zestienjarig fjordje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

zestienjarig fjordje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:49

Op zoek naar een lieve bosstruiner, ga ik volgend weekend naar een fjordje kijken'
Ik heb vroeger altijd fjord gereden en vind het leuke pony's met leuke karakters.
(ik heb een zwak voor koudbloedjes. We hebben er hier 3 :D )

De fjord is 16. Mijn echtgenoot vond het eigenlijk wat oud, zelf vind ik het nogal meevallen. Voor zover mijn herinnering rijkt, halen fjorden heel aardige leeftijden in goede gezondheid.
Het is de bedoeling om gewoon bosritten te maken, met echtgenoot met zijn noordzweed.
Rustig tempo, maar soms wel langere ritten.
Voordeel van een 16 jarige vind ik het feit dat ze wel wat gewend zijn en vaak al wat stabieler.
Heb zelf veel rijervaring, maar de laatste jaren niet meer veel gereden en ben vijftig en dus al beetje stijver :o

wat vinden de fjordenmensen? Is een fjordje van 16 oud of kan ie nog wel wat jaren mee de bossen in
?

chocobroodje

Re: zestienjarig fjordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:51

Kijk maar eens in mijn profiel 1 van 8 en 1 van 16 (bijna 17) Die van 16 ziet er het jongste uit en heeft veruit de meeste energie ;) Die gaan normaal gesproken nog een hele tijd mee :))

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:51

Tja mijn haflinger wordt dit jaar 16 en wordt regelmatig aangezien voor 5, bij wijze van :+
Maar dat is echt afhankelijk van het paard opzich. Ik ken ook paarden van 16 die echt al aan pensioen toe zijn, doorgezakt, 'grijzig' etc.
Gewoon gaan kijken en goed op het paard letten :j

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:14

hoi ik heb mijn fjord gekocht toen ze 17 was. ook even over nagedacht nu is ze 19 en ik rij haar graag!
zit is in topconditie en is heel wijs. heerlijk!
ze schrikt nergens van, kan en durft alles.
Ze loopt bij mij ook voor de kar met kinderfeestjes echt een betrouwbaar beestje.
ik kan mij volledig ontspannen op haar, alles komt goed.
En ik heb haar zelfs nog kunnen omscholen tot western paard. ze heeft nog heel wat bijgeleerd. vind dit ook leuk.
Een fjord kan makkelijk boven de 20 worden en nog te rijden zijn.
zeker als het lekker om boscrossen gaat.
ik geniet elke dag van mijn oudere fjord en ben erg gelukkig met haar!
(ze wordt vaak veeel jonger geschat!)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:16

Doen! Ik heb mijn fjord ook gekocht toen hij 16 was en ik heb hem nu 2 1/2 half jaar. Nooit spijt gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 19:20

Niets van te zeggen, scheelt veel van paard tot paard. Mijn oudste fjord is 18 en al een jaar met pensioen. Staat niet meer betrouwbaar op de benen en heeft meerdere blessures gehad. Is in d'r koppie nog steeds 3 hoor, maar ze maakt gemiddeld wel eens per half jaar een koprol omdat er een been ineens even blijft staan terwijl de rest van die 400 kilo doordendert. Best jammer als je daar bovenop zit... Die is dus op haar 17e al professioneel grasmaaier geworden. (nou moet ik wel zeggen dat ze heel veel gedaan en gepresteerd heeft) De moeder van mijn jongste fjord is even oud en heeft ook zeer regelmatig blessures de laatste tijd. Ik ken echter ook fjorden van die leeftijd en ouder die nog als een zonnetje lopen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 20:45

wow veel reacties. Bedankt. Lees toch aardig wat positieve meningen.
We gaan het weekend kijken en ik zal het allemaal in gedachten houden.
Als we interesse hebben, krijgen we hem eerst op de proef. Eigenaar wil er zeker van zijn dat de pony het goed heeft en wij willen zeker zijn dat we een gezond paardje hebben.
Ik hou jullie op de hoogte

zongritJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:16

wat sonja zegt ben ik het mee eens

ook een ander verhaal onze fjord is 21
wij hebben haar gekocht toen ze 20 was
ze staat er nog volop bij ze is van mijn zusje
en die heefd er soms nog moeite mee
ze ziet er nog best goed uit vind ik
ze is vorig jaar voor het eerst naar de keuring geweest
veel mensen zijden niet doen ze is al 21
en toch kreeg ze een 1e premie
dit jaar gaat mijn zusje er nog proefjes mee rijden
fotos staan in mijn profiel het is ires

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 21:17

O ja, ik heb toen wel mijn fjord laten keuren. Ik weet niet of jullie dat ook willen doen.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 22:01

Mijn fjordje wordt dit jaar ook alweer 17. Maar aan haar is niets te zien.
Haar vorige eigenaresse zei laatst zelfs dat ze nu eigenlijk fitter is dan ooit. *D
Natuurlijk is het bij elk paard verschillend, maar ik denk dat fjordjes over het algemeen nog gewoon meetellen op deze leeftijd! :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 07:39

bedankt voor de reacties. Ik laat hem wel keuren, maar pas als hij op proef hier staan.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 13:50

Ik heb 5 jaar geleden ook een 16 jarige gekocht, bevalt nog prima.. Ze heeft wel wat last van artrose, maar geen last van.
Ze schatten haar ook vaak veel jonger in en ze heeft nog energie voor 10.. Naja momenteel niet, want ze staat hoogdrachtig in de wei.. Jaja, ook dat kan nog met haar 21 jaartjes..
Bedenk dus wel dat met oudere paarden ook eerder kwaaltjes kunnen komen, dus dat de kosten wat hoger kunnen uitvallen..

