tips opvoeden shethengst.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

steph94

tips opvoeden shethengst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:00

hallo iedereen,
ik heb een klein shetlandertje,
het is een appaloosa
en hij is een hengst, heet Chris, en het is nog een veulen,
en we laten hem ook een hengst zijn.
Afbeelding
Heeft iemand tips om hem extra goed op te voeden?
En wat ik bijvoorbeeld veel met hem kan doen.
Hij bijt soms ook en weet niet goed hoe ik dit afleer.
Als ik me net zo klein als hem maak, dan doet die dit niet.
Dus vaak maak ik me net zo klein als hem,
maar ik kan natuurlijk niet naast hem gaan kruipen xd.
Afbeelding

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:09

Het is eigenlijk niet slim om je kleiner / net zo klein te maken als je Shet. Hierdoor word de shet de baas over jou en daarom bijt die ook niet.
Echt hele goede manieren om dit af te leren weet ik zo niet. Maar wanneer een paard in een kudde die lager gerangorderd is de hogere rangorde merrie ofzo zou bijten, dan zou die dit niet ongestraft laten. Meestal geeft de hogere merrie dan meestal wel een trap of bijt terug. Nu is bijten van een mens naar paard natuurlijk niet netjes ;) maar je kunt altijd een flinke dreun verkopen wanneer je shet bijt. Je moet dit niet ongestraft laten, want dan wordt het paard de baas over jou. Maak je vooral niet kleiner dan je shet. Je wilt toch niet dat de shet jou de baas wordt en dat gaat hem lukken op deze manier.

Je zult gewoon moeten proberen de baas over hem te worden, maak je groot. Gaat hij bijten, geef 'm een tik (wel meteen, niet wachten, want paard heeft maar een erg kort geheugen). Eventueel roep je meteen heel hard en boos NEE! en geef je in begin er meteen een tik bij. (op de neus eventueel, niet recht op het hoofd) Na een tijd zal je paardje begrijpen dat NEE ook echt NEE is en zal het bijten minder worden.

Hopelijk heb je hier wat aan! Succes en maak je niet kleiner ;)

Onali

Re: tips opvoeden shethengst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:13

Euhm, misschien handiger om hem te ruinen? Gewoon op zn kop geven als hij bijt, dat mag hij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:16

Je kan hem ruinen (zie ook geen reden om hem hengst te laten) maar als je hem niet opvoed maakt dat weinig verschil.

Steng zijn, zeker niet kleiner maken dan hem. Als hij bijt corrigeer je hem. Staat hij bij andere paarden?

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:24

Hij staat bij andere paarden,
Ik geef m meestal een tik op ze neus als die bijt,
maar als ik op me knien ga dan komt hij naar me toe,
en hij is vriendelijk, maar dat zal ik dus niet meer doen. En ik laat hem niet ruinen omdat hij niet helemaal van mij is, maar ook van de boer, en hij wilt ze shetlander merries hiermee dekken.

Vedaulaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:29

Ik heb 2 schetlander hengsten super braaf, probeerde op het begin ook wat te bijten maar als je hier consequent in bent houden ze hier snel mee op. Vooral niet klein maken, jij bent de baas.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:34

Als hij niet goedgekeurd word als dekhengst zowiezo ruinen. Met een niet goedgekeurde hengst dekken is helpen om veulentjes naar de slager te doen. Is geen leuke hobby vind ik, helpen aan de dood van veulentjes.

Consequent zijn als ze bijten, meteen netjes straffen, maar verder niet boos worden. En verder voed de groep hem wel op. Mijn jonge hengsten komen ook weinig in handen.

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 10:43

Dennis schreef:
Als hij niet goedgekeurd word als dekhengst zowiezo ruinen. Met een niet goedgekeurde hengst dekken is helpen om veulentjes naar de slager te doen. Is geen leuke hobby vind ik, helpen aan de dood van veulentjes.

Consequent zijn als ze bijten, meteen netjes straffen, maar verder niet boos worden. En verder voed de groep hem wel op. Mijn jonge hengsten komen ook weinig in handen.

Het is nog een veulentje he,
hij mag nog niet dekken, dus er kan nog van alles gebeuren.
Ik kan het bijten nog afleren, verder is het een schat en kan aan de hand lopen,
word het een fals paardje,
dan gaan wij echt geen andere false veulens op de wereld brengen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 10:43

Veulens worden niet vals door erfelijkheid, maar gewoon door niet op te voeden en onkunde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:12

Een veulentje hoort tussen andere veulentjes of jonge shetten te lopen. Die doen hem opvoeden. Ideaal zou zijn als er ook nog wat volwassen shetten bijlopen. Dus tips wat je er mee kan doen: niks

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:14

Veulens onder elkaar voeden elkaar niet optimaal op. Een paar volwassen (alfa) paarden erbij doen dat weer wel.

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:14

[***] schreef:
Een veulentje hoort tussen andere veulentjes of jonge shetten te lopen. Die doen hem opvoeden. Ideaal zou zijn als er ook nog wat volwassen shetten bijlopen. Dus tips wat je er mee kan doen: niks

Oke bedankt, hij staat met 2 andere shetjes (veulens)
en meestal overdag staan hij met twee volwassen shets en 1 jaarling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:16

Dat is mooi. Dan er verder niet teveel mee ompielen.
En als hij geen papier heeft of ggk kan worden idd ruinen, dat is voor het beestje zelf veel leuker dan een gefrustreerde hengst worden.

