best een aardig verschil!

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:29

Ik zou het toch niet doen in jouw plaats.
Voor je het weet eindig je met iets dat te groot is voor de ponywedstrijden, en dat je dus niet verkocht krijgt aan kinderen, en te klein voor de volwassenen.
Als je pony's fokt uit pony's, en paarden uit paarden, dan weet je tenminste (ongeveer) wat je krijgt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:39

Suzanne F. schreef:
chrisje_83 schreef:

Shetlander en een E-pony hengst, paard gefokt. (Krack C x Pion)
Heel veel dus.....

Mag ik vragen wat de beweegredenen van de fokker waren om een shetlander te combineren met een paard (en dan ook nog zo'n bloedpaard)....?

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:45

Wat ik me afvraag, als je een groot veulen fokt. Dus dat veulen komt er klein uit, zoals zn moeder, maar groeit vervolgens groot zoals z'n vader (stel he). Krijgt dat paard dan geen zwakke rug ofzo, omdat die zo snel ik gegroeid?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:57

Rijerijerije schreef:
Mag ik vragen wat de beweegredenen van de fokker waren om een shetlander te combineren met een paard (en dan ook nog zo'n bloedpaard)....?

Denk je echt dat dit een weloverwogen keuze was??? :D
Dit was een foutje uiteraard, een ontsnapte jaarlinghengst uit de paddock, sprong het weiland in en dekte de shet.