Misschien al wel het zoveelste topic, maar ik heb even een paar vraagjes over het drachtig zijn..
Het zou gaan om een maiden merrie, die 24/7 op het land loopt, met onbeperkt hooi, en perongeluk bij een ponyhengst heeft gelopen..
De merrie is rond de 1.65 hoog, en de ponyhengst hooguit 1.40. Nu is de merrie best wel heel dik, maar goed, ze eet tenslotte ook genoeg.. Wat zijn nou duidelijke kenmerken van het drachtig zijn? Er is (voor mij als 'leek' met drachtig zijn) geen veulen te voelen, de buik is ook zowiezo best wel heel hard (niet super veel in te duwen), ook heeft de merrie niet echt een dikke uier.. (maar goed, het gaat dus wel om een maiden merrie) De buik is voorall heel erg opzij maar ook wel wat naar beneden..I(s het zo dat bij een kleinere hengst, er ook een kleiner veulen geboren wordt, en de merrie dus minder dik kan zijn? Wat zijn nou echt kenmerken waaraan je zou kunnen zijn dat de merrie drachtig is?
scannen is natuurlijk het beste, maar ik beslis hier niet over..
Mocht de merrie drachtig zijn, en ze heeft een deken met bilkoorden op, zou dit dan gevaarlijk kunnen zijn als ze eventueel zou bevallen..?
Edit: even nog een kleine toevoeging.. als je bij zn kont duwt, kan je het heel makkelijk induwen! Kunnen dit die banden daar zijn? of kan dit ook een gebrek aan spieren zijn?
petraaken
dit kunnen de banden zijn. ik zou haar uier enz even goed in de gaten houden wanneer zou ze dan ong. gedekt zijn?
_noukie_
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-10 10:28
de hengst heeft er een paar keer bijgelopen, zo rond april/mei
_noukie_
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-10 13:14
niemand die een idee heeft?
Anouk_M
Geplaatst: 18-03-10 13:19
Het zou heel goed kunnen, dus idd goed de uier in de gaten houden.. Het is voor ons vanaf hier niet te beoordelen. Dus wil je zekerheid dan moet je de da laten komen om te scannen/opvoelen.
_noukie_
Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-10 13:52
oke bedankt.. ik heb wat vraagjes waar jullie misschien wel antwoord op kunnen geven:
- Is bij een drachtige merrie de buik altijd heel hard? of kan je die gemakkelijk induwen? - Is het zo dat bij een kleinere hengst, er ook een kleiner veulen geboren wordt, en de merrie dus minder dik kan zijn? - Mocht de merrie drachtig zijn, en ze heeft een deken met bilkoorden op, zou dit dan gevaarlijk kunnen zijn als ze eventueel zou bevallen..?
weet niet of de buik hard is. kleinere hengst zou best een kleiner veulen kunnen zijn. maar kan ook een normaal veulen zijn met weinig vruchtwater. ik zou de bilkoorden eraf halen
Anouk_M
Geplaatst: 18-03-10 17:06
Weet niet of het altijd zo is, maar bij mijn merrie is de buik wel heel erg gespannen aan de onderkant en je ziet duidelijk aan de zijkanten dat het uitsteekt. Verder denk ik niet dat het veulen veel kleiner zal zijn, de merrie en hengst verschillen ook niet zoveel dus ik zou rekenen op een 'normaal' veulentje. Die bilkoorden zou ik geen prettig idee vinden dus ik zou ze er idd vanaf halen.