draagkracht lipizzaner

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

draagkracht lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 10:46

Wellicht een beetje een vreemde titel. Maar het gaat om het volgende. Ik heb een lipizzaner en rijd daar regelmatig op. Nu wilde mijn man afgelopen week ook opstappen. Dat vond ik echter niet goed omdat mijn man het afgelopen jaar erg veel is aangekomen (door ziekte). Hij weegt nu rond de 100 kilo. Ik vind dat te zwaar voor mijn lipi, mede ook omdat hij niet gewend is zo'n gewicht te dragen.
Wat vinden jullie, hoeveel laten jullie toe op je paard.
Alvast bedankt.

zazaza

Re: draagkracht lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 21:58

volgens mij moeten ze dat makkelijk kunnen hebben.....in wenen bij de spaanse rijschool rijden er soms ook enorme kerels op......maar als het voor jou niet goed voelt....vooral niet doen, ik denk dat je dat zelf het beste kunt inschatten. Het ene paard is het andere niet.

Zephyr2004

Re: draagkracht lipizzaner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 22:31

het maximale wat een paard kan dragen in het werk is 20% van zijn lichaamsgewicht.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 14:08

zazaza schreef:
in wenen bij de spaanse rijschool rijden er soms ook enorme kerels op.

De hengsten in Piber zijn natuurlijk wel volop in training en goed bespierd. Het maakt ook nog uit of iemand een goede zit heeft of niet. Iemand die wat zwaarder is, maar wel een hele goede balans heeft zal een paard beter kunnen dragen dan een onervaren ruiter.
Misschien kan je man beter eerst werk aan de lange lijnen gaan doen ;)