karretje shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

regina

karretje shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 15:30

hallo,

ik wil graag gaan beginnen met mennen met mijn shetlander. misschien zelfs dubbelspan.
mijn shetlanders zijn fijn gebouwd en zijn 91 en 92 cm. nu was mijn vraag, wat voor karretje kan ik het beste kopen en dan doel ik vooral op spoorbreedte, gewicht, wielgrootte, specifiek voor mijn shetlanders.
ik wil in de toekomst vooral recreatief gaan rijden, maar misschien dat ik ook wel eens een dressuurwedstrijdje wil gaan doen. welke karretjes zijn daarvoor geschikt?

Dennis

Re: karretje shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:35

Spoorbreedte zou ik wel de geadviseerde 125 cm aanhouden, die word over een paar jaar ook verplicht (dus ik moet allemaal nieuwe wagens....).

Ik zou naar een concourswagentje kijken dat onderdoor kan draaien. Is fijn voor buitenritjes, is niet zwar en kan je ook mee op wedstrijd.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:38

ok, dank je ciska :)

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:04

Die 125 cm spoorbreedte is dat inclusief wielen of tussen de wielen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:11

Spoorbreedte zoals officieel gemeten word. Buitenkanten op de grond bij het achterwiel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 20:32

Qua spoorbreedte zou ik inderdaad 125 cm. of groter aanhouden omdat dit dus idd verplicht gaat worden.

Wil je een 2span wagen, waar je dus alleen mee gaat rijden met een 2span dan mag hij natuurlijk wat zwaarder zijn, maar als je met dezelfde wagen zowel enkel en 2span wil gaan rijden moet je rekening houden met het enkelspan.

Ik TEM trouwens ook even; dit hoort volgens mij beter op AR :)

Ik heb trouwens nu een nieuwe marathonwagen besteld bij Kraay, de pony 62a marathon.
Officieel een enkelspan wagen, gewicht voor enkelspan zal zo rond de 120/130 kg. liggen, middels een heel handig systeem kan ik dan het enkelspan lamoen (onafhankelijk bewegend, dus 2 losse bomen) eraf halen en een compleet onderstel voor 2span er op vast maken, binnen 5 min. gebeurd.
Voor 2span is dezelfde wagen ong. 150 kg.
Mijn shetten zijn allebei rond de 1 meter.

regina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 21:20

ok, bedankt joyciej! :)
ja ik wist niet goed waar ik het moest plaatsen, omdat het toch een shetlander vraag is, maar ook AR :)

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:17

Even Off Topic: Die verplichte spoorbreedte, die is hoop ik alleen verplicht als je wedstrijden wilt rijden? Ik heb namelijk een nieuwe HCA sulky gekocht (door omstandigheden zelfs nog niet kunnen gebruiken) en die is geen 1.25 meter breed.

Voor recreatie is het toch niet verplicht hoop ik, kunnen ze dat überhaubt verplichten, voor recreatie?

Ik knijp hem wel even, dalijk mag ik over een paar jaar mijn sulky niet meer gebruiken.

Aan TS: Ik heb niet zoveel ervaring met de echte marathonwagens, wel met sulky's dus. Maar als je rekening houdt met die spoorbreedte, dan moet je hier niet voor kiezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:22

als je kijkt wat voor rommel er op MP staat waar gewoon mee gereden wordt, lijkt het mij echt geen probleem dat jij met een mindere spoorbreedte rijdt ;)
Is idd alleen officieel verplicht (of... wordt)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:26

xLenax schreef:
Even Off Topic: Die verplichte spoorbreedte, die is hoop ik alleen verplicht als je wedstrijden wilt rijden? Ik heb namelijk een nieuwe HCA sulky gekocht (door omstandigheden zelfs nog niet kunnen gebruiken) en die is geen 1.25 meter breed.

Voor recreatie is het toch niet verplicht hoop ik, kunnen ze dat überhaubt verplichten, voor recreatie?

Ik knijp hem wel even, dalijk mag ik over een paar jaar mijn sulky niet meer gebruiken.

Aan TS: Ik heb niet zoveel ervaring met de echte marathonwagens, wel met sulky's dus. Maar als je rekening houdt met die spoorbreedte, dan moet je hier niet voor kiezen.

Hoe willen ze iets verplichten buiten de wedstrijden om?? :+
Nee als je geen wedstrijden gaat starten heb je daar totaal geen last van.
Edit: en een sulky is natuurlijk ook nog eens heel anders dan een vierwielige wagen.
ik rijdt wel af en toe wedstrijden, maar dan zonder startkaart.

Heb bij de bestelling van m'n nieuwe marathonwagen er ook aan gedacht dat mócht ik hem een willen verkopen in de toekomst, is het wel handig als hij ook aan die eisen voldoet, anders wil niemand meer zo'n wagen hebben.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 11:42

Alleen op wedstrijd word het verplicht (in 2013, maar imo is het zonde om met een paar jaar weer aan een nieuwe wagen te moeten zoals ik.... heb mijn wagens net gekocht voor dit bekend werd).

Ik heb ook een sulky die geen 125 breed is, maar daar zal ik ook geen wedstrijden mee rijden. Mijn concourswagen en marathon wagen zijn beide ook 115 cm, perfect voor het moment, ze passen nl in mijn auto (heb mijn auto passend voor mijn wagens gekocht). Maar moet dus straks aan een nieuwe wagen, maar daarbij ook aan ander vervoer (of een grotere auto, of een andere trailer met koetsframe). Als je er meteen rekening mee kan houden is dat dus wel zo handig (of bewust niet, maar dan weet je ook waar je aan toe ben).

@ JoyCiej007: Ben nog erg benieuwd naar foto's van je nieuwe wagen! Die heb ik volgens mij nog niet gezien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:04

Die heb ik ook nog niet gezien :+
nee hij kan echt íeder moment binnenkomen :D dus ben echt letterlijk dagen en nachten tellen, hij is klaar, en gaat op transport van Duitsland naar Ned. Krijg 't direct te horen als hij bij de dealer is, dus als 't goed is v/d week ophalen :D

En natuurlijk ga ik dan heel bokt spammen met foto's, komop wat dacht jij dan? :D

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:52

Ben ook wel benieuwd.
En ook gerustgesteld. Ben namelijk helemaal gelukkig met mijn HCA sulky en ga er dus gewoon lekker van genieten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:53

Dacht dat de levertijd korter was ;). Vandaar dat ik dacht dat ik al wat gemist had :+.
Zit wel aan zo iets te denken wat jij krijg als volgende wagen :).