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 15:08

Hee Stek, haha die Chris jò..

Even voor de duidelijkheid:
Dit hengstje is van een hobby boer, die ieder jaar z'n shetlander merries laat dekken. Afgelopen jaren heeft ie ze gewoon naar de hengst gebracht, stonden ze daar aantal weken en haalde die ze weer op. (hij houd alleen merries, hengsten verkoopt hij, omdat hij alleen maar merries op stal heeft staan en het dus onhandig vind om er een hengst bij te gooien. ;) )
Hij heeft nu 2 volwassen Shetlanders, 1 jaarling en 2 veulens uit 2009.
En afgelopen jaar heeft hij dus dit hengstje gekocht, met het dóel om hem te gebruiken als fokhengst. Hij wil hem dus over een jaar of drie de merries laten dekken.

Chris staat nu in een grote buitenstal met de 2 merrie veulentjes. (voor zolang dit nog goed gaat, ze krijgen natuurlijk al snel voortplanting neigingen.) En overdag staat ie altijd los op het erf of in de bak met de hele shettenbende.

Dus alle berichten over ruinen zijn overbodig, aangezien dat dus niet gaat gebeuren. De TS vraagt om tips over de opvoeding, misschien over hoe jullie het bij jullie hengstjes hebben gedaan, of wat jullie allemaal met zo'n beestje zouden doen.
Aan alleen maar berichten met ruinen heeft de TS dus niks aan. :)

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 16:13

dankjewel tamar,
haha

Hinata

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 19:34

Als je je klein maakt laat je hem eigenlijk een soort van de baas over je zijn. Nu kan hij daar nog leuk over doen, maar als hij straks wat groter is en wat meer hengstenstreken krijgt neemt hij dit waarschijnlijk anders op en kan hij bijvoorbeeld aanvallen.

Tsja wat kan je met hem doen, wandelen, meenemen aan die fiets, vrijspringen, lekker aan de hand oefenen met draven en meelopen etc. Dat zou je later in iedergeval met hem kunnen doen.

Nu die jong is, zou ik hem gewoon lekker af en toe lekker poetsen en een rondje wandelen zodat 'ie wel gewend blijft etc. En verder lekker laten rennen. :)

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 22:19

ja zo een idee had ik nou ook,
fietsen vind die wel leuk, dat doe ik de laatste tijd,
Kleine stukjes natuurlijk anders bouwt het te snel op.
zo went die alvast aan het verkeer enzo.
En hij heeft er veel plezier in!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:54

Heel heel erg consequent zijn! Ik heb zelf 2 hengsten, en consequent en streng zijn is echt de oplossing.
Zorgen dat ze niet de baas over jou worden, maar jij de baas over hen (dat hoeft dus niet met alle geweld :+ ).
Ik ben zelf de baas over mijn pony's, ze moeten het niet flikken om te trappen of te bijten, gewoon zoals Dennis zegt, tik geven en gewoon weer verdergaan met waar je mee bezig was, niet boos blijven.
En een goede band opbouwen doet ook wonderen, mijn pony's beschouwen mij ook als goede vriend, ze doen me niks.
En ik kan je vertellen dat die van mij echt superlieverdjes zijn, en ze doen geen vlieg kwaad :+: (behalve elkaar :+ )

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 15:01

Gaat hij hem wel laten keuren als dekhengst? Want ik ben het wel met Dennis eens. Anders is het vermeerderen en er zijn al zoveel shetten zonder papieren. Dus de kans dat er dan eentje bij de slacht beland is groter.

Maar goed over het opvoeden. Consequent en duidelijk zijn is het belangrijkst. Bijt hij? Dan geef je hem een tik (dit hoeft niet hard, als hij maar schrikt) en zeg uhuh of nee (wel ferm). Hier worden ze ook echt niet bang van, zolang je maar consequent straft. Dan weten ze heel snel wat wel en niet mag.

steph94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 15:44

capopjekop schreef:
Gaat hij hem wel laten keuren als dekhengst? Want ik ben het wel met Dennis eens. Anders is het vermeerderen en er zijn al zoveel shetten zonder papieren. Dus de kans dat er dan eentje bij de slacht beland is groter.

Maar goed over het opvoeden. Consequent en duidelijk zijn is het belangrijkst. Bijt hij? Dan geef je hem een tik (dit hoeft niet hard, als hij maar schrikt) en zeg uhuh of nee (wel ferm). Hier worden ze ook echt niet bang van, zolang je maar consequent straft. Dan weten ze heel snel wat wel en niet mag.

ja hij is al gekeurd, en als jaarling laten we hem weer keuren.
En dan pas weer als hij drie jaar word.
en hij heeft papieren hoor.

Lane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:12

Bijten is vrij makkelijk om af te leren. Paarden kunnen zich namelijk heel moeilijk concentreren op 1 ding xD Wat je doet is je neemt het paardje bij je en elke keer als je hem bijt geef je hem een schopje tegen zijn knie (GEEN TRAP!!) Op een gegeven moment wil hij bijten maar dan kijkt hij eerst naar zijn knie en dan is hij alweer vergeten dat hij wou bijten! Werkt echt.