Ik ben er sinds kort achter gekomen dat mijn QH merrie (9jaar) niet meer gereden kan worden
We hebben besloten dat we graag een veulentje van haar willen. Nu heeft mijn merrie echter 1 probleem en dat is dat ze een holle knie heeft waar artrose op zit en bij hetzelfde been ook voorop het hoefbeen. Ik heb het er met mijn dierenarts over gehad en die heeft mij verteld dat de artrose niet erfelijk is. Er bestaat natuurlijk wel een kans dat mijn merrie haar holle knie doorgeeft aan haar veulen.
Nu snap ik dat de dekhengst waar ik naar op zoek ben 'perfecte' beentjes moet hebben om de kans zo klein mogelijk te maken dat het veulen ook een holle knie krijgt.
Zelf heb ik nog nooit een veulen gefokt dus mijn vraag is of iemand nog tips heeft waar ik op moet letten ook i.v.m dat been?
Of heb je zelf goede ervaringen met een dekhengst laat het dan ook even weten.
Mijn wensen voor een dekhengst zijn
reining gefokt
max 1.50m
het moet een Quarter zijn
kleur maakt me niet uit.
bedankt alvast!!
groetjes danique
Er bestaat nl geen keuringsverplichting voor Quarterhengsten voordat ze mogen dekken.
Ik heb er goed over na gedacht en heb besloten om niet te gaan fokken met mijn merrie. Als ik alle voor en nadelen op een rijtje zet zijn er meer nadelen en risico's. Een leuk jong bloempje is een betere en veiligere keuze!
Is basis gereden, niets bijzonders maar dan kan ik m zelf nog een hoop leren waardoor dat de band ook sterker word. Het is een ontzettende knuffelkont en dat heb ik nooit eerder gehad