Keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy_N

Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 14:41

Hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een fjord en zou graag met hem naar de keuring willen!
Alleen nu is mijn vraag.. Hij heeft in 2006 en 2007 een voorlopige a premie gehaald en is daarna niet meer naar de keuring geweest.
Hij wordt in mei 4 jaar, hoe gaat dat in zijn werking, heeft hij nu een a premie of moet ik gewoon naar een keuring gaan om hem opnieuw te laten keuren voor 1e,2e,3e premie?
Ben nog niet zo bekend met het wereldje van de keuringen :o :D
Hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Jeskim

Re: Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:31

Als hij nu voor het eerst weer naar de keuring gaat moet hij voor stamboek opname, dat doen ze met 3 jaar.
Daarvoor moet hij DNA getest zijn.
Om mee te doen met de keuring moet je lid zijn van het stamboek en je opgevend.m.v. het formulier in het fjordenboekje voor leden.
Hij moet zeker opnieuw worden gekeurd, en krijgt nu dan een 1e, 2e, 3e of geen premie. De a premie heeft hij dat jaar gehaald en maakt niets uit voor dit jaar.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:47

Hij is wel al dna getest maar heeft nog wel een veulen paspoort geloof ik. ik ben net lid geworden van het stamboek bij het overschrijven op mijn naam. dan zou hij nu dus voor stamboek opname moeten?

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 18:52

Hij heeft zeker weten nog een veulenpaspoort want na 2007 is hij niet meer op de keuring geweest. Opname in het stamboek kan, zoals Esther ook al schreef, vanaf 3 jaar maar mag ook op latere leeftijd.
Je zegt dat hij al DNA getest is? Zit er dan achterin zijn paspoort een sticker (bijna net zo groot als een bladzijde uit het paspoort) waarop dit staat. Veel mensen verwarren namelijk de rekening om de DNA test mee te betalen met het certificaat.
Als je paard nu op de keuring een 1e premie zou halen dan blijft dat resultaat 2 jaar geldig. Met die 1e premie wordt je paard voorlopig model. Je kunt hem definitief model krijgen door een ABOP proef (zadel-, men- of trekproef) af te leggen en hiervoor min. een B te behalen en dit moet dan binnen die 2 jaar gebeuren. Ipv ABOP mag je ook Fjordsport gaan doen. De min. eis is dan L-dressuur en B-springen Fjordsport.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:44

oke! er zit inderdaad een sticker ter grootte van een bladzijde in zijn paspoort van het dna onderzoek. bedankt voor de informatie!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 23:37

helemaal offtopic maar welke keuring ga je? Kan ik Bootjes "kleine" broer bewonderen! :)

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-10 02:05

Weet ik nog niet! ben een beetje aan het kijken wat hier in de buurt is en wat er allemaal bij komt kijken :-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 10:37

Zaanstad? Dan zal het wel Lisse worden op zaterdag 21 augustus.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 13:16

Geheel offtopic,
maar wat een leuke afstamming heeft je fjordje :D
Die van mij is ook een Kunar.
En MV zou ook een sebastiaan zijn,helaas door DNA anders bewezen....
Is die van jouw ook zo'n kroelkop <3

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-10 00:13

Oke dat is leuk inderdaad!
Co is ook echt een kroelkont ja, wil altijd aandacht en knuffelen. en is ook echt een allemansvriendje, vind iedereen leuk en interessant.
En ik denk inderdaad dat het Lisse gaat worden! wil graag zien hoe hij het doet op de keuring.