[EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

[EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 17:02

Met mijn merrie zou ik in de toekomst een veulen willen fokken.
Als doel het veulen zelf te houden.
Mijn paard is namelijk Allround gefokt. En ik zou toch echt iets meer dressuurmatig paard willen fokken.
Ze is een Elcaro x Wolfgang

Ik zou graag verbeteren:
- De draf, die mag krachtiger/ ruimer
- De maat, mijn merrie is ongeveer 1.65, het veulen zou ik het liefst minimaal 1.68 willen hebben en maximaal 1.75.
- Meer dressuurbloed
- Nuchterder karakter

Voorkeuren voor de hengst:
- Donkerbruin / zwart
- Een die maat fokt
- Nuchter karakter
- (zeer) Goede draf
- Hoogbenig dier

Foto's:

http://img100.imageshack.us/img100/2351/32071177rt4.jpg

Afbeelding

Stap foto:
http://i22.tinypic.com/23ti1y9.jpg

Draf foto:
Afbeelding

Alle tips zijn welkom! :)
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-04-10 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's zichtbaar, rest in link

Saskia505

Re: [EH][KWPN] Hengst voor Elcaro x Wolfgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 18:39

Misschien dat United een goede keus is voor je merrie. Hij fokt vergrotend, voegt veel beweging toe en met hem zit je wel goed wat betreft het dressuurbloed. Zijn nakomelingen hebben over het algemeen een heel fijn en rustig karakter.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 20:49

Bedankt, zal mij even meer in United gaan verdiepen!

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:23

Merrie zit zo te zien goed in elkaar. Schouder mocht een tikkie schuiner en langer naar mijn zin. De hals komt daarbij iets diep uit de borst.

Als je kleurvoorkeur er niet bij stond zou ik Tango adviseren. Die is erg bewerkbaar, geeft hoogbenigheid, een goede draf en een degelijk model. Nu moet ik er nog even over nadenken :-)

Met United zou ik bang zijn voor de halslengte, met name de nek. Op stand lijkt je merrie die voldoende te hebben maar in beweging twijfel ik er een beetje over.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:33

Daarbij mag jouw merrie voor United net iets langer gelijnd zijn vind ik :)

Heb je ook een voorkeur voor bloedrichting? Van Metall bijv. weet ik dat hij een hele goede draf mee geeft. Op onze merrie heeft hij dat in elk geval verbeterd, net als de maat.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:40

lp Metall geeft ook vaak kleintjes toch?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:42

Volgens de index vegroot hij zelfs iets en wat ik tot nu toe aan nakomelingen heb gezien waren dat geen kleintjes. Maar het kan hoor :j

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-10 15:49

Ik ben erg weg van de hengst Florencio I, kan alleen nergens vinden waar hij ter dekking staat in Nederland?
Een leuke nakomeling is ook welkom, vind die Charmeur ook erg gaaf.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 21:30

Rozanne schreef:
Ik ben erg weg van de hengst Florencio I, kan alleen nergens vinden waar hij ter dekking staat in Nederland?
Een leuke nakomeling is ook welkom, vind die Charmeur ook erg gaaf.

Bedoel je Florencio ( Florestan * Weltmeyer ) ? Deze staat ter dekking bij Nijhof.
www.team-nijhof.nl

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:48

Rhea schreef:

Voor zover ik weet is Metall een van de weinige Ferro zonen die vergrotend fokt.

de_mast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 07:50

Al eens aan Velazquez gedacht? Zeker een aanrader.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 20:57

Elisa2 schreef:
Rhea schreef:

Voor zover ik weet is Metall een van de weinige Ferro zonen die vergrotend fokt.

