Vragen betreft keuringen-stamboek enz.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lab_iris

Vragen betreft keuringen-stamboek enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 17:37

Hallo, ik weet niet of het hier goed staat? maar denk dat de mensen die hier kijken er het meeste van af weten..

Ik heb totaal geen verstand van papieren enz.. dus vraag ik het hier maar.

Ik had een tijdje geleden een pony gekocht, een hengst. Deze had ik gekocht als weide maatje en had daarbij ook niet echt op alles in het pasport gelet. Nu ging ik toch eens goed kijken.. De ouders zijn wel bekend ( Rambo en Eva ) maar zijn nog niet bij het pasport van mijn hengst als ouders ingeschreven. Ik heb wel hun levens en transponder nummer gekregen bij het kopen van mijn hengst. De vader en moeder van mijn hengst staan hier ook in de buurt nog bij dezelfde eigenaar. Kan ik deze gewoon opsturen ( de nummers + pasport ) zodat ze worden bijgeschreven op het pasport?

En ik had nog iets, hij staat ingeschreven bij het NSPS ( shetland stamboek ) maar.. het is absolute geen shet, de vader is een Welsh hengst en de moeder een onbekende welsh kruizing ( wel een C maat ong. dus zeker geen shet ) ik weet niet hoe dit zit, kan dit gewoon bij een pony die absoluut geen shet is? En is het dan handig/mogelijk het over te zetten naar een Welsh stamboek?

En daarbij kom ik op mn volgende vraag.. is het daarbij ook nodig om je pony te laten keuren voor hij in dat stamboek komt?

En k heb nog een vraagje over de keuringen.. ik wil mijn hengst echt hengst laten, en als het mogelijk is hem laten keuren. Nu weet ik niet of dat wel zo handig is, ivm. zijn afstamming die niet heel interessant is. En al zou hij goed gekeurd worden, zou hij dan voor de dekking kunnen later?

En hoe gaat dat in zn werk zo`n keuring? Waar/wat word getest of bekeken/kosten/word er veel op de afstamming gelet of meer op het paard zelf enz enz. Hij is trouwens nu 1,5 jaar.

ik ben heel benieuwd naar die dingen want ben in die kant helemaal niet thuis en wil me er nu toch wel wat verder in verdiepen omdat ik nu niet weet hoe alles zit ivm. pasport enz.

heel erg bedankt alvast :)!

Mizora

Re: Vragen betreft keuringen-stamboek enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 17:56

Jouw paard zijn paspoort is aangevraagd bij de nsps, dat kan gewoon overal en bij paarden zonder papieren maakt dat toch niet uit. De ouders van jouw pony kunnen niet bijgeschreven worden omdat het geen stamboekdier is. Wel kan je voor jezelf en als hij nog een keer verkocht wordt voor anderen een los blaadje in je paspoort doen met daarop de ouders.

Lab_iris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 19:23

ok! heel erg bedankt :)

en hierbij nog een vraag dan.. hij is wel ingeschreven bij het shet-stamboek.. maar wat maakt hem dan geen stamboek pony?

( mischien erg domme vraag hoor ;) maar heb absoluuuuut geen verstand van papieren enz.. en ben toch wel erg benieuwd.. )

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:29

Hij is er niet ingeschreven, maar hij is er geregistreerd. Alleen een shetlander met volledige shetland afstammingen word in het veulenboek of stamboek ingeschreven.
Paspoort en papier zijn 2 verschillende dingen en hoeven niet door de zelfde instantie uit gegeven te worden (al gebeurd het meestal wel).

Bij je shet kan je een KWPN paspoort hebben terwijl hij shetland papier heeft (het is niet gebruikelijk, maar het kan wel). Je kan ook je belg bij het minipaarden stamboek registreren(om maar 2 extreme te noemen).

Het kan goed zijn dat de aanvrager van het paspoort toevallig lid was van het NSPS en het daarom daar gedaan heeft omdat het toch een papierloze pony betreft.