Opstellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-10 19:58

Aangezien ik in het topic van de hengstenskeuring van het NMPRS de vraag voorbij zag komen hoe je een pony leert opstellen, en diegene als antwoord kreeg dat dat een lang verhaal is, leek het me handig daar een topic over te starten.
Ik heb zelf twee Shetlanders die staan ingeschreven bij een stamboek en dus naar keuringen gaan. Een jaarling hengstje van het NMPRS en een NSPS merrie. Maar zelf heb ik ook absoluut geen idee hoe het opstellen aangeleerd wordt. Doen de pony's dat vanzelf of wordt het ze echt aangeleerd om netjes te gaan staan? Ik ben ook nog maar een leek op dit gebied, ik ben vorig jaar voor het eerst naar beide keuringen gegaan.

Fleur1977

Re: Opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:27

Wat bedoel je dan precies met opstellen? Ik zou denken aan het binnenkomen in de ring en je pony dan dus opstellen voor de jury? Lijkt me op zich niet zo'n lang verhaal hoor en of je het echt precies kan aanleren vraag ik me ook af (alhoewel dat natuurlijk ook aan je pony ligt). Thuis kunnen ze wel netjes stil willen staan maar op de keuring zelf is het toch altijd anders. Ik denk dat als je je er goed op wilt voorbereiden je uiteraard wel moet oefenen met stilstaan en evt. ook eens naar de manege ofzo gaan om het daar te oefenen. Uiteraard is het ook de bedoeling dat je pony netjes staat dus niet met de benen in een hele vreemde positie (ook niet helemaal vierkant) ofzo en natuurlijk proberen de oortjes er op te krijgen maar verder zou ik er niet zoveel over kunnen zeggen eigenlijk. Haha, heb je hier wat aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:33

Je moet er zelf gewoon een beetje inzicht in hebben en weten wanneer je pony goed komt te staan, houd in dat alle vier de benen zichtbaar zijn, al zetten veel mensen ze zo neer dat de voorbenen vrijwel gelijk staan. wij zelf doen dat vaak ook omdat ik het idee heb dat ze zo beter uitkomen.
maar door hun gang in stap zetten ze de benen op een bepaalde manier door en op het moment dat ze de voeten goed neergezet heben zet je de pony stil. dit hebben de meeste wel snel door en blijven dan ook netjes staan (iig lang genoeg).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:38

volgens mij staat in het NMPRS regelement dat ze vierkant moeten staan

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:22

Ja, het staat inderdaad in het reglement dat ze vierkant moeten staan, maar wel met alle benen zichtbaar. Dan kun je ze dus nooit vierkant hebben. Het is toch zo dat het achterbeen aan de kant van de jury iets naar achteren hoort te staan? Ik zet ze wel altijd met de voorbenen naast elkaar, anders ziet het er wel een beetje raar uit.

Ik ben van plan op wandelingen enzo vlak naast andere pony's ze eens op te stellen, om zo te oefenen op een vreemde locatie.

Verder, bedankt allemaal :)

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 21:41

Ja, dat is raar zeg, ze kunnen toch idd niet vierkant staan met alle benen zichtbaar.. hmm, nou ja, ik zou ze zo neerzetten zoals Elina zegt, en zo dat ze dus gewoon een mooi plaatje vormen, is toch de eerste indruk die je maakt he?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 09:00

Ik zal eens goed gaan oefenen. Heb nog mooi 5 maanden de tijd.

Zouden ze het bij het NMPRS erg vinden als mijn jaarling tijdens het opstellen met mijn handen speelt? Dan weet ik iig zeker dat hij blijft staan.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 23:50

met vierkant bedoelen ze waarschijnlijk met alle 4 de benen netjes onder het lichaam en niet zoals je wel eens ziet helemaal gestrekt, dan staan de voor of acher (en soms zelfs beide) helemaal buiten het lichaam.
ik begin altijd met netjes leren stilstaan, ho = ho en dat betekent geen pas meer verzetten, ten alle tijde niet!
hierdoor leren ze netjes te luisteren en weten ze ook in een drukke ring tijdens de keuring dat ze braaf op moeten letten.
als ze dat door hebben gaan we een stapje verder ho = ho met de voorbenen netjes naast elkaar (zo laat ik ze altijd staan , evt heel iets uit elkaar maar niet te veel).
ik werk vaak met een clicker en een beloning, hierdoor hebben ze vaak erg snel door wat er van ze verwacht word.
als ze dit door hebben weer een stapje verder, ho = ho met de voorbenen naast elkaar en de achterkant ook netjes iets uit elkaar.
door de beloning steeds niet eerder te geven dan dat ze zo staan zoals jij wilt hebben ze het spelletje zo door!
als de stand dan uit eindelijk goed is kan je verder oefenen met de hoofd/hals houding op de zelfde manier.
hoe ze precies op z'n mooist staan is ook afhankelijk van de bouw van een paardje en zijn/haar goede en/of mindere punten.
je probeert je paardje natuurlijk zo neer te zetten dat hij/zij zo mooi mogelijk is, dit betekent dus dat je of iemand nodig hebt die met je mee kijkt en ook snapt wat de bedoeling is en tevens de sterke en zwakke punten van jouw paardje kent.
of je kan foto's laten maken waarop je zelf kan zien hoe het er uit ziet, of oefenen in de buurt van een raam waarin je de weer spiegeling goed kan zien.
hoop dat het zo een beetje duidelijk is en je er wat mee kan.
het is dus wel zo dat dit niet in 1 dag geleerd is, je moet best veel met je paardje oefenen en de 1 zal het sneller door hebben als de ander.
op een keuring is het dan ook nog eens extra spannend voor jou en je paardje, als je paardje dan in ieder geval snapt wat de bedoeling is en weet van er van hem verwacht word is het al een stuk makkelijker!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 08:32

Dat is een goede, clickertraining! Ik gebruik het al wel bij mijn ruintje bij het beleren, maar die gaat niet naar de keuring. Ik zal eens proberen of het bij ons monster werkt! Bedankt iig voor de duidelijke uitleg!