[H] hengstenkeuze voor mijn merrie (gelders type)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lizanne123

[H] hengstenkeuze voor mijn merrie (gelders type)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 13:26

Hallo,
ik heb een merrie, gelders type (vader Epiloog, een Amelander hengst) . Ik heb er geen papieren bij, maar aangezien ze een braaf en supersterk paard is wil ik er graag nog eens een veulen bij fokken (voor mezelf). Al een tijdje wezen spitten op de KWPN, je vind er van alles, maar niets over het karakter. Ik wil graag weer een paardje met een braaf karakter voor buitenritten, die ook leuk in de dressuur kan meedoen. Mijn merrie is tot M2 gekomen, maar had niet echt de souplesse om hoger te komen.
Graag eens wat advies.
Ook zou ik willen weten of je qua type een enigzins vergelijkbaar type moet doen, of juist een heel afwijkend type, wat dan zou neerkomen op een superfijn, smalgebouwd dier.
Ben benieuwd.
Lizanne

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 15:47

Zou je een standfoto kunnen plaatsten en haar sterke punten en minder sterke punten kunnen benoemen? En aangeven wat je zelf voor een type zou willen fokken.

Ik zou bij het Gelderse Type blijven en daar vind je hele moderne Gelderse types en hele klassieke Gelderse Types.

Als je klassiek wil fokken zou ik voor Laurentz of nu het nog kan voor Elegant gaan. Maar dat is wel afhankelijk van je eigen merrie.

Gelderse paarden staan bekend om hun brave maar zeer werkwillige karakter(niet sloom)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:33

Ik weet niet of je voor meer souplesse bij die 2 hengsten moet zijn. Ik denk het eigenlijk niet.
Ik heb ook een zware amelander merrie gehad en daar heb ik veulens bij gefokt van Parcival, Vitens en Alexandro. Ik heb expres voor het wat moderne (Koss) bloed gekozen omdat de merrie wat meer ras en souplesse kon gebruiken en dat is goed uitgepakt.
Het lijkt mij heel verstandig om in dezelfde richting te fokken, dat is redelijk 'fokvast' omdat het qua type en bloedvoering overeenkomt en ook de karakters van Gelderse paarden zijn over het algemeen prima geschikt voor het doel wat jij voor ogen hebt.

lizanne123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 21:12