Rhodium en Rousseau ook ! Behoorlijk zelfs .Alleen met een Ferro zoon ga je iha geen nuchter karakter fokken.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:03

Dat ben ik niet met je eens Amaze. Ze kunnen sensibel zijn, maar dat hebben ze lang niet allemaal. Vergelijkbaar met wat Jazz aan karakter KAN geven.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 21:11

Lilliputter schreef:
Dat ben ik niet met je eens Amaze. Ze kunnen sensibel zijn, maar dat hebben ze lang niet allemaal. Vergelijkbaar met wat Jazz aan karakter KAN geven.
Ik zeg ook iha ... uitzonderingen zijn er altijd ,maar ze staan er niet om bekend dat het doetjes zijn ;)

TS ;Jouw merrie heeft imo zeker een voldoende lang voorbeen ,wel zou ik bij de hengstenkeuze rekening houden met de omvang van het beenwerk je merrie mag nl wat meer ''bot'' hebben.

Ik denk dat Flemmingh bloed weleens zou kunnen zijn wat je zoekt ,daarbij denk ik bv aan Westenwind (Flemmingh x Contango)

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 23:30

Ik denk dat Wup wel aan jouw eisen voldoet, ik weet alleen niet of hij groot fokt. Maar dat zal toch wel ergens te vinden zijn.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:17

marjolein88 schreef:
Ik denk dat Wup wel aan jouw eisen voldoet, ik weet alleen niet of hij groot fokt. Maar dat zal toch wel ergens te vinden zijn.

http://www.joyceheuitink.nl/images/OLTH ... 2-2009.pdf
Achter Wup zit Wolfgang, en achter mijn merrie ook.
Dus dat heb ik liever niet.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:23

Westenwind is ook al in mijn vorige topic een aantal keer aan bod gekomen:
amaze schreef:
Lilliputter schreef:
Ik zeg ook iha ... uitzonderingen zijn er altijd ,maar ze staan er niet om bekend dat het doetjes zijn ;)

TS ;Jouw merrie heeft imo zeker een voldoende lang voorbeen ,wel zou ik bij de hengstenkeuze rekening houden met de omvang van het beenwerk je merrie mag nl wat meer ''bot'' hebben.

Ik denk dat Flemmingh bloed weleens zou kunnen zijn wat je zoekt ,daarbij denk ik bv aan Westenwind (Flemmingh x Contango)

Sammie schreef:
Ga ik een andere poging doen, hoewel ik mij er niet voor 100% achter kan zetten.

Flemmingh icm met Lucky boy doet het vaak goed, je zoekt hoogbenigheid, goede draf, (dressuur)bloed, donkere kleur (moet je niet opfokken), schuine schouder... en Ulft bij Farn.. (zit ook in ferro). Wellicht nog een beetje springbloedaansluiting. Fresco bij lucky boy..

Westenwind...

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Sammie schreef:
Westenwind
Flemmingh x Contango x Ulft x Fresco

Verrichtingsverslag
Verrichting Ermelo 2006 (21-09 t/m 29-11)
Westenwind is een eerlijke en betrouwbare hengst met een goede instelling.
De hengst heeft veel bereidheid tot werken en laat zich goed bewerken.
De stap is zuiver en voldoende van ruimte. De draf is goed van ruimte en gedragen. De galop is goed van ruimte en krachtig. In beweging heeft Westenwind een goede houding, een goede balans en veel souplesse. Het achterbeen wordt goed ondergebracht maar zou daarbij actiever moeten zijn. Als dressuurpaard heeft Westenwind veel aanleg en geeft hij zijn ruiter een goed gevoel.

Stalgedrag: Eerlijke betrouwbare hengst, makkelijk in de omgang en rustig op stal.
Veterinaire opmerkingen: Geen bijzonderheden.
Spermaonderzoek: Verwacht bevruchtend vermogen klasse: goed.

Verrichtingscijfers
stap x 2 7
draf x 2 8
houding & balans 8
galop x 2 8
souplesse 8
rijdbaarheid/bewerkbaarheid 8
aanleg als dressuurpaard 8
totaal 78.0
plaatsing 2e van 4 (4)

Paringsadvies 2006
Westenwind kan een goed karakter, houding en schoudervrijheid toevoegen. De aan te bieden merries moeten een sterke rug- en lendenpartij hebben.

