vrijspringen mini-shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

vrijspringen mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:02

Ik zou binnenkort willen gaan vrijspringen met mijn verzorg-mini-shetlander. Ik heb het gevraagt aan de eigenaresse en het mag, het materiaal om te springen ligt er. Maar hoe pak ik het aan? Naar mijn weten en idee heeft hij het nog nooit eerder gedaan.

Hoe beginnen? Eerst balkjes lopen en beetje wennen en daarna langzaam opbouwen?
Zal ik zelf mee lopen aan de halstertouw, of kan het ook los. Dat heb ik namelijk liever, omdat hij nogal fantatiek kan worden als hij iets leuk vind en dan bokt en steigert hij nogal wat af. Geen probleem, maar dan wil ik liever niet een halstertouw lengte van hem aflopen of staan.

Als ik het los doe, hoe laat ik hem weten dat hij moet springen, zonder hem echt op te jagen en te dwingen om te springen?

TheJokerr

Re: vrijspringen mini-shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:09

Het lijkt mij het verstandigste als je eerst inderdaad balkjes gaat lopen. en daarna inderdaad ook opbouwen tot kleine hindernisjes. maar los lijkt me op het begin eerlijk gezegt moeilijk.
mijpart pak je de longeerlijn en loop je een paar meter naast hem.. en legt sowieso een paar balkjes naast elkaar.. en laat hem ervoor even snuffelen zodat hij inderdaad weet dat hij eroverheen moet! :) ik wens je heel veel succes.. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:24

Een paar balkjes naast elkaar, bedoel je naast de hindernis zelf?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:03

Longeer je hem ook? Ik leg meestal een paar balkjes neer tijdens het longeren. Je zou ook een laag hindernisje kunnen bouwen (wel een zonder staanders, anders blijft je lijn hangen). Goed belonen als hij springt. Als hij de bedoeling weet dan kun je hem ook los laten springen. Ik heb mijn shettertje toentertijd met mijn welsh in de bak gelaten. Hans liep Amber overal achterna, dus ook over de hindernis.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 16:21

Ik longeer hem inderdaad ook. Dan ga ik het vandaag proberen :) Weet alleen niet of hem, of hoe ik hem mnoet belonen ervoor. Ik werk namelijk met clickeren, en kan dus niet buitenom de clicker eten geven zeg maar. En dus moet ik telkens hem weer stoppen tijdens het longeren bij iedere sprong om hem wat te geven. Dat is denk ik een beetje onhandig.

Ga het vandaag nog zonder beloning proberen, lijkt ie het niet echt leuk te vinden dan pak ik de clicker en wortels erbij.

EDIT

met belonen bedoel ik dan met eten enz. Belonen als in hem vertellen hoe geweldig hij is enz ga ik natuurlijk wel doen :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 17:30

Je kunt toch ook met je stem belonen? Mijn pony's weten iig precies wanneer ze braaf zijn, want dan hemel ik ze helemaal op met een kinderstemmetje :')

Ik bedoel dus als ik typ belonen, belonen met de stem :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 19:06

Nou, hij heeft vrijgesprongen. Was hard werken, want hij heeft wel gezweet. De eigenaresse is erbij gekomen en heeft geholpen met hoe ik het het beste kon neerleggen enz, dat was wel fijn. En hij heeft mooie sprongetjes gemaakt :) niet hoog, maar dat is ook niet nodig. Hij heeft geen super conditie, dus maar een paar keer op de ene hand gesprongen en een paar keer op de andere, toen uitgestapt.

Hij vond het volgens mij ook best leuk. Oortjes naar voren en hij begon ervoor al aan te galloperen.

FigoPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 19:09

Jihaa, Door blijven gaan met je Shet!! *\o/*