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:11

Ook mijn Fjord is inmiddels bijna 18. Heb haar gekocht toen ze bijna 15 was. Ze is nog erg fit en wordt vaak jonger geschat. Ze is nu net als Jeskim hoogdrachtig maar als ze straks bevallen is en het veulen een paar weken oud is dan gaat ze gewoon weer hup voor de kar.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 15:09

Mijn eerste paardje ook een fjord heb ik ook op 16 jarige leeftijd gekocht ze is nu 19, kan je zeggen ideaal zo'n paardje overal aan gewend en gemakkelijk etc.
en ze gaat nog jaaaren mee

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:21

Mijn fjord wordt 1 april 15 jaar maar dat valt er absoluut niet aan te zien!!! De hoefsmid schatte hem puur op uiterlijk en karakter een jaar of vijf :+ Hij zit nog boordevol energie en ziet er ook nog jong uit. Als er nu niets gebeurt denk ik (hoop ik) dat h ij ook nog wel een heel eind zal meegaan :)

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:27

Ik heb 2 maanden terrug ook een Fjordje gekocht,ze wordt volgende maand 16...en ook ik ben zelf 50 8-)
Ook zij wordt veel jonger geschat en heeft energie zat,zelf vind ik het heerlijk zo"n doorgewinterde dame :D

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:31

mijn dochter d,r verzorgfjord is 18 en je zou zo zeggen dat ze 6 is. Als jou gevoel goed is, moet je je vooral niet tegen laten houden door de leeftijd

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 20:37

Leuk te horen. Ik heb eerder eigenlijk ook oudere paardjes gehad. Heb daar ook wel een beetje een zwak voor. Die hebben alles toch al zo'n beetje gezien...
Maar goed... we gaan in het weekend pas kijken en dan weet ik pas of het iets is. Ik hoop het.
Heb vroeger altijd fjord gereden en er toch een zwak voor gehouden.

proficiat esmeralda :D

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:39

Ik heb 2 fjorden één van 8 en één van 18, ze lopen in 2 span, die van 18 (merrie) trekt de kar en die van 8 (ruin) loopt er naast te huppelen maar trekken ho maar!!!
Natuurlijk zetten wij hem dan aan het werk. :Y)

Ik denk dat het per fjord verschillend is, gewoon gaan kijken dus.

gr karin

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 20:50

liljebo schreef:
Leuk te horen. Ik heb eerder eigenlijk ook oudere paardjes gehad. Heb daar ook wel een beetje een zwak voor. Die hebben alles toch al zo'n beetje gezien...
Maar goed... we gaan in het weekend pas kijken en dan weet ik pas of het iets is. Ik hoop het.
Heb vroeger altijd fjord gereden en er toch een zwak voor gehouden.

proficiat esmeralda :D

bedankt :D

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:59

die 2 van mij worden 20 en 21 jaar, ze worden altijd jonger geschat en moet wel lachen als men hoort hoe oud ze zijn. ze lopen beide nog voor de paardentram of dat het niets is.

ik heb ze ruim 14 en 15 jaar, wil ze ook voor geen goud meer kwijt

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:12

diesuus schreef:
Ik heb 2 fjorden één van 8 en één van 18, ze lopen in 2 span, die van 18 (merrie) trekt de kar en die van 8 (ruin) loopt er naast te huppelen maar trekken ho maar!!!
Natuurlijk zetten wij hem dan aan het werk. :Y)

Ik denk dat het per fjord verschillend is, gewoon gaan kijken dus.

gr karin

Hahaha slimme fjord die van 8 :+

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 13:14

hahahaha 16 jaar is echt niet oud voor een fjord,mits ie gezond is natuurlijk.
Heb de mijne ook met 16 jaar gekocht,ze is nu bijna 21 en nog zo fit(en eigenwijs)als een hoentje!!!hahaha

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 21:46

De mijne is nu bijna 22 en heb hem vanaf zijn 3e. Tot zijn 15 nooit kreupel geweest, maar daarna is er hoefkatrol vastgesteld en sindsdien heeft hij verschillende blessures gehad, zoals verdraaide kogel, verrekte kniebanden en paar keer verstappingen. Dus hij is wel gevoeliger voor blessures sinds hij ouder is. Heeft ook de ziekte van Cushing, en daar schijnen de wat koudbloed achtige rassen toch eerder gevoelig voor te zijn.

willekuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:01

Hoiii,

Ik heb twee weken geleden een fjord gekocht van 17 jaar en heb nog een fjord van 18 jaar. Ben inmiddels ook bijna 50 jaar en geen zin meer om mijn nek te breken hahaha
Mijn fjorden lopen nog steeds als een tierelier. Lekker looplustig en ook ik maak regelmatig lange ritten. Ik rijd zeker 4x per week en het gaat helemaal perfect.Ze zijn lekker doorgewinterd, hebben veel gezien en mee gemaakt zodat ik zonder angst heerlijk kan genieten van onze buitenritten. Zo kun je heus nog wel jaren van elkaar genieten. Mijn haflinger die ik hiervoor had is 27 geworden en had ik gekocht op haar 22 ste. wij hebben 5 heerlijke jaren samen gehad. Dus ik zie geen probleem!