[KG]Palomino wordt lichter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

[KG]Palomino wordt lichter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:24

Al sinds een aantal jaren wordt onze pony - zie profiel - lichter. Ze is, voor zover ik weet, palomino. Bij haar geboorte was ze spierwit, net een spookje met blauwe ogen. Dit trok later weg en ze werd zelf ook steeds donkerder. In de zomer heeft ze een meer gouden vacht met appeltjes, in de winter is ze lichter; normaal voor palomino's, maar nu wordt ze elke zomer minder donker dan de vorige. Dit is al een aantal jaar aan de gang, ze is nu overigens 18 (in augustus 19). Was ze vroeger echt duidelijk palomino in de zomer met appeltjes, een gouden kleurtje en witte manen, nu wordt het verschil tussen manen en vacht steeds minder groot. Vooral ook in de winter lijkt ze steeds lichter.
Dit foto'tje is een ingescande foto van een paar jaar terug, dat zal ergens rond 2003 geweest zijn.
Afbeelding

Hier, in 2004, is ze ook nog donkerder dan nu.

En zo was ze afgelopen zomer:
Afbeelding

KLIK KLIK

Ik ken alleen palomino's die donkerder worden en donker blijven, maar geen enkele die steeds lichter wordt. Overigens heeft ze best veel zwarte haren door de manen en staart en (in de zomer) ook wel over haar lijf, vooral rond de ogen (sooty?). Haar vader is onbekend, de moeder was een bruine Dartmoor.

Wie o wie kan mij vertellen wat nu de exacte kleur is, toch gewoon palomino of iets anders?
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 16-03-10 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Fenrir

Re: Palomino wordt lichter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:49

Helemaal niemand?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:52

kan in verandering van het voer zitten.
wij voerden altijd mais om haar donkerder te houden, hielp echt.

Bouwpakket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:56

Denk dat het toch echt gewoon een palomino is, en dat het ook wel een beetje met de leeftijd te maken heeft dat ze zo verkleurd, doen veel paarden namelijk als ze ouder worden...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 08:56

Volgens mij zit er niet echt verandering in het voer, ze krijgt bijna alleen maar hooi en 's middags een klein beetje natte zemelen met wat haver. Volgens mij is dat al heel lang zo. :j

@Bouwpakket: ik vroeg het me af, ik ken namelijk geen palomino's die lichter worden (en ik ken er een stuk of 5 boven de 16).

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:59

Tja je verhaal klinkt mij heel erg bekend. Ook mijn palomino blijft met de jaren lichter in de zomer. Ook hij was vroeger mooi goud met appeltjes in de zomer en bijna wit in de winter. In de zomer was de bles altijd heel scherp afgetekend, helaas nu niet meer. Hier is ook de staart overwegend wit en blond met toch wel een aantal bruine en zwatre haren. De manen echter zijn wel helemaal wit/blond. Ow ja mijn paardje is al bijna 30.

Ik heb het altijd aan de ouderdom geweten dat hij elk jaar lichter bleef. Ik denk dat het wel vaker voor komt maar dat het niet altijd bekend is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 09:01

Wij dachten ook altijd dat het kwam door het ouder worden, maar ik zag in mijn omgeving geen andere palo's die lichter werden en had er ook nog nooit van gehoord, vandaar dat ik er benieuwd naar was. Maar het zal dan inderdaad wel gewoon het ouder worden zijn. :j

xRONINIx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:04

Mijn palomino is nu 32 maar is niet lichter geworden.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 09:06

De ene mens wordt grijs en de andere niet, ik denk dat het maar net van het paard afhangt

Fenrir

Re: [KG]Palomino wordt lichter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 17:24

Zou best eens kunnen Milord. :j
Alhoewel het naar mijn weten met andere kleuren niet gebeurd?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:19

Hoogst waarschijnlijk ligt het aan wat je voert!

Buiten de genetisch bagage die ze meekrijgen zijn er maar twee factoren die verder een invloed hebben op de 'tint' van de kleur.
Als zij een 'gewone' palomino of een gouden palomino was tussen 4-10 jaar en nu lichter aan het worden is dan ligt het of:
- aan de zon .... deze kan het vacht kleur verbleken
- het voer ... het type hooi heeft HEEL VEEL invloed op kleur ... luzerne hooi werkt wonderen!! De kwaliteit van het voer teelt ook mee ... een paard die alleen moet leven op hooi en zemelen en haver krijgt een heel eentonig en eenzijdig voer en dit lijdt tot te korten die het lichaam zoekt te compenseren, het 'trekt' bwz het nodige uit een andere richting.
Verander het voer ... geef een waardig brok of mengeling die uitgebalanceert is en binnen de kortste tijd zal je een verbetering ondervinden in niet alleen de tint van het kleur maar ook de vacht.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:22

Ze staat verder stil (doet geen werk), loopt 24/7 buiten dus ze krijgt veel hooi (wel goede kwaliteit) en verder krijgt ze zemelen/haver en wat kleine aanvullingen... ook veel takken ed. om op te knabbelen, riet in de zomer, dat soort dingen. Het is voor haar iig wel volwaardig (haar voer is altijd vrij goed gekozen ook ivm vroegere hoefbevangenheid). :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:25

En toch in dit geval is, volgens mijn meer dan 30 jaar ervaring met palomino's, het voer de reden van de kleur verandering.

Maar als hoefbevangenheid een reden is dat zij zo 'kort' gehouden wordt, is dat wel te begrijpen, maar dan moet je de kleur tint erbij nemen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-10 22:29

Het maakt mij verder niet uit welke kleur ze heeft hoor, was meer benieuwd naar de verklaring ervoor. Maar het zou best kunnen dat het aan het voer ligt. ;) Al is er volgens mij niet zo veel veranderd in de loop der jaren.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:02

mijn palomino is de ene zomer ook veel donkerder als de andere
de ene zomer blijft ze ook langer donkerder dan de andere
misschien heeft jou pony in de zomer de laatste jaren meer zonlicht gehad, dat ze daardoor verbleekte :)
you never know

Bimbo0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 09:02

het kan inderdaad van alles zijn.. maar net zoals milord al zei, ene mens word wel grijs en de andere niet!