Tweeling bij het paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Tweeling bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 15:06

Ik weet niet of dit topic zal worden toegestaan of niet, maar ik wilde het graag eens proberen. Voor alle duidelijkheid, het is dus niet de bedoeling om hier een reltopic van de maken. Het is me gewoon opgevallen dat er de laatste tijd hier op bokt veel te doen is rond tweelingen. En het valt me vooral op dat de meeste mensen hier absoluut niet weten hoe alles in elkaar zit. Dus dacht ik om een topic te openen, om vele fabels en misvattingen omtrent tweelingen bij het paard de wereld uit te helpen. Je kan hier dus vragen stellen of antwoord geven als je er iets van weet, maar we gaan geen mensen persoonlijk beschuldigen of iets dergelijks.

Hieronder wat ik weet over bepaalde fabels en de uitleg er bij.

Eeneiige tweeling: dat is een tweeling die ontstaat uit 1 enkele bevruchte eicel (dus 1 eicel en 1 zaadcel). In het begin gaat die bevruchte eicel delen. Bij een ééneiige tweeling gaat er iets “mis” met die deling, waardoor de cel volledig splitst. Dan krijg je dus twee identieke individuen, 100% genetisch gelijk. Eventuele witte benen/plekken, kunnen verschillen, omdat dat niet genetisch bepaald is, maar wel door omgevingsfactoren in de baarmoeder. Maar zowel kleur als geslacht MOET hetzelfde zijn. Het is nu wel zo dat dit NIET voorkomt bij paarden. Is nog nooit beschreven of gevonden. Tweelingen bij het paard zijn altijd twee-eiig, dus afkomstig uit twee verschillende eicellen die elk afzonderlijk bevrucht zijn. Per definitie zijn paardentweelingen dus twee-eiig en per definitie zijn tweelingen van een verschillend geslacht dus twee-eiig.

Echo: een tweeling kan je zien vanaf 16-18 dagen dracht. Dan zijn er twee vruchtblaasjes te zien. Tot een maand of twee drie, kan je bij een echo ook nog een tweeling onderscheiden, als twee aparte veulens in aparte vruchtblazen. Later in de dracht kan je het niet meer zien. Dit omdat een echo maar een beperkte diepte kan scannen. Vanaf dan liggen de veulens te diep om ze nog afzonderlijk te kunnen zien. Dit is dus onmogelijk vanaf vier maand dracht tot en met het einde. Diagnose van een tweeling kan dus vanaf vier maand nooit meer met zekerheid gesteld worden. Het is ook onmogelijk indien er echt een tweeling opzit, om na vijf maand en tot het einde van de dracht de twee veulens nog te kunnen onderscheiden via echo. Dus je kan niet gaan kijken wat de ligging is van de veulens en of ze nog leven of niet. In de regel is het zo dat een merrie een dood veulen nooit ophoudt. De bevalling treedt in na 24u. Een tweelingdracht kan dus vermoed worden, maar kan niet meer vastgesteld worden na vier maand dracht.
Het is evenwel mogelijk dat een tweeling dracht op een vroeg stadium van de dracht gemist wordt, omdat de vruchtblaasjes pal achter elkaar liggen. Een echobeeld is namelijk niet drie dimensioneel. Deze kans is ongeveer 2 %.

Sterven van een tweeling: De reden dat een tweeling dracht bij de merrie vaak fout afloopt vanaf een maand of 7 is de volgende. Een veulen heeft een placenta die over de hele oppervlakte loopt van de baarmoeder. Enkel dan kan er genoeg voeding naar het veulen gaan om het te laten groeien en te laten overleven. Als er twee veulens zitten, dan kan de placenta van elk veulen maar een gedeelte van de baarmoeder gebruiken. Er zijn verschillende opties. 1. elk veulen zit helemaal in de top van een eigen baarmoeder hoorn, waardoor de placenta van elk veulen de helft van de baarmoeder krijgt. In dit geval is er een kans dat de dracht volledig verloopt en er twee veulens geboren worden. Echter zijn deze veulens meestal klein, doordat ze het met minder voeding moesten doen.
2. Het ene veulen zit in een baarmoederhoorn en het andere dichter bij het corpus. Het ene veulen zal dus een placenta hebben die zo goed als de hele baarmoeder kan gebruiken en de andere zal afhankelijk van zijn plaats een kleine placenta hebben. Hierbij komt het meestal voor dat rond de 7 maand dracht het veulen met de kleine placenta sterft, omdat hij geen voeding genoeg krijgt. Helaas kan zo een groot veulen niet meer verdwijnen of geresorbeerd worden (kan maar tot een maand of twee-drie), waardoor het begint te rotten en de bevalling op gang komt, waardoor het tweede veulen ook sterft. Als dit proces al optreedt na drie maand dracht, dan kan het voorkomen dat de bevalling niet op gang komt, maar dat het dode veulen mummificeert, terwijl het tweede veulen op tijd en levend kan geboren worden.
3. Veulens zitten tegen elkaar. Op deze manier is het onmogelijk dat beide veulens genoeg ruimte hebben voor de placenta. Hierbij zal de dracht dus afgebroken worden in een heel vroeg stadium, ofwel zal het sterkste vruchtje blijven zitten en uitgroeien tot een eenling dracht.