Overige informatie
Gegevens Jahrbuch Zucht 2005 Flemmingh
goedgekeurde zoons: 1; ingeschreven fokmerries: 13.
jaarwinsom nakomelingen EUR 2.918; levenswinsom nakomelingen EUR 38.159.

HK KWPN Den Bosch 2006 (04-02)
Aangewezen voor verrichtingsonderzoek. Fokrichting dressuur. Kampioenskeuring dressuur 5e.
Verwachtingswaarde springen 96 (btr 33%). Verwachtingswaarde dressuur 135 (btr 36%).

Afstammingsinformatie stand 2006
Vader Flemmingh is van grote invloed op de dressuurpaardenfokkerij. Via zijn goedgekeurde Grand Prix-zonen Krack-C en Lingh, maar ook via de moederlijn komt zijn verervingskracht naar voren.
Moeder Marybelle is een dochter van Contango, die vanwege zijn goede vererving dit voorjaar het preferentschap ontving. Marybelle heeft zelf Z2 in de dressuur gelopen. Zij bracht 6 nakomelingen (3 hv en 3 mv) waarvan 1 ster, 1 2e bezichtiging, 1 keur sport(drs) en het Z2-dressuurpaard Roselle (v Kroonjuweel). Ook grootmoeder Gera is succesvol in de fokkerij. Zij bracht het Z-springpaard La Belletiere (v Damiro), het Z1-dressuurpaard Nikita (v Gervantus) en het Z2-dressuurpaard Raimond (v Jetset-D). Overgrootmoeder Osca bracht de KWPN goedgekeurde hengst, tevens ZZL-dressuurpaard, Fair Play. Verder is zij de moeder van het ZZ-springpaard Dimmerdor (v Nimmerdor) en van het internationaal GP-springpaard Nimmerdor (v Nimmerdor).

Exterieuromschrijving 2006
Goed ontwikkelde, ruim voldoende rijtypische hengst, die goed in het rechthoeksmodel is gebouwd. Het hoofd is voldoende sprekend. De hals is goed van vorm en lengte. De rug is goed van lengte, licht gezonken, met een matige aansluiting naar de lendenen. De croupe is goed van ligging en bespiering en voldoende van lengte. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is goed ontwikkeld en heeft ruim voldoende kwaliteit.

Moederrapport 2006
Marybelle is een ruim voldoende ontwikkelde merrie die goed in het rechthoeksmodel staat. De merrie heeft een klassieke opdruk.
Het hoofd is sprekend. De hoofd/halsverbinding is ruim voldoende licht. De hals heeft ruim voldoende lengte, staat er goed op en heeft veel bespiering in de bovenlijn. De schoft is voldoende ontwikkeld, deze loopt voldoende ver door. De schouder heeft ruim voldoende lengte en is voldoende schuin gelegen. De rug is wat week. De lendenen zijn ruim voldoende aangesloten. De croupe is recht, deze heeft voldoende lengte. Het voorbeen is van terzijde gezien correct gesteld, het is wat onderstandig. Het voorbeen zou langer moeten zijn. Het achterbeen is gebogen. De kootstand is normaal. De hoeven zijn ruim voldoende breed, de verzenen zijn voldoende ontwikkeld. Het fundament is passend wat betreft omvang en heeft ruim voldoende kwaliteit.
De stap is actief en zuiver met voldoende ruimte. In stap gaat de merrie wat toontredend. De draf is ruim en ruim voldoende krachtig, de merrie toont ruim voldoende houding en voldoende souplesse. Er is sprake van een goede heffing van de voorknie. Gaat de merrie versnellen, dan wordt ze vlak in het voorbeen.
De galop heeft voldoende ruimte en ruim voldoende houding en afdruk.
De merrie zou in beweging wat lichtvoetiger kunnen zijn.
Stokmaat: 166.0 cm. Kleur: bruin.

