Shetlander scheren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JANNEKEx

Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:55

Hallo ,

Ik heb even een vraagje,

Ik zou graag mijn shetlander van haar dikke wintervachtje af helpen . . Als ze zweet duurt het erg lang voordat ze weer droog is.
En ze loopt regelmatig voor de kar. ( voor de volgende winter )

mijn vraag is .. wie scheert zijn/haar shet ook en welke deken's gebruiken jullie, zodat ze niet ziek worden of andere gekke dingen ?

Groetjes !
Laatst bijgewerkt door JANNEKEx op 25-03-10 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Shetlander scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:57

Hoi, nou als ik een tip mag geven doe het NIET!

Het is lente, dan moet je niet gaan scheren! krijgen ze een lelijke vacht van want je scheert zijn/haar zomervacht er ook gelijk af. Als je wil scheren moet je dat tegen begin nov eind jan.

Gewoon lekker veel borstelen

Pitt25

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:58

Ja, ik denk ook dat je nu niet moet gaan scheren, had je voor de winter moeten doen en dan onder de dekens stoppen. De mijne heeft nu één dikke op en is nog lekker kaal, begint nu weer kleur en haren te krijgen. Volgend jaar nieuwe ronde zou ik zeggen...

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 23:04

Jaa was ook mijn bedoeling .. want anders ziet het er straks niet eruit.. maar vroeg mij af welke deken(s) je ervoor moet gebruiken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 09:26

Ik jaag het scheerapparaat er altijd overheen, anders duurt het tot juni voor ze mooi kaal zijn en lopen ze de hele maand april/mei te zweten als ze werken.
Truuk is met de haren meescheren, alleen het lange haar van de hals en romp eraf en de zomervacht blijft zitten!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:05

Het is echt een bakerpraatje dat ze niet mooi worden als je ze nu gaat scheren. Wij scheren bepaalde shetjes altijd in het voorjaar. Zien ze er juist in de zomer dan super uit. Sommige shetten hebben zo'n giga vacht dat ze pas eind van de zomer helemaal eruit zijn. Dit gaat broeien hetgeen schuren tot gevolg heeft, ze staan bij het minste geringste te zweten, niet erg bevorderlijk. 2 weken terug hebben we bij onze jaarling de hals alvast geschoren. Zodra de temperatuur op gaat lopen, is hij helemaal aan de beurt. Onze andere shet hoeft meestal niet, maar die heeft ook een totaal andere vacht. Voorheen hadden we ook nog 2 merries, de éne moest echt elk voorjaar, de andere niet. En blij dat die merrie dan was als ze het vacht kwijt was, ging dan helemaal uit d'r bol.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:12

Ik heb mijn shet vorige zomer gewoon geschoren en kwam er heel netjes uit hoor! Niks lelijk!

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 11:24

Ik zou de shetlander niet nu scheren nee want dan moet je ze straks ook nog met een deken op laten lopen als t wat warmer word.
En als je hem toch wilt scheren kan je altijd ook nog alleen de hals en borst doen.
Ik scheer mijn shetlander altijd in oktober want september is het meestal nog wel warm genoeg om ze onder een zweetdeken te laten staan als ik heb gereden.
In de winter staan ze allebei onder een 300 grams waterdicht zodat ze ook naar buiten kunnen als t iets minder weer is. Als het dan vriest doe ik er meestal nog een zweet of stal deken onder maar je voelt het snel genoeg als je pony het te warm om te koud heeft.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 13:27

Je kan je shet wel in het jachtmodel scheren. Het ziet er niet uit, maar je pony heeft het wel wat koeler.
Ik moest mijn pony bijna aan de beademing leggen begin deze week, zo warm had ze het. Op advies van de DA moest ik haar scheren. Dus heb haar in het jachtmodel geschoren, zo kan ze werken en lekker haar warmte kwijt :j

Afbeelding

Paar jaar geleden haar ook voor de winter in het jachtmodel geschoren;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZLENLFU3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLZOQ8UN.jpg
Alleen is dit te hoog opgeschoren, het moet lager.

WikiMien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:44

Hier staan ze ook geschoren met een winterdekentje op.
Gewoon 's nachts nog even op stal zetten en regelmatig aan de oortjes en onder het deken voelen. Weet je gelijk of ze het te warm of te koud hebben.

Junkieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 13:22

ik ga eind april ook gewoon scheren, en dat je pony geen mooie zomer vacht krijgt is onzin kijk maar in mijn profiel daar staat een foto van mijn shet in hartje zomer en toen was hij ook in de lente geschoren, liever scheren dan een pony die het bloed heet heeft vind ik !!

Emuline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:04

ik zit ook te twijfelen over scheren.
ik zit meer met een ander probleem: veel klitten!
ik heb mijn shet van 9 maanden sinds 2 weken. en sinds ik hem heb, zit hij onder de klitten op z'n buik!
maar dan meer klonten van klei! de rest niet, alleen zijn buik, dus wat moet ik doen???

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:19

vd week scheren we de onze ook weer
wel helemaal en hij krijgt dan een polar fleece gevoerde regendeken op

pony loopt 24/7 buiten (schuilstal)

ineens kaal zonder deken daar is de overgang met en zonder vacht met zijn enorme vacht domweg te groot voor
zijn vacht te dik en te traag in de rui om niet te scheren

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:24

hoi ik heb gijs deze week ook weer geschoren hoor,de laatste jaren deed ik het net voor de winter en was ik het dit jaar niet van plan.
maar hij stond zooooo dik en verhaard altijd zo slecht,dat hij het werk echt niet meer aan kon met zijn dikke vacht.
hij was steeds kletsnat en werd ook erg loom.nu is hij gelijk een stuk opgeknapt en voelt zich veel lekkerder dat zie je gewoon. hij had er echt last van en dan kijk ik niet naar de dat mag niet is niet goed verhalen hoor.
ik doe wat ik den k dat het beste is en ik zie en weet zeker dat hij zich nu prettiger voelt.
hij doet best veel arbeid dus.
als jij denkt dat hij zich er beter bij voelt en last heeft van zijn vacht slecht verhaard en zo en lang nat blijft moet je dat helemaal zelf weten wat je doet.
dan scheer je hem toch zeker,gijsje krijgt ook altijd gewoon zijn mooie zomervacht nog hoor.
een groot paard kun je scheren bij arbeid maar een shet zeker ook hoor.

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 14:02

Nassie schreef:
Je kan je shet wel in het jachtmodel scheren. Het ziet er niet uit, maar je pony heeft het wel wat koeler.
Ik moest mijn pony bijna aan de beademing leggen begin deze week, zo warm had ze het. Op advies van de DA moest ik haar scheren. Dus heb haar in het jachtmodel geschoren, zo kan ze werken en lekker haar warmte kwijt :j

Afbeelding

Paar jaar geleden haar ook voor de winter in het jachtmodel geschoren;
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZLENLFU3.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JLZOQ8UN.jpg
Alleen is dit te hoog opgeschoren, het moet lager.

Leuke shet :D !
Met deze info kan ik zeker wat mee en leer wel van die foto's hoe het eruit komt te zien.
mijn pony heeft het ook altijd zo warm met haar vachtje. Haar dochter en de fjord is hun wintervachtje kwijt alleen bij Petra duurt het altijd erg lang. Ik ga eens proberen met het scheren kwa model van deze foto's.

Hoeven ze dan geen dekentje op ?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:33

In het jachtmodel hoeven ze geen dekentje op.
Tinkie heeft nu ook geen deken op. Paar winters terug voor de winter geschoren in het jachtmodel, toen ook geen dekentje op.
Het haar wat er blijft zitten is dan zegmaar haar dekentje :j

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 14:37

ja gijs staat nu nog wel met deken op als de zon goed schijnt alleen met exceemdeken maar anders zijn iets gevoerde regendeken er nog over.
hij is er echt van opgeknapt en kan het werk weer beter aan.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 15:17

Emuline schreef:
ik zit ook te twijfelen over scheren.
ik zit meer met een ander probleem: veel klitten!
ik heb mijn shet van 9 maanden sinds 2 weken. en sinds ik hem heb, zit hij onder de klitten op z'n buik!
maar dan meer klonten van klei! de rest niet, alleen zijn buik, dus wat moet ik doen???

Klitten d'r afknippen en buik wassen (in deze volgorde... *D ), anders krijg je ze bijna niet weg, en eruitkammen doet zeer...
succes!

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 15:31

Oke Bedankt :D !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:30

Nassie schreef:
In het jachtmodel hoeven ze geen dekentje op.
Tinkie heeft nu ook geen deken op. Paar winters terug voor de winter geschoren in het jachtmodel, toen ook geen dekentje op.
Het haar wat er blijft zitten is dan zegmaar haar dekentje :j

das leuk als ze t slechts een beetje warm hebben

maar bij schurk gaat het zelfs op zijn rug vervilten door de dikte vh haar ..
die gaat niet happy worden van een jacht model

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:55

Een beetje warm hebben?
Mijn pony moest ik in het jachtmodel scheren twee weken terug omdat ze het gloedheet had, ze was helemaal overhit en daar erg beroerd van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:57

:D was ook understatement

moet je m eens zien als die kaal is :D
weer helemaal happy de peppy :Y)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:59

Haha dat geloof ik graag.
Ik heb het idee dat mijn pony het nu met dit weer ook nog te warm heeft. Eind van de zomer gaat gewoon al het haar eraf. Jachtmodel is ook geen gezicht :+

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:55

Ik moet mijn shet wel scheren, want ze kan niet verharen! en dan is het anders te warm!

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:59

@ Nassie in mijn scheer boek staat dat tink in het streepmodel is geschoren.........