Ziezo, hierbij mijn bijdrage. Andere vragen of opmerkingen of verduidelijkingen zijn van harte welkom!

Nicole288

Re: Tweeling bij het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:12

Zeker een goed topic, ook erg goed verwoord :j

Ik wil 1 regel opstellen voor de reacties die gaan volgen: alleen voorbeelden aanhalen die je zelf van redelijk dichtbij meegemaakt hebt, dus niet topics van andere bokkers hier bespreken als voorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:17

ik ga dit volgen, vind dit altijd al intressant :)
erg goed verwoord inderdaad :)!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:24

Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg!
Ik heb één vraag: Is een twee-eiige tweeling erfelijk? De moeder van mijn merrie heeft namelijk ooit een (gelukkig beiden gezond geboren) tweeling gekregen.
Mijn merrie heeft inmiddels al vijf veulens gehad en dit jaar laat ik haar weer dekken.
Ik wil dus graag weten of ik extra alert moet zijn op ene tweelingdracht bij haar.

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:30

heel interessant!!

kunnen we nog is wat over tweelingen bij paarden leren
want dat komt echt weinig voor haha :D

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:15

Cynthia82 schreef:
Ik heb één vraag: Is een twee-eiige tweeling erfelijk? De moeder van mijn merrie heeft namelijk ooit een (gelukkig beiden gezond geboren) tweeling gekregen.
Mijn merrie heeft inmiddels al vijf veulens gehad en dit jaar laat ik haar weer dekken.
Ik wil dus graag weten of ik extra alert moet zijn op ene tweelingdracht bij haar.

Waar ze eventueel aanleg voor zou kunnen hebben is om meerdere eicellen tegelijk te laten rijpen, maar dit is een kwestie van in de gaten houden, de DA kan bij het scannen zien of er meerdere grote eicellen zijn (en dan evt beslissen om die keer niet te dekken) en kan na het dekken ook nog zien of er stiekem toch meer dan 1 vrijgekomen is, dan is het zaak om op tijd te scannen op dracht (al voor de 18 dgn) en goed te zoeken naar een eventuele tweelingdracht.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:27

Citaat:
Diagnose van een tweeling kan dus vanaf vier maand nooit meer met zekerheid gesteld worden. Het is ook onmogelijk indien er echt een tweeling opzit, om na vijf maand en tot het einde van de dracht de twee veulens nog te kunnen onderscheiden via echo. Dus je kan niet gaan kijken wat de ligging is van de veulens en of ze nog leven of niet

Kan je de harten niet horen kloppen?

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:31

Als bij de eerste scan rond de 18e dag blijkt dat er twee eicellen bevrucht zijn en ze halen 1 eicel weg..... is er dan grotere kans dat de overgebleven vrucht verworpen wordt?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:36

Een paar jaar geleden hebben ze bij ons op stal een manegepaard laten dekken. Bij de eerste scan bleken er 2 vruchtjes te zitten. Dat wil je niet, dus is er eentje weggehaald. Een tijdje later is dat paard weer gescand. Tot de grote verbazing van de DA bleek dit vruchtje zich ook al gedeeld te hebben en bleken er weer 2 te zitten. Toen zijn ze allebei weggehaald, paard is opnieuw hengstig gespoten en weer gedekt. gelukkig bleef het toen bij 1 vruchtje en later een kerngezond hengstveulen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:49

maar een een-eiïge tweeling kan toch niet bij paarden???

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:52

Een vruchtje van 16 dgn of ouder kan zich sowieso al niet meer splitsen, het kan er wel al gezeten hebben en niet eerder gezien zijn.

Steffi_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:59

Idd erg intressant!
Ik volg dit ook!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:05

Cynthia82 schreef:
Bedankt voor de heldere en duidelijke uitleg!