Lauw van Vliet biedt hem aan: http://www.lauwvanvliet.nl/hengsten.asp ... =1&h_id=18

11april is de hengstenshow en dit jaar worden de eerste veulens geboren :)

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 09:29

Ja, deze hengst spreekt mij heel erg aan.
Kan alleen geen nakomelingen rapport van hem vinden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-06-12 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 10:01

samenvatting nakomelingenrapport NRPS Florencio:

*rijtypische nakomelingen voldoende/goede uitstraling
* enkele keer iets lang hoofd, voldoende sprekend
*halzen goed
* schoft voldoende/goed ontwikkeld
* rug/ lendenen/croupe goede vorm en lengte
* enkele maal nakomeling met arm bespierde bovenlijn
* voorbenen goed gesteld, enkele keer iets onderstandig
* achterbenen goed v. lengte en goed gesteld.
*beenwerk soms wat teer, voldoende hard
* stap: r. voldoende tact, ruimte en souplesse
draf: voldoende ruim en souplesse, goede balas en gedragenheid. een enkele keer achter iets nauw.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 10:33

Dankjewel Marjolein88.

Spijkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:42

En van het KWPN

Afstammelingen 2006 (veulens)
Florencio toonde een weinig uniforme collectie voldoende ontwikkelde veulens. De veulens zijn voldoende rijtypisch en staan doorgaans ruim voldoende in het rechthoeksmodel.
Het hoofd is sprekend. De nek is matig van lengte. De hals is voldoende van lengte. De veulens hebben doorgaans een onderhals. Meerdere veulens zouden meer bespiering in de bovenlijn moeten hebben. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van ligging en lengte. De rug is wisselend van lengte en meerdere malen gezonken. De lendenen zijn goed aangesloten en meermalen strak. De croupe is wisselend van ligging en vaak kort. De broekspier moet verder doorlopen. Het voorbeen is goed van lengte, soms teer. De stand van het achterbeen is meermalen lang en sabelbenig. Het fundament is voldoende ontwikkeld en voldoende van kwaliteit.
De stap is ruim voldoende van ruimte, maar zou meer souplesse moeten hebben. In draf bewegen de veulens met voldoende zelfhouding. Het achterbeen buigt goed, maar zou meer moeten ondertreden. Het voorbeengebruik varieert van strak tot goed. Meerdere veulens zouden in galop meer balans en souplesse moeten hebben.

Kort samengevat: Een collectie voldoende ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens. De veulens hebben vaak een onderhals. In beweging zouden de veulens het achterbeen resoluter moeten onderbrengen en meer souplesse moeten hebben.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen veulens. Eén door het KWPN aangewezen veulen was afwezig. Dit veulen is thuis geïnspecteerd en past in het beeld van de rapportage.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was goed.
Getoond: 19 (+1) veulens uit 196 in 2005 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Florencio lijkt geschikt voor royaal gebouwde, goed in het rechthoeksmodel staande dressuurmerries die over een goed achterbeengebruik beschikken.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 14:55

Ik denk dat ik eerder qua model Charmeur zou kiezen dan Florencio. Die heeft net wat meer maat en hoogbeniger.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 19:54

Rozanne schreef:
Westenwind is ook al in mijn vorige topic een aantal keer aan bod gekomen:

..maar dat weet ik niet ! :P

het is waarschijnlijk dan niet voor niets dat hij vaker genoemd wordt ! *D

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 19:54

Nee, maar daarom haal ik juist die berichtjes erbij! :)

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 13:45

is mijn mooie trakehner Schönglanz niks? heeft maat, geeft dat ook door, super karakter..veel adel en uitstraling..
op mijn site staat meer info over hem