eczeem/ eczeemdeken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NN44

eczeem/ eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:30

Ik hoop dat het hier goed staat.. (er zijn ontzettend veel topics over zomereczeem maar ik kon niet echt een "hoofd topic"vinden.
We hebben een haflinger met zomereczeem staan, en nu willen we haar dit jaar voor het eerst met een eczeemdeken opzetten. Ze staat 24/7 in de wei en heeft nooit dekens omgehad.
Nu heb ik een paar vragen:
*Vanaf wanneer moet de deken om? (ik zat zelf rond begin april te denken, omdat ze nu nog ontzettend in de rui is)
*Ze staat dus 24/7 buiten, kan de deken gewoon opblijven bij regenbuien of vat ze dan kou?
Hoe doen jullie dit met jullie haflingers?
Alvast bedankt :D

Anoniem

Re: eczeem/ eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:32

Deken kan met regen gewoon opblijven mijn haf heeft hem al een week om.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:33

Ik heb laatst al een eczeemdeken aangetroffen op een paard :Y).
Het ligt eraan, zodra je merkt dat ze (een beetje) beginnen te schuren zou ik ze op doen. Hier is het gelukkig nog niet nodig. Zal niet lang meer duren.
Ik zou de deken gewoon oplaten en anders er een regendeken over doen, nu kan het nog wel zonder maar straks als die mugjes er zijn en je denkt 'oooooh het kan wel even zonder' dat dus echt niet doen want dan schuren ze alles kapot!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:37

Als ze al schuren ben ja al veel te laat, mits ernstig geval natuurlijk. Zo snel als de muggen komen en het warm begint te worden (nu dus) zou ik hem op doen. Van de regen weet ik nooit zo goed, hangt af van de deken. Een dikke slecht ademende deken doet er naturlijk te lang over om te drogen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:41

Bedankt voor de reacties! Ik ben met spoed op zoek naar een deken dus zodra ik hem heb zal ik hem er op gooien! Ik moet nog even afwachten hoe het allemaal gaat. Ze is absoluut geen dekens gewent, dus ik hoop dat ze hem oplaat! En dat haar buurvrouw er afblijft haha! Ik zal na een bui kijken of de deken lang nat blijft :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:44

Meestal zijn de dekens echt goed en dan blijven ze erg netjes op, ze zijn natuurlijk wel voor jeukende paarden en die halen nogal wat dingen uit om flink te schuren. Ik had een ivanhoe, duur was hij wel, maar ik was ook erg tevreden. Hij was luchtig, zat voor mijn merrie goed en bleef ook goed zitten en hij is vrij snel weer droog.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:48

Maar staan jullie paarden altijd met een deken om? (een winterdeken ofzo) Want ze is nu ontzettend aan het verharen, dus lijkt me niet handig om die deken er dan al om te doen?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:48

Hoi,
Ik heb nog een eczeemdeken liggen thuis, gloednieuw. Ik heb hem vorig jaar bij Epplejeck (hij staat nog op de website) gekocht voor onze Fjord maar helaas hebben we moeten laten inslapen. Als je wilt kan ik kijken welke maar hij heeft? Onze Fjord was groot dus ik neem aan dat hij wel past op een Haflinger.
Laat maar weten of je geinteresseerd bent.
Groetjes Vera

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 20:49

De deken is nooit echt handig, maar het help wel :D . Het verharen maakt niet zo heel veel uit, wel is het dan heel erg belangrijk (ook van de zomer hoor) dat je dagelijks de deken heel goed uit klopt. Zo haal je alle losse haren en zand er uit zodat hij blijft ademen.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 20:54

Ja handig lijkt het me ook niet echt haha :p maar dat schuren is ook niet fijn. We hebben al alle smeerseltjes geprobeerd maar echt helpen doet het allemaal niet. Dus vandaar dat ik dit wil proberen. Ik zal hem inderdaad dagelijks goed uitkloppen! :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:04

Wat vooral heel belangrijk is en ik dus veel fout heb gedaan haal de deken zo min mogelijk af en probeer tijdens het rijden en poetsen dus altijd als de deken af is in te spuiten met iets tegen vliegen. De dekens helpen goed maar als die van mij 5 minuutjes in de bak stond om te rollen dan was het al snel weer raak. Mocht je nog vragen hebben pb maar ik beantwoord ze graag!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 21:35

IggyPop schreef:
Wat vooral heel belangrijk is en ik dus veel fout heb gedaan haal de deken zo min mogelijk af en probeer tijdens het rijden en poetsen dus altijd als de deken af is in te spuiten met iets tegen vliegen. De dekens helpen goed maar als die van mij 5 minuutjes in de bak stond om te rollen dan was het al snel weer raak. Mocht je nog vragen hebben pb maar ik beantwoord ze graag!

Heel erg bedankt voor de tips! We hadden vorig jaar een hele fijne vliegenspray, die zal ik zeker dit jaar weer kopen! Ik hoop echt dat het werkt! Ik vind het altijd zo sneu als ze nog maar een paar sprietjes maan over houdt en zich helemaal gek schuurt. Bij vragen zal ik pb'en :D

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:52

deken gaat al om als het boven de 10/12 graden wordt (had nu al 2 weken gemoeten)
en alleen afdoen wanneer je met dr aan het werk gaat..
proberen zoveel mogelijk op te houden..

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:52

veersche schreef:
Hoi,
Ik heb nog een eczeemdeken liggen thuis, gloednieuw. Ik heb hem vorig jaar bij Epplejeck (hij staat nog op de website) gekocht voor onze Fjord maar helaas hebben we moeten laten inslapen. Als je wilt kan ik kijken welke maar hij heeft? Onze Fjord was groot dus ik neem aan dat hij wel past op een Haflinger.
Laat maar weten of je geinteresseerd bent.
Groetjes Vera

die heb ik ook vorig jaar gekocht!
een andere deken die ik bij mr ed had gehaald ging snel stuk maar deze kon veel meer hebben waardoor ik m dit jaar weer kan gebruiken.. :D
en die van epplejeck zijn niet zoo heel duur ;)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:54

suuszzzz schreef:
Maar staan jullie paarden altijd met een deken om? (een winterdeken ofzo) Want ze is nu ontzettend aan het verharen, dus lijkt me niet handig om die deken er dan al om te doen?

die van mij staat alleen s'winters met een regendeken om omdat hij buitenstaat maar hij is ook verschrikkelijk aan het verharen..
betekend goed borstelen dus!! ;)zodat je zoveel mogelijk eraf haalt.. ;)
maar verder kan het geen kwaad dat ze aan het verharen is en de deken op heeft ;)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 14:54