zaterdag 8 mei stamboekopname regio noord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyDaily

zaterdag 8 mei stamboekopname regio noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:42

Ik ga met mijn pony 8 mei naar stamboekopname (regio noord)
Nu was mijn vraag wat moet je pony allemaal doen tijdens de stamboekopname?
En kan ik nog wat dingen trainen?

En kan ik tijdens de stamboek opname ook op naam zetten? of moet dit voor de stamboek opname gebeuren?

annastasia

Re: zaterdag 8 mei stamboekopname regio noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:52

Een paard/pony kan alleen mee naar een keuring/ stamboekopname als het dier ook daadwerkelijk op jouw naam is overgeschreven.
Dit zul je dus eerst moeten doen.

New forest stamboekopname/keuring is altijd eerste week van juli, zit je wel in het goede topic?

Dier moet goed getoiletteerd zijn, goed vierkant kunnen staan.
En je moet zorgen dat je pony goed mee kan lopen/ rennen.
Zodat de gangen er het beste uit komen.
Hoe mooier het dier kan loper hoe hoger je over het algemeen wordt geplaatst, als het uiterlijk verder ook goed is.

trishvm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:05

er is ook nog een aparte stamboek opnamedag voor de regionale keuring.
het is precies hetzelfde als op de gewone keuring.
opstellen,stukje stappen en draven.en exterieur is ook erg belangrijk

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:18

goede conditie niet te vergeten.
zorg dat je pony netjes bekapt is etc en even oefenen op het opstellen, stappen en draven. is niet zzo gemakkelijk als het eruit ziet.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 18:42

Mijn pony wordt alleen voor stamboek opname ;)
En wat bedoel je naomi_s het is niet zo makkelijk als het eruit ziet?

Mijn pony kan stappen en draven aan het halster en blijft netjes naast mij lopen.Ik ga trouwens nog we proberen bij andere paarden.
Ook kan ze enkele minuten stil staan (niet vierkant maar alleen haar voor benen )
De hoef smid komt de week ervoor ook en ik wil haar hoeven netjes in vetten alles bij knippen en knotjes.
is dit voldoende?

En hoe moet je je pony opnaam laten zetten?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 19:32

Je moet dan eerst lid worden van het stamboek.
Neem anders even contact hiermee op, en vertel dat je je pony op naam wilt overschrijven.
Dan wordt je lid + stuur je je paspoort op met jouw gegevens en wordt je pony overgeschreven.

Als dit zo is mag je ook meedoen met stamboekopname.

Het lijkt allemaal erg makkelijk als je anderen ziet lopen/rennen met de pony's, maar het is echt topsport!
Ze moeten ze lopen dat het beste uit de pony naar boven wordt gehaald, hiervoor moet de pony een goede conditie hebben, maar jij eigenlijk een nog betere!

Zorg ook dat er iemand met een rammeldoosje en evt zweepje je kan helpen om de pony goed voorwaarts te houden.

Anders een tip om eens ergens te kijken hoe dit in z'n werk gaat.
Zelf word je ook geacht in het wit gekleed te zijn. De staart zou ik niet vlechten, daar dit kan lijken alsof deze scheef is.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 19:45

Oke bedankt! Misschien wacht ik nog even aangezien mijn pony nu niet in coditie is 3/4 maand stil staan.
Ik denk dat ik alleen even ga kijken :P

Ik ben trouwens wel lid & heb contact gehad met het stamboek maar ik kan me er niet wijs uit maken :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:00

LadyDaily schreef:
Ik ben trouwens wel lid & heb contact gehad met het stamboek maar ik kan me er niet wijs uit maken :o

Zo moeilijk is dat toch niet?
http://www.newforestpony.nl/pagina.php?id=55 (bron: http://www.newforest.nl)

Een stamboekopname kun je ook doen bij 1 van de grote stallen tijdens de regiotoer. Dit, omdat sommige fokkers teveel merries hebben om mee te nemen naar de keuring. Je kunt contact opnemen met het stamboek waar en wanneer en vragen of je je merrie mee mag nemen naar een afgesproken locatie.

Ik woon in zuid en had mijn merrie mee mogen nemen naar Stal Sulaatik voor stamboekopname. Helaas zat ze te dicht tegen de bevallingsdatum aan om het veilig te kunnen realiseren.
Bij mijn weten wordt er dan uitsluitend naar exterieur en evt. gebreken gekeken. Je hoeft niet in het wit, en volgens mij hoeft er ook niet getoiletteerd te worden. Overigens is dit natuurlijk alleen stamboekopname; premies kunnen er niet verdiend worden op zo'n dag. Het is geen keuringsdag :P

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 20:10

Het is inderdaad alleen het invullen van het kruisjesformulier, pony mag je zo uit het land trekken:)

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:37

maar ik ben wel van mening dat je wel iets je best mag doen, ook op een stamboekopname. zorgen dat je pony er netjes getopiletteerd enzo uitziet.
zorgen dat het dier in conditie is bijv.
ook als respect naar de jury die daar wel staat voor jou, jij niet voor hun...

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 12:40

LadyDaily schreef:
Mijn pony wordt alleen voor stamboek opname ;)
En wat bedoel je naomi_s het is niet zo makkelijk als het eruit ziet?

Mijn pony kan stappen en draven aan het halster en blijft netjes naast mij lopen.Ik ga trouwens nog we proberen bij andere paarden. stappen en draven aan een halster is nog niet voorbrengen. ga eerst maar is kijken, want ik denk dat je een heel verkeerd beeld hebt van wat de bedoeling is.
Ook kan ze enkele minuten stil staan (niet vierkant maar alleen haar voor benen ) opstellen voor de jury dient ook niet vierkant te gebeuren, maar je hoort te zorgen dat de jury alle 4 de benen kan zien vanaf hun punt.
De hoef smid komt de week ervoor ook en ik wil haar hoeven netjes in vetten alles bij knippen en knotjes.
is dit voldoende?

En hoe moet je je pony opnaam laten zetten? zie de site van het stamboek. papier opsturen en aangeven dat je de pony op naam wilt zetten. piece of cake

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:04

Staat er ergens een overzicht van de stamboekopname dagen? Ik kan alleen de regionale keuringen vinden, maar ga liever naar een losse stamboekopname.... (regio zuid, of west)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:30

Meestal worden de data van de regiotours gepubliceerd in de Forester.

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:38

heb vorige week wel de nieuwe forester gehad, zal hem eens beter gaan lezen...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 20:39

of in de volgende....