Joyce1995 schreef:Ik wil graag binnen 2 jaar mijn andalusier merrie laten dekken
Ze is nu 5 jaar oud.
Ik was een beetje aan het zoeken naar wat prijzen om te kijken waar ik aan toe ben.
Een goede dekhengst is al rond de 750 euro
Verzekering heb ik ook al uitgerekend
Ligt eraan wat de kwaliteit van de dekhengst is en welke kleur. En of jouw andalusier beschikt over PRE papieren en APTA gekeurd is.
Joyce1995 schreef:Ik wil graag weten hoe duur een echo ongeveer kost
Ik weet wel dat je het een paar keer moet doen tijdens de drachtigheid
Op elke site staat weer een andere prijs, ik ben uitgekomen rond de 40 euro
Hoeveel hebben jullie hiervoor betaald?
Wij laten onze merries op de 18e dag scannen op dracht. Eventueel bij twijffel kan je op de 40e dag ook nog eens laten scannen, wat wij overigens nooit doen. Want we merken toch wel als ze weer hengstig wordt vanwege onze dekhengst.
En we betalen ook rond de 40 euro voor het scannen.
Joyce1995 schreef:Weten jullie ook of het verstandiger is om een natuurlijke dekking te laten doen of een insiminatie?
En hoe duur kost dat dan en wat is het prijsverschil?
Officieel is KI niet toegestaan met de echte PRE, mits de vader een Calificado hengst is. Toch gebeurt het af en toe wel...
Veel info hierover kan je vinden op www.purarazaespanola.nl
Met name over de diverse keuringen en wat wel en niet mag met een PRE.
Joyce1995 schreef:Omdat mijn merrie een PRE is wil ik het veulen ook graag in het stamboek zetten, weten jullie hier ook de kosten van?
En hoe zet je het veulen in het stamboom?
Deze informatie kan je vinden op bovengenoemde website www.purarazaespanola.nl en natuurlijk op de officiele website van het Stamboek op www.pre-stamboek.nl
Joyce1995 schreef:Zijn er nog meer dingen waar ik om moet letten, zodat ik weet hoe groot mijn spaarpot met zijn.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Groetjes Joyce
Er zijn nog zat dingen warop je moet letten. Zelfs teveel om hier even op te schrijven. Lees de genoemde website maar eens door.
Wel even een tip:
Een PRE merrie met papieren alleen is niet genoeg om een PRE veulen te fokken. Vader en moeder moeten allenei PRE's zijn en goedgekeurd voor de dekdienst (APTO/APTA).
Daarnaast moet je een fokkernummer aanvragen bij het Stamboek en moet de dekhengst ook goedgekeurd zijn door diezelfde Stamboek.
Dus hoe dan ook geen goedkope manier van een veulentje fokken.
Je mag altijd eens vrijblijvend langskomen om erover te praten.
Groetjes, Frank en Joyce van Stoeterij den Rijthof.