fokken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Horse

fokken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-10 10:36

Kan iemand me uitleggen hoe het werkt bij het fokken ?
Volgens een vriendin is het niet zo simpel als een hengst kiezen en je merrie laten dekken /insimineren ?
Hoe dan wel ?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 15:59

ik snap je niet helemaal, wat wil je precies weten??

inge176

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:03

Nouja, ligt eraan hoe je het bekijkt ;-).
Zo gaat het natuurlijk wel, maar voordat je een goede hengstkeuze hebt gemaakt ben je al een poos verder.
Dan moet je kijken of je je merrie nog laat onderzoeken of haar baarmoeder schoon is e.d..
Dan kan ze geïnsemineerd worden wanneer ze hengstig wordt. Maar zie je dat duidelijk aan je merrie.
Laat je haar thuis insemineren, bij de hengstenhouder, in de kliniek, etc..
Er komt meer bij kijken dan je denkt. Ook zijn er veel verschillende dingen die je eerst voor jezelf op een rijtje moet zetten.
Bedenk ook goed waarom je wilt fokken, heb je het geld ervoor (over).

enzovoort, enzovoort.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 16:09

Voor mij (honden) is het als volgt:
Fokken is door een zorgvuldige keuze van de ouderdieren met inachtneming van de binnen het ras aanwezige eventuele erfelijke aandoeningen en de gevolgen daarvan, een positieve bijdrage te leveren aan het ras, waarbij voor zowel wat betreft het uiterlijk als het karakter de rasbeschrijving van de betreffende rasvereniging een leidraad dient te zijn. Hiertoe dienen de lijnen waar de ouderdieren uit komen uitvoerig bestudeerd en de diverse mogelijkheden doordacht te worden.
Hierbij dient tevens aangetekend te worden dat meer van hetzelfde nooit de bedoeling kan zijn.

En natuurlijk blijft fokken veelal gokken, maar het bovenstaande dien je als fokker wel in acht te nemen.

Het lijkt me dat het bij de paarden niet veel anders is dan bij de honden of wat voor rasdier dan ook.