Er had het al iemand vermeld, maar je merrie kan dus inderdaad wel een erfelijke aanleg hebben om bijvoorbeeld tijdens elke cyclus twee rijpe eicellen en ovulaties te hebben. Dat is wel iets waar je DA op kan letten bij het scannen. Een goede DA ziet dan dat er twee rijpe follikels zijn en zal extra controleren op tweelingdracht later.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:08

jodi schreef:
Citaat:
Diagnose van een tweeling kan dus vanaf vier maand nooit meer met zekerheid gesteld worden. Het is ook onmogelijk indien er echt een tweeling opzit, om na vijf maand en tot het einde van de dracht de twee veulens nog te kunnen onderscheiden via echo. Dus je kan niet gaan kijken wat de ligging is van de veulens en of ze nog leven of niet

Kan je de harten niet horen kloppen?

Neen, een paard is daar veel te groot voor. Zoals gezegd liggen de veulens diep en vooropgesteld dat je al een hartslag kan horen, wat dus al bijna niet mogelijk is, omdat de veulens te diep liggen, dan nog kan je geen onderscheid maken tussen twee verschillende hartslagen. Wat heel uitzonderlijk mogelijk is, is een scan maken langs de buitenkant, dus de buikwand van de merrie. Daar kan je heel soms (kans is 0,1%), mits de veulens beide gunstig liggen en tegen de wand liggen, op twee verschillende plaatsen een hartslag vinden. Dat is bewijs voor een tweeling, maar zoals gezegd, deze kans is heel erg klein en bijna onbestaande.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:12

kick1972 schreef:
Als bij de eerste scan rond de 18e dag blijkt dat er twee eicellen bevrucht zijn en ze halen 1 eicel weg..... is er dan grotere kans dat de overgebleven vrucht verworpen wordt?

Die kans is eigenlijk niet zo groot. Hoe vroeger er een veulen wordt weggeknepen, hoe beter de slaagpercentages. Dit komt omdat er als je een vruchtblaasje kapot knijpt, de hele inhoud vrijkomt in de baarmoeder. Op 16 dagen is dit zoals je kan indenken heel erg weinig. Dit wordt heel vlot door de baarmoeder geresorbeerd. Hoe ouder de vrucht, hoe meer inhoud en hoe meer kans je hebt dat het interfereert met een goed placenta opbouw van het overblijvende vruchtje. Hangt er ook vanaf hoe dicht ze op elkaar zitten. De DA gaat met zijn arm in de endeldarm, en neemt de baarmoeder in zijn hand. Dan voelt hij waar het vruchtje zit (hij kiest vanzelfsprekend het kleinste vruchtje uit) en knijpt dit echt plat. Zo een beetje als je van dat bolletjes papier uitknijpt. Je kan je voorstellen als de vruchtjes op elkaar zitten, dat je dan per ongeluk het andere vruchtje ook kan platnijpen. Hoe verder ze dus van elkaar zitten, hoe beter. Maar in principe zijn de slaagpercentages van zo een reductie heel erg hoog voor het andere veulen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:15

sheela schreef:
Een paar jaar geleden hebben ze bij ons op stal een manegepaard laten dekken. Bij de eerste scan bleken er 2 vruchtjes te zitten. Dat wil je niet, dus is er eentje weggehaald. Een tijdje later is dat paard weer gescand. Tot de grote verbazing van de DA bleek dit vruchtje zich ook al gedeeld te hebben en bleken er weer 2 te zitten. Toen zijn ze allebei weggehaald, paard is opnieuw hengstig gespoten en weer gedekt. gelukkig bleef het toen bij 1 vruchtje en later een kerngezond hengstveulen.

Hier kunnen twee dingen gebeurd zijn. Ofwel is de reductie niet gelukt en was het vruchtje dus niet volledig kapot, waardoor het blijven groeien is. Ofwel heeft de merrie een dag later nog een ovulatie gehad (een derde eicel dus), waardoor er eigenlijk een drieling was. Dat een tweede vruchtje na 16 dagen nog splitst is onmogelijk, en komt dus ook niet voor bij het paard, dtizou namelijk eeneiig geweest zijn, wat tot nu toe nog nooit gezien werd bij het paard!

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:16

kick1972 schreef:

Je mag in de wetenschap natuurlijk nooit nooit zeggen, maar tot nu toe is het nog NOOIT beschreven of waargenomen bij het paard.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:18

Tjee, jaba wat interessant zeg!

waar haal jij al deze informatie vandaan? ik vind het echt super uitgelegd..!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:52

JaBa: het is al weer een paar jaargeleden gebeurd, dus ik weet ookniet meer precies hoe het zat. Ik weet alleen nog dat bij de eerste scan( op 16 of 18 dagen) er 2 vruchtjes waren, waarvan er 1 is weggeknepen en dat er bij de volgende scan weer 2 zaten. Hoe dat precies kwam of hoe dat zat weet ik dus niet meer. ik weet alleen dat de merrie 2x achter elkaar een tweeling dracht had, die ze hebben weggehaald.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 09:32

Trekpaardluf: laat ons zeggen dat ik hier heeeeeeel dicht bij de bron zit en een hele goede tipgever heb ;-)

Sheela: Het is echt onmogelijk dat dat ene vruchtje zich nog gedeeld heeft na 16 dagen. Komt ten eerste niet voor bij paarden en stel nu dat het wel zou voorkomen, dan nog kan een vruchtje van 16 dagen zich niet meer delen. Dus ofwel zaten er drie in (is zeldzaam, maar gebeurt), ofwel was de eerste reductie niet goed gelukt, waardoor het vruchtje overleefd heeft.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 09:37

kick1972 schreef:

nee zo goed als niet.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:39

JaBa schreef:
kick1972 schreef:

Je mag in de wetenschap natuurlijk nooit nooit zeggen, maar tot nu toe is het nog NOOIT beschreven of waargenomen bij het paard.

Eigenlijk.. is dat niet helemaal waar. Het lijkt heel zeldzaam, maar het is een aantal keer voorgekomen (incl. DNA verificatie, abortussen rond 260 dagen dracht en op 10,5 maand).
Er wordt gedacht dat de celmassa zich in 2 splitst binnen 1 vruchtblaas, de bewijzen lijken hier ook op aangezien ze beide van 1 placenta lijken te hebben geleefd en beide navelstrengen kwamen op dezelfde plek in de placenta samen.

Enige tijd geleden was er overigens een merrie die een levende 3-ling ter wereld bracht, 2 ervan overleden, de andere leeft nog.

Citaat:
1. Introduction
Previously, twin pregnancy, assumed to be monozygotic (derived from fertilization of one egg by one sperm), has been reported after embryo transfer, but genetic analysis was not performed. This report details a monozygotic twin pregnancy after transfer of a single embryo that is confirmed by DNA typing of microsatellites.

2. Materials and Methods
A 9-yr-old Thoroughbred mare that had received one embryo by embryo transfer 10.5 mo earlier gave birth to stillborn twin foals (both bay fillies). On visual inspection, the foals appeared to be monochorionic diamniotic. Tissue from both foals, from the recipient mare and from the donor mare, was submitted for microsatellite analysis.

3. Results
Analysis of 13 microsatellites for allele size verified that the foals had identical genotypes (were monozygotic twins) and resulted from a transferred embryo. Parentage testing showed that the embryo donor qualified as a possible dam and that the foals could not have resulted from conception of an ovum from the recipient mare.

4. Discussion
To our knowledge, this is the first report of monozygotic twin pregnancy after embryo transfer verified by genetic analysis. The organization of the fetal membranes in cases of monozygotic multiple pregnancy depends on the stage at which division of the embryo occurs. Diamniotic monochorionic twins may develop through formation of two separate blastocoeles within the overlying trophoblast, each with its own inner cell mass, or through formation of two inner cell masses bordering a single blastocoele.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:51

Daarom zei ik dus, zeg nooit nooit in de wetenschap ;-). Feit blijft wel dat het uiterst zeldzaam, zo niet uitzonderlijk is. En dat ze ook niet levend ter wereld komen. Misschien daarmee dat het niet gerapporteerd wordt bij het paard? Omdat de veulens altijd afsterven, wegens het feit dat er maar één placenta is die twee veulens moet voeden. Dat zal waarschijnlijk ontoereikend zijn om twee veulens te voeden. Kan je me eens de link geven van het artikel van de een-eiige tweeling? Het interesseert me wel om dat te lezen. bedankt!

Dat drieling drachten bestaan, dat wist ik. Net zoals er twee ovulaties kunnen zijn, kunnen er ook drie zijn. Als deze alle drie bevrucht worden, dan heb je dus een drieling dracht. Dit heeft vanzelfsprekend nog minder kans op een goede afloop! Blijkbaar is er bij jouw voorbeeld ook maar één veulen blijven leven uiteindelijk...

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:15

jeetje.... 3 stuks..... waar zitten die in godsnaam in de buik??? helemaal opgevouwen!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 11:27

Er zijn toch wel voorbeelden van "mislukte" één-eiige tweelingen bij paarden gerapporteerd? Noem bijvoorbeeld vroegtijdig verworpen veulens met twee hoofden of meer dan vier benen? (Dus Siamese tweeling)
Of is er dan geen sprake van een 1-eiige tweeling?