Wat doen jullie met lange manen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Karin

Wat doen jullie met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 13:13

Zoals de titel al luid: Wat doen jullie met de lange manen van jullie shetlander?

Ik heb 3 shetlanders waarvan er 1 mooie lange manen heeft.
Vaak knipte ik er rond eind april een stuk vanaf en liet het dan weer groeien.
Maar nu zijn haar manen nog erg mooi en wil ik ze eigenlijk zo lang houden maar ik vind het erg onpraktisch met lessen en mennen.
Ze mag nu eerst nog tot eind april genieten van haar dochter die 9 maart geboren is en daarna wil ik haar weer op gaan pakken met lesjes (natuurlijk wennen we geleidelijk het veulen eraan dat het en half uurtje tot uurtje zonder haar moeder moet kunnen.)
Het ziet er nu niet zo netjes uit maar dat komt omdat ik 1x in de 2 weken wat cowboy magic door doe en het dan uitborstel.
En op deze foto is dat dus een week daarvoor gedaan.
Afbeelding

Bouwpakket

Re: Wat doen jullie met lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:15

is het dan niet iets om de manen bij het trainen even snel in een hengsten of merrievlecht te doen... als er geen klitten in zitten is dat echt in vijf minuten gedaan...

Is wel echt mooi die lange manen joh dus zou er zuinig op zijn

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 13:21

Iedere keer rond april knippen? Joh geen geknip aan shetmanen, dat is zóoo zonde en zoooo not-done!
Vind je het vervelend/onpraktisch, maak er dan wat losse vlechten in of doe er idd een hengsten/merrievlecht in.

Met het mennen ben ik het eigenlijk wel gewend dat het allemaal los hangt; waait zo mooi op als je aan het rijden bent, vind 't zelf wel heel mooi staan altijd. Waarom zou je er met mennen last van hebben?
Ik ben niet zo'n vlechter, laat het dus meestal los hangen. Of het moet echt heel warm zijn, dan wil het tijdens het werk of ook gewoon in de wei nog wel eens gaan broeien onder die dikke, lange manen. Dan gooi ik er wel even snel een hengstenvlecht in.

verder qua onderhoud laat ik het gewoon los hangen, sommigen hebben het altijd in vlechten omdat pony er anders zelf perongeluk op gaat staan of op eet, maar als ik dat hier doe gaat het trekken en dan gaan ze schuren.

Ik laat het in de wei dus meestal gewoon los hangen, niet té veel en te vaak borstelen want dan trek je er alleen maar haren uit, 1x per week of per 2 weken borstel ik het even goed door en goed uitpluizen, en 1 x per paar weken gaat er dan dus wat anti-klit in.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:00

Ik heb Aimy in de vlechten staan
Knippen doe ik nooit,wel anti-klit erin en 1x in de zoveel tijd wassen ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 14:19

Hier heb ik bijna alles bijna altijd los hangen, ook met rijden. Die meiden willen het nog wel eens vlechten, ik zelf echt bijna niet.

Uitborstelen doe ik alleen als ik er zin in heb (gebeurd niet zo vaak :P) of als ik op westrijd ga.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:49

Ik doe er tijdens het "werken" vlechten in. En anders kan je er ook een hengstevlecht in maken, alleen dat lukt niet bij Tink dan moet ik er twee maken. Ze zijn daar veels te dik voor :')

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:50

hoe maak je een merrievlecht?

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:54

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:01

Hihi, bedankt *D

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:06

Wij doen hélémaal niks met de manen van onze shet en ze zijn nog steeds even prachtig !
En hij staat gewoon op het land met jaarlingen en twenters.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:07

Ik verzorg zelf ook een shetje met ook zulke lange manen.
die doe ik altijd tijdens het wandelen in een merrievlecht
de staart in een vlecht ..
anders ben je zo een uur bezig met het ontklitten van aal dat haar!
Je kunt ook als je er geen werk wilt maken 's ochtends, kun je die avond daar voor alle haren (eerst goed doorkammen) in allemaal vlechten doen en dat insmeren met water..

Heb je de volgende ochtend golvende manen zonder klit!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:56

Bij mijn jonge merrie heb ik ze gewoon los, moeten ook nog wel hard groeien om écht lang te worden.
Bij mijn oudere merrie heb ik ze eigenlijk altijd in 4 of 5 dikke vlechten :) en die haal ik er eens in de 2 weken uit, laat het dan een paar dagen los en dan vlecht ik ze weer :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 08:35

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 16:05

Bij Valesca kam ik het elke dag een beetje door, als er klitten in zitten, spray ik het eerst in en dan kam ik het.
Dan vlecht ik het met losse vlechten in en elke dag weer opnieuw zodat het netjes zit. 1x per 3dagen vlechten laat ik het los en de volgende dag vlecht ik het weer in. Kan het even luchten ;)
Had het eerst los maar nu heeft ze iedere keer allemaal takjes en dingetjes erin en dat neemt een hoop haar mee als je het eruit wilt halen := Slecht voor de manen dus!
En op deze manier heeft ze al mooie lange manen gekregen! :D
Het is dat het bij een shet hoort, anders had ik het allang afgeknipt want praktisch vind ik het echt niet! :n

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:54

Simpelste oplossing is gewoon een stel vlechten erin doen.
Als ik met mijn shet ga mennen doe ik er ook altijd vlechten in. Veel makkelijker.

Als jij wilt knippen gewoon doen. Het hoort niet is onzin. Nou en? Als het geen keuringspony is maakt dat toch totaal niet uit.

Dat is hetzelfde als fjorden en de de fjordenboog die ze horen te hebben. Maar daar heb je ook exemplaren met lange manen en niemand die daarover zeurt.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:05

Als ik het eraf wil knippen doe ik het ook hoor. Heb niemands toestemming nodig maar vind het gewoon bij Valesca horen ;)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-10 10:28

Voor een mooie hengstenvlecht zijn haar manen te dik.
Ik denk dat ik het gewoon in een paar 4 á 5 losse vlechten doe als ze weer aan het werk gaat. Werkt ze niet dan laat ik het los.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:25

shetlandfan schreef:
Als ik met mijn shet ga mennen doe ik er ook altijd vlechten in. Veel makkelijker.

Als jij wilt knippen gewoon doen. Het hoort niet is onzin. Nou en? Als het geen keuringspony is maakt dat toch totaal niet uit.

Dat is hetzelfde als fjorden en de de fjordenboog die ze horen te hebben. Maar daar heb je ook exemplaren met lange manen en niemand die daarover zeurt.

Zo zie jij het misschien ;) keuringspony of niet, shetten 'horen' dus idd niet geknipt te worden. En of je dat wel of niet doet, is natuurlijk helemaal aan je zelf. Maar het hóort dus niet. Vind het dan ook altijd erg jammer dat je veel 'penny-meisjes' bijv. ziet met een vz-shet die dus maar niet met die schaar van de manen kunnen afblijven, en manen en voorpluk recht afknippen. :r
Vaak met de melding: 'ja want er zaten dooie puntjes in'....

Achgoed, het hoort gewoon bij de rasstandaard, net als dat je de sokken van een shet in principe ook niet hoort te scheren/knippen....

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 13:34

Je "hoort" zowiezo bij geen enkel paard de manen, staart, oorhaar, sokken ect af te knippen.
Ieder moet dat voor zichzelf weten of het nu hoort of niet.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 16:55

Ik heb een uitdunschaartje, daarmee hou ik de manen van mijn pony kort, op een handbreedte ongeveer. Met zo'n schaar ziet het er niet geknipt uit maar wordt het wel korter. Ik vind het veel verzorgder staan bij mijn pony. Toen hij nog lange manen had waren er overal happen uit en waren het dunne sliertjes. Mijn andere heeft trouwens wel lange manen, dat staat hem goed en het is een mooie volle bos.
Van snorharen etc blijf ik wel af.

Ik vind trouwens dat iedereen zelf moet weten wat ze met de manen van hun pony moeten doen, of ze het nou kort knippen of tot op hun knieën laten groeien. Shetlander of niet. Omdat het 'hoort' vind ik geen goede reden. Sommige mensen hebben een Fjord met lange manen, moeten zij het dan ook kort knippen omdat dat 'hoort'? Nee dat gaat er bij mij niet in. Iedereen mag zelf weten hoe of wat met hun eigen pony. Ik vind het wel walgelijk als verzorgertjes de schaar erin zetten, je blijft van andermans pony af met je handen zonder toestemming.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 17:38

Even offtopic: Wat een geweldige pony's heb jij Jelleee! :)) Mooie foto's in je profiel! :D

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 19:31

JoyCiej007 schreef:
shetlandfan schreef:

Zo zie jij het misschien ;) keuringspony of niet, shetten 'horen' dus idd niet geknipt te worden. En of je dat wel of niet doet, is natuurlijk helemaal aan je zelf. Maar het hóort dus niet. Vind het dan ook altijd erg jammer dat je veel 'penny-meisjes' bijv. ziet met een vz-shet die dus maar niet met die schaar van de manen kunnen afblijven, en manen en voorpluk recht afknippen. :r
Vaak met de melding: 'ja want er zaten dooie puntjes in'....

Achgoed, het hoort gewoon bij de rasstandaard, net als dat je de sokken van een shet in principe ook niet hoort te scheren/knippen....

Omdat het hoort vind ik geen goede reden. Dat heeft ook iemand vroeger maar verzonnen dat het rasstandaard was. Als de rasstandaard was dat shets afgeschoren manen moeten hebben dan had iedereen dat nu gewoon gevonden. ;)

Iedereen gewoon lekker doen wat die zelf wil. Mijn shets hebben ook gewoon lange manen omdat ik dat mooi vindt. Maar vroeger heeft er ook eentje met fjordenboog rondgelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:57

Als ik ga trainen doe ik er meestal een hengstenvlecht/merrievlecht in. Zo heb ik 'volledig overzicht' en kan ik beter zien of hij goede stelling o.i.d. heeft. Tip dus ;)

Knippen is zonde!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 23:14

Mijn shet heeft een hele mooie volle bos manen,en staart...geen haar op mijn hoofd die erover denkt dat kort te knippen.
Enige wat ik heel soms doe,is een heel klein stukje van zn staart(anders staat hij er zelf op,en rukt er haren uit).
Maar verder ontwar ik het met de hand,en borstel en kam zo min mogelijk eraan.
1 keer in de zoveel tijd,doe ik er wat ontklitter in,en laat dat wat inwerken en kam of borstel het dan grondig uit,en dan doe ik het voorlopig weer alleen met de hand uitwarren.
Ik vind die volle bos manen en staart juist een sierraad bij de shetjes!
Heb er nu een veulen van 10 maanden bij,en hoop dat die ook zo`n prachtige bos krijgt :D
De oudste ging weleens voor de kar,en zn manen zaten echt niet in de weg hoor ;)
En anders is een vlecht een goede optie(vlecht is zo gemaakt,en afgeknipte manen kosten maandennn voor het weer op lengte is). ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 11:23

Ik heb de manen altijd in vlechten, ze zijn nu zo'n 60 cm lang (pony is 84 cm) als ik ze dus niet in vlechten houd gaat hij er op staan. Ik borstel ze regelmatig uit en zet de vlechten er op nieuw in. Met werken laat ik de vlechten dus ook zitten.

Enigste wat ik er aan doe zijn soms de lange dooie puntjes bij snijden